Annons

Ändra frekvens på trådlös mikrofon???

haha, det låter inte klokt egentligen :) Det ska provas.
Har jag förstått det rätt nu. Kopparspiralerna, är det samma som spolar?
På sändaren finns där även kopparspiraler som inte ligger under vax, vad har de för funktion?
Slutligen, hur får jag bort vaxet som är i vägen?
Här kommer en tydligare bild på sändare, så att vi pratar om samma grejer :)
Tack för hjälpen hittills!
mvh
Daniel

http://img834.imageshack.us/i/img1812qt.jpg/

Allt det här som jag beskriver är ju egentligen "Åsa-Nisse-varianten" av att göra nåt sånt här. Man ska helst veta lite om elektronik innan man ger sig på det ;-)
Men för den sakens skull så hindrar det ju inte att man testar om man nu vill.
Det var sånt här man lärde sig på 70-talet då man ändrade frekvens på köksradion hemma så att den fungerade som polisradio istället :)

Spolen är det som du kallar "kopparspiralen". Anledningen till att man har vax på dem är just för att de är så känsliga. Om man råkar tappa utrustningen eller stöta till elektroniken vid montering eller liknande så vill man inte att frekvens eller andra justeringar ska förändras...
Övriga spolar är normalt filter i de olika sändarstegen. Vill du fördjupa dig i det så rekommenderar jag en grundläggande elektronikkurs ;-)

För att tydliggöra det som jag skrev igår ovan. Koncentration! ;-)
1. Mottagaren har både kondensator och vaxad spole. I mottagaren ska du BARA justera kondensatorn (eller "skruven" som du kallade den). Rör inget annat här!

2. Sändaren innehåller ingen justerbar kondensator, bara vaxad spole. Enda sättet att justera sändaren (på ett enkelt sätt i det här fallet) är att påverka varven på spolen genom att sära på dem eller trycka ihop dom, vilket som nu passar bäst. Av bilden att döma så borde det vara enklast att försöka dela på den delen som har 4 varv i vaxet. Det är ganska mjukt så du behöver inte plocka bort det. Bara peta försiktigt med en liten skruvmejsel.

Åsa-Nisse is back!

Det funkade, haha. Först gjorde jag en variant och lyssnade inte samtidigt som jag skruvade och ljudet blev distortat och skit men sen kopplade jag upp mig med lurar så att jag hörde min röst och då jäklar kunde jag hitta rätt frekvenser.

Fick pilla på båda paren innan jag hittade någorlunda rätt, men fan va coolt att det funkade :)
Hatten av för dig Thomas. Vill du lyssna på separationen så finns det en ljudfil nyligen gjord på denna länk

http://www.4shared.com/audio/bCQnYFL1/Sequence_01.html

När båda mickarna är igång har de varsin kanal att jobba på. Med en sändare igång och båda mottagarna på så verkar det vara lite knas och båda tar upp lite ljud, fast det är tänkt att jag ska använda dem tillsammans så skitsamma.

Fick även löda en kabel med stereo 3,5mm till dual mono för att få två separata kanaler i kameran.
150 spänn för två trådlösa mickar är en spottstyver även om inte kvalitén är den högsta.
Funkar bra i undervisningssammanhang :)
Så jävla ball!
Än en gång, tack för hjälpen.

IMG_1819web.jpg

IMG_1824-web.jpg

IMG_1796web.jpg

Senast ändrad:
Sedärja! Bra gjort!
Du har just nu kvalificerat dig till ett Åsa-Nisse diplom congrats.gif

Jag lyssnade på ljudfilen. Det låter ju bra och verkar funka som det ska thumbup.gif

Lol, Åsa-nisse diplom, man tackar!
Testade lite till och det funkar felfritt när båda är igång samtidigt, dvs, jag kan spela in två rena spår utan att det läcker till den andre mottagaren. Grymt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar