Annons

NatureStuff - Gimbal

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara sett dessa innan fran samma affär som din länk. Aldrig hort om nagon som använder dem. Eller sett en recension. Med sa pass langa och dyra objektiv sa skulle jag kopt ett gimbal fran nagon av de etablerade tillverkarna. Jag använder Wimberley. Men där finns ju Jobu, RRS, Custom Brackets o andra som är bra ocksa. Aven om de kostar mer sa är det ju en mindre kostnad jämfort med objektiv/kamera som de ska användas med.

Just i går beställde jag en (NEK-6) där. Det lilla jag hittade på diverse forum verkade bra. Jag får kanske återkomma när den har kommit, men kommer "bara" att använda den med 500 f4,5, ev. + 1,4 ggr konverter.

Verkar OK

Nu har den kommit. Jag har testat lite snabbt med Canon 7D och Sigma 500 4,5 + 1,4x tc, och det verkar fungera bra. Knappen som låser den vertikala rörelsen låser perfekt utan större kraftansträngning. Den mindre knappen som låser den horisontella rörelsen låser bra också, men även när den är helt låst går det fortfarande att vrida på huvudet med lite kraftansträngning. Det känns som om detta är något som de har byggt in medvetet; förhindrar i alla fall att man skruvar fast huvudet för hårt på stativet. Jag har svårt att tänka mig att det skulle innebära ett problem när man fotar, därtill behövs det för mycket kraft att rubba det hela (i så fall har nog skakningsoskärpa uppstått långt innan dess.)

Jag har dock aldrig använt något sådant tidigare så jag har ingenting att jämföra med.

Den väger 1,5 kg och känns mer rejäl än jag hade räknat med. Enda saken som verkar mindre genomtänkt är den något "korniga" ytbehandlingen (jämför med vissa objektiv) som inte är så skönt att hantera med yllevantar och som verkar kunna skadas ganska lätt. Men det hindrar inte funktionen på något sätt.

Intressant, har du några bilder du kan lägga upp?

Hur är stabiliteten i själva snabbfästet? Verkar det rejält och stabilt?

Hinner inte lägga upp några bilder nu, tyvärr.

Snabbfästet verkar bra. Den fasta delen är 8,8 cm lång, den rörliga delen (alltså den som man skruvar åt) 6,2 cm.

Jag har nu oxå beställt ett Nek-6 från Naturestuff. Har skickat förfrågan till fotosidan om att lägga upp den i produktdatabasen så vi får väl fylla på med recensioner där när den är upplagd.

Intressant! Jag har själv inte fått tummen ur än. Posta gärna en rad eller två här med dina intryck när du väl fått hem den.

Intressant! Jag har själv inte fått tummen ur än. Posta gärna en rad eller två här med dina intryck när du väl fått hem den.

Nu har jag fått hem den. Första intrycket är att den känns väldigt gedigen. Reglagen är mjuka och fina. Som Mark påpekade så upplevde jag samma sak med den horisontella låsningsknappen, dvs även om den är låst så kan man med krafansträngning fortfarande vrida på huvudet. Tror dock inte detta är något problem i praktiken.

Jag gav totalt 2300kr inklusive fästplatta samt frakt !. Detta får man väl ändå se som ett fynd, speciellt med tanke på vad originalet kostar..

Skall förhoppningsvis testa den "ute i fält" i helgen.

Produkten finns förresten nu i produktdatabasen. Skriver en recension där när jag provat den mer.

Bilagor

• p450858142-2.jpeg
    p450858142-2.jpeg
    73 KB · Visningar: 342
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar