Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka foton vid högt bländarvärde

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Berg

Aktiv medlem
Hej!
Har en Nikon D3000 och är ny inom foto.
När jag har ett högt bländarvärde måste man då ändra slutartiden? För att inte få mörka bilder?
hur gör jag det?

//Berg!
 
Helt rätt, ökar du bländarvärdet ett helt steg måste du förlänga slutartiden till det dubbla.
Det är ett helt bländarsteg mellan 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22.

Hur du ändrar slutartiden på din Nikon kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men troligen ska du trycka in någon knapp och vrida på hjulet.

Eller så ändrar du till A-läget där kameran styr tiden och du själv bländaren med ratten.
 
Japp, ju högre bländarvärde desto mindre ljus släpper objektivet in, vilket innebär att slutartiden måste vara längre för att du ska kunna få en bra exponering. Mera om slutartid, bländare mm kan du läsa om i artiklarna om fototeknik, denna kan vara bra att börja med:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
 
mmm mmmm mmmm
Ja börja läsa manualen är bra.
Börja inte köra helmanuellt förrän du blivit varm i kläderna.
Om du ska köra den manuellt så använd de halvmanuella lägena så länge.

Heter Tv resp. Av hos Canon. Vet inte vad de heter på Nikonspråk.

Annars är P den halvautomatiska som du kan börja med, sen halvmanuell och till sist när du behärskar dessa tre lägena så kan du ju försöka dig på helmanuell.

/Stefan
 
Hej!
Har en Nikon D3000 och är ny inom foto.
När jag har ett högt bländarvärde måste man då ändra slutartiden? För att inte få mörka bilder?
hur gör jag det?

//Berg!

Låt kameran göra det åt dig genom att ställa väljarratten på "A". Du kan, om du är ovan, låta kameran välja både blänadre och slutartid genom att välja "P" (eller grönt).

Vill du, för att lära dig, t.ex., ändra både bländare och slutare, ställ ratten på "M" och vrid tumhjulet med resp utan att trycka ned "+/-" (gissar jag, eftersom det är så på D40 och D50).

Per.
 
Helt rätt, ökar du bländarvärdet ett helt steg måste du förlänga slutartiden till det dubbla.

...eller skruva upp iso ett steg (fördubbla talet alltså). Det kan behövas ibland då man inte har tillräckligt med ljus för att få en bild utan rörelse- eller skakoskärpa. Nackdelen är att brusmängden i bilden ökar då man höjer isotalet.
 
...eller skruva upp iso ett steg (fördubbla talet alltså).

Slutsats: Ställ in kameran på Auto ISO och "P" och låt kameran välja, tills fotografen är tillräcklig van för att ta över en del av, eller hela, kontrollen. Nikon (kanske alla andra också?) har finessen att man kan vrida på hjulet i P-läge och välja den bländar/tid-kombination som passar motivet bäst.

Per.
 
tack för alla tips. Någon som vet om det finns någon bra bok som man kan läsa och lära sig om just fotografering?
 
Jag vet inte hur din manual ser ut. Men min manual jag fick till nikon d90 är ganska så lagom stor även fast den bara är på svenska.

Där borde allt det grundläggande stå om själva kameran, och med det står även lite om hur man ställer in bländare och varför man ställer in bländare mm.

Testa den här, inte direkt som att köra direkt i kameran, men man får en bra insikt om hur allt ungefär hänger ihop.
http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
 
ANNONS