Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inbyggda blixten fälls inte längre upp automatiskt på K200.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mogge40

Medlem
Min garanti gick ut för en månad sedan och strax där efter så händer detta, någon som har en enkel lösning?
Går ju att trycka upp blixten manuellt men ni vet hur det är, ibland så skall sambon eller barnen använda kameran och undrar då varför den låter så konstigt (lång slutartid) och varför korten blir så dåliga...
 
Det är inte så enkelt att det har kommit skräp/kladd som gör att blixten inte åker upp? Jag hade samma problem med min Canon 350D för att tag sedan. Fast du kanske menar att den åker upp om man trycker på en knapp manuellt? Då lär inte min fundering hjälpa.
 
Å du har inte råkat ställa in den på manuell eller avstängd av misstag..?
 
Jag har ingen K200, men på kameror som har knapp och kan poppa upp blixten automatiskt så brukar även knappen vara elektronisk. I så fall tyder problemet på att du lyckats stänga av blixtautomatiken snarare än att något är trasig eftersom knappen funkar. Men jag kan ha helt fel.
 
Jag har ingen K200, men på kameror som har knapp och kan poppa upp blixten automatiskt så brukar även knappen vara elektronisk. I så fall tyder problemet på att du lyckats stänga av blixtautomatiken snarare än att något är trasig eftersom knappen funkar. Men jag kan ha helt fel.

Detta inträffar i det gröna autoläget, jag tror inte det går att stänga av autoblixt i det läget, jag kan ha fel men får kolla i kväll när sambon kommer hem från stugan med kameran!
 
Jag tror att det går, åtminstone på en K100D för dotterns blixtrör är trasigt och låter illa, men hennes blixt poppar inte upp numera trots att hon nästan alltid kör på grön auto. Den måste vara manuellt avstängd...
 
Detta inträffar i det gröna autoläget, jag tror inte det går att stänga av autoblixt i det läget, jag kan ha fel men får kolla i kväll när sambon kommer hem från stugan med kameran!

Testade just på min k200d, via Fn knappen kan man byta blixtläge även med det gröna läget, av någon aledning så fälls inte min blixt upp om den är inställd på "alltid på" däremot går den upp när man väljer något av autolägena
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.