Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
300/4 + 1,4 och 400/5,6?
- Trådstartare plenty1
- Start datum
lechfotosidan
Aktiv medlem
Har nu skaffat mig en ff kamera och till den har jag ett Canon 300/4 och konverter 1,4.
Funderar på att byta till ett Canon 400/5,6 som skall vara bra.
Har någon erfarenhet av dessa två objektiv tillsammans med ett Eos 5 mark2 hus?
Fotar djur samt fåglar.
Tycker nog att den varianten du har är bättre. Alltså behåll 300+TC och lägg pengarna på annat.
MVH
Lennart
bengt-re
Aktiv medlem
Jag har provat båda och 400 är aningen bättre, men det motiverar inte ett byte - skall man köra fåge och köp nytt välj 400an, men byt inte - det är inte värt det för den lilla förbättringen du får - en annan sak är att med 1,4TC fullt öppen på ff hus anser jag att kantskärpan är lite bättre i kombon än i 400an - jag svär inte på det uttalandat då jag inte testad det vetenskapligt, men jag tror att det är så.
bengt-re
Aktiv medlem
Nu kanske inte trådskaparen har med IS men jag hade med TC 1.4 + 300/4 IS innan och den combon var förvånansvärt bra tyckte jag då. IS, skarp och bra närgräns.
Den är bra även utan IS
Tonyeagle
Aktiv medlem
Bättre
Ja, rent skärpemässigt är ju gamla varianten utan IS skarpare. Största skillnaden mot 400/5,6 var inte att skärpan var så mycket sämre trots konvertern utan att AF är något rappare på 400/5,6. Men tyvär så är ju också närgränsen mycket sämre på 400:at - något att betänka om du tänker fota t.ex. fjärilar och trollsländor.
Den är bra även utan IS
Ja, rent skärpemässigt är ju gamla varianten utan IS skarpare. Största skillnaden mot 400/5,6 var inte att skärpan var så mycket sämre trots konvertern utan att AF är något rappare på 400/5,6. Men tyvär så är ju också närgränsen mycket sämre på 400:at - något att betänka om du tänker fota t.ex. fjärilar och trollsländor.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Har inte testat 400/5,6 (kör själv 300+1,4x), men det är kanske inte helt fel att anta att AF-prestandan är betydligt bättre med 400/5,6. Kan vara en viktig faktor om man fotar mycket flygande fågel.
I övrigt ser jag 300+1,4x som bättre. Mångsidigare, vilket iaf passar mig.
I övrigt ser jag 300+1,4x som bättre. Mångsidigare, vilket iaf passar mig.