Annons

Sanyang 14mm f/2.8 ELLER Canon 20 mm f/2.8?

Henrik_Christoffersson

Avslutat medlemskap
Jag kan inte bestämma mig för vilket alternativ jag ska lägga pengarna på. Jag pysslar med DSLR filmning och är ganska grön än så länge på området. har läst mycket bra om båda objektiven, men har svårt att bestämma vart jag ska lägga mina få pengar.

Jag vill ha et vidvinkelobjektiv som klarar lite mörkare miljöer, dokumentärfilmande i trånga musikstudion OCH det ska även vara användbart utomhus vid t.ex. skateboardsammanhang.

Om någon kan ge mig en fingervisning så är jag enormt tacksam?!

Jag använder just nu en Canon EOS 550 D, med ett 50mm f/1.8, vilket jag är mycket nöjd med bildkvaliteten. Men jag behöver som sagt komma ner i zoom, då det blir nära 75 mm med den sensorn..

mvh
Henrik
 
Senast ändrad:
Jag kan inte bestämma mig för vilket alternativ jag ska lägga pengarna på. Jag pysslar med DSLR filmning och är ganska grön än så länge på området. har läst mycket bra om båda objektiven, men har svårt att bestämma vart jag ska lägga mina få pengar.

Jag vill ha et vidvinkelobjektiv som klarar lite mörkare miljöer, dokumentärfilmande i trånga musikstudion OCH det ska även vara användbart utomhus vid t.ex. skateboardsammanhang.

Om någon kan ge mig en fingervisning så är jag enormt tacksam?!

Jag använder just nu en Canon EOS 550 D, med ett 50mm f/1.8, vilket jag är mycket nöjd med bildkvaliteten. Men jag behöver som sagt komma ner i zoom, då det blir nära 75 mm med den sensorn..

mvh
Henrik

Nu vet jag inte vad Canon objektivet kostar, men jag skulle föreslå Samyangen! Det är helt manuellt, men när du filmar använder du ändå inte autofokus, mao. är det bara onödiga pengar om du lägger det på ett objektiv som kostar mer(?). 20mm blir nog lite lite i en trång musikstudio, jag skulle helt klart föreslå Samyangen, har ett Samyang 8mm fisheye, och kommer troligtvis införskaffa Samyang 14mm också :)
 
Jag lutar åt det hållet faktiskt, har själv tänkt i de banorna med att autofokusen är helt onödig. Har bett scandinavian foto at ta hem ett 14mm som jag förhoppningsvis kan testa i helgen, tror jag slår till om jag gillar det jag ser på lilla skärmen!
tack för snabb respons! jag får kanske återkomma med recension vid senare tillfälle!
mvh Henrik
 
Ja det är ett bra objektiv med största nackdel att det har väl mycket distortion för att vara riktigt kul, men prisvärt och skarpt är det. AF för filmning med 14mm objektiv låter tämligen fånigt .- skärpedjupet med den circle of confusion man får med den låga upplösningen gör att det känns som ett tämligen enkelt jobb att focusera mauellt även vid filmning,,, Hyperfokal blir lätt att hålla sig till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.