Annons

Kromatisk abberation = felaktigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeslin

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro 1:1, begagnat.
Har bara hunnit ta lite snabba testfoton men har redan vid flertalet tillfällen fått kromatisk abberation i bilderna. Det verkar vara då jag använder största bländaren (än så länge i allafall) och idag när jag tog ett mer kontrastrikt foto med vit bakgrund och skarpa färger på var problemet väldigt uppenbart.
Nu undrar jag egentligen bara om objektivet är felaktigt (jag ser ingenting om detta i de många recensioner som gjorts här på fotosidan av objektivet) eller om det är vanligt/normalt att det blir så här? Jag läste att man skulle kunna korrigera i Camera RAW men när jag drar i reglagen där vid Lens Corrections, Chromatic Abberation händer absolut ingenting...
Finns det något annat jag kan göra eller tänka på för att undvika problemet?

Om problemet är i ur focus regionerna så är det inget som helst fel, men om du får problem där motivet är i focus så är det nog lite skumt ditt objektiv eftersom det inte skall ha, eller iaf i klart ringa omfattning skall ha problemet för objekt i focus.

Mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration

Ser bilden ut som visas nedan (något överdriven genom boostade färger) så är det helt normalt, men får du en tydlig färgskugga på de skarpa partierna så är det som sagt lite oväntat för ditt erkänt bra objektiv. Bilder som visar på problemet vore intressant.

Bilagor

• img_0266 (Ändrades på Bildredigeraren GIMP).jpg
    img_0266 (Ändrades på Bildredigeraren GIMP).jpg
    20.8 KB · Visningar: 621
Jo, klockren CA, IMHO. Hurvida det är normalt för gluggen eller bara fel på ditt ex får experterna här på forumet bedöma.

(Jag har iofs svårt att se att CA, som ju är en funktion av den grundläggande konstruktionen, matchadet av glassorter etc. skulle kunna uppkomma på en enstaka glugg.)

Jo det är CA, av typen "purple fringe". Du får leta upp en CV125F/2.5 eller en CoastalOptics för att detta inte ska synas alls i bilden... Voigtlandern kan man ibland hitta begagnad för ~10kkr, CO60 kostar 45kkr. Eventuellt funkar ett Leica 90AA för 40kkr också, men jag är tveksam...

Det är alltså inget konstigt med ditt objektiv.

Som bilden är tagen så ser det ut som att du har slagit en makroblixt i det avbildade objektivet - och markerings-siffrorna/bokstäverna på objektivet är imålade med delvis fluoriscerande färg. Det vita i texten är antagligen alltså överexponerat - 2-3Ev över vitt eller kanske t.o.m mer... Från kameran synvinkel är detta ungefär som att fota solen genom ett glest grenverk i ett träd, precis lika "illa". Jag ser inget konstigt med bilden - den violetta "dimma" som ligger runt de vita kanterna är fult normal för objektiv som inte ligger i den esoteriska klassen (svåra att få tag på eller svindyra).

Jo det är CA, av typen "purple fringe". Du får leta upp en CV125F/2.5 eller en CoastalOptics för att detta inte ska synas alls i bilden... Voigtlandern kan man ibland hitta begagnad för ~10kkr, CO60 kostar 45kkr. Eventuellt funkar ett Leica 90AA för 40kkr också, men jag är tveksam...

Det är alltså inget konstigt med ditt objektiv.

Som bilden är tagen så ser det ut som att du har slagit en makroblixt i det avbildade objektivet - och markerings-siffrorna/bokstäverna på objektivet är imålade med delvis fluoriscerande färg. Det vita i texten är antagligen alltså överexponerat - 2-3Ev över vitt eller kanske t.o.m mer... Från kameran synvinkel är detta ungefär som att fota solen genom ett glest grenverk i ett träd, precis lika "illa". Jag ser inget konstigt med bilden - den violetta "dimma" som ligger runt de vita kanterna är fult normal för objektiv som inte ligger i den esoteriska klassen (svåra att få tag på eller svindyra).

Vad glad jag blir över ditt svar för jag hoppas ju innerligt att inget är fel med objektivet. Ändå blir jag lite tveksam eftersom jag fått det här fenomenet på så många bilder. Har du tips på hur jag kan undvika det? Ingen blixt? Underexponera ett par steg?
Hur kommer det sig att jag inte lyckas förbättra bilderna med reglaget för CA i Camera Raw?

Reglagen "CA" i Camera Raw styr en annan typ av CA; lateral CA. Detta är när röd/grön/blå bild är "olika stora"... Om du tittar nära på ett hörn av bilden samtidigt som du drar ganska stora effekter i reglagen så kan du verkligen SE hur färgskikten "separerar" från varandra...

Tamronobjektivet är riktigt bra för det det är menat som - ett makro-objektiv. Normal bländare för makrofotografering börjar på F/8 och fortsätter upp till F/32... Det är här objektivet är "optimerat" även om det är bra på F/2.8. På vidöppet så ÄR det känsligt mot extrema kontraster - man får helt enkelt lära sig att hantera det i efterbehandling eller leva med det. Det jag såg i provbilden var absolut inga onormala mängder.

PS - de flesta typer av filter gör sådana här effekter mycker starkare! IR/UV-spridning och reflektering kan ställa till det i vissa kameror som är känsliga mot ytterkanterna av färgspektrat. Samma sak med fetthinnor - se till att frontlinserna/filtret är ordentligt rent om du ska skärskåda bilderna så här noga! -DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar