Annons

Problem med Metz blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag köpte nyligen en Metz 48 AF-1. Har funkat fantastiskt.. Nu undrar jag bara, hur ställer jag in den på bara "upplättning" Har funkar hur bra som helst inomhus igår kväll när jag slagit den i taket, jättefin upplättning. Kameran har varit inställd på AV läge och bl. 3.2

Försökte nyss fota i solljuset med blixt och allt blir överexponerat ca 1.5 steg o fräter ut.. så fort jag stänger av blixten så blir det bra.. Manualen lyckas jag inte med.. Hur ska jag ställa in så blixten själv automatiskt bara känner av ljuset och bara lättar upp, alltid?

Har blixten inställd på TTL/bl.. har prövat med bara TTL.. Har sett till att både kameran o blixten är 0 i exponeringskompensation.. Förstår inte varför det ska bli såhär! :(

/Danne
 
Utan att kunna något om Metz-blixtar så borde det väl kunna vara värt att pröva att ställa blixtens exponeringskompensation till - (minus) 1.5 bländarsteg eller kanske t.o.m. lite till?
 
Den måste väl stå i -i-läget på ttl för att avståndsautomatik ska fungera, har detta gått igång? Vad är det som är överexponerat - målet, bakgrunden eller både och? Kameran ska stå i "matrix" har jag för mig, spotmätningen funkar inte med upplättningsblixt i autoläge.
 
Ah! Ställde nu in kameran på blixtsynken på 1/250 (auto FP) och nu funkar det både inne som ute! :D Vet dock inte varför..
 
High speed sync

Antar att det handlar om High Speed Sync. När du är utomhus så överstiger tiden 1/250 på ett så lågt bländarvärde. Har du inte high speed sync aktiverat så låser kameran på 1/250 som är den högsta tiden du kan få utan HSS aktiverat - alltså blir objektet överexponerat.

Med HSS påslaget kan du ha vilken tid som helst på kameran (men blixtens styrka blir något lägre i detta läge).

Jag har för mig att att det ska gå bra att alltid ha HSS påslaget på blixten och så fort du kommer under X-synktiden (1/250 i detta fall) så återgår blixten automatiskt till "vanligt läge".

Skrivet i all hast men hoppas det inte är virrigare än det måste.

Jag fotar själv med Canon och Metz 58 så det kanske är någon term ovan som är Canonspecifik men principen borde vara samma på Nikon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.