Annons

Mellanformat; 6x4,5, 6x6 eller 6x7

Produkter
(logga in för att koppla)

jrydberg

Aktiv medlem
Så jag har bestämt mig för inom en snarliggande framtid köpa mig en "riktig" kamera. Har börjat undersöka marknaden och har kommit fram till att det finns en del alternativ:

* Hasselblad 500-serien (6x6)
* Bronica SQ-A, SQ-A, SQ-B. (6x6)
* Bronica GS-1 (6x7)
* Mamiya RB67 (6x7)
* Mamiya 645 (6x4.5)
* Pentax 67 (6x7)

Det verkar finnas mest utbud av beggade Mamiya 645:eek:r, till rimliga prisnivåer. Men frågan är; räcker 6x4.5? Ger det tillräckligt med detaljrikedom? Hur lätt är 4/3-formatet att jobba i?

Jag har hört att många kör 6x7 och sedan croppar till 6x6. Jag tenderar att croppa mina bilder till det fyrkantiga formatet (6x6) och kommer nog göra detta i framtiden också. Ingen fördel för 6x4.5 alltså.

Mamiya 645:an är nästan den enda av dem som går att använda till gatufotografering, om jag har förstått det rätt; de andra är för stora och för tunga för att bära med sig överallt. Jag antar att det har mycket med hur man fotograferar. Jag tenderar att bära med mig min DSLR överallt, och det kommer jag nog fortsätta göra. Jag har inga illusioner om att en mellanformatare kan ersätta min DSLR i den aspeketen.

Någon som har någon erfarenhet? Är det värt att lägga lite extra pengar på en RB67 eller en Bronica?
 
I prisnivå med M 645 eller lägre: TLR Rolleiflex, Rolleicord m.fl. Finns även nya Seagull med fin otpik. Dock inte med exponeringsautomatik utan lös mätare krävs oftast. Men funkar till gatufoto och är inte så klumpiga/tunga.

Finns även mera kompakta saker typ Agfa Isolette folding-modeller m.fl som går ner i fickan och med god optik som funkar bra att ha med sig överallt.
 
645 är lite för avlångt för min smak. Själv kör jag 6x6 och stortrivs i kvadraten. Skulle jag välja annat än det, skulle jag välja 6x7 (Pentax eller Mamiya).

Vilket format man väljer beror på hur man gillar att komponera sina bilder, så klart. Om det enbart handlade om att få så mycket negyta som möjligt skulle man välja 6x9 (men då har man ju å andra sidan samma förhållanden som hos småbild, bara större).

En Hasselblad i 500-serien med ett A12-magasin och en CF 80/2.8 är inte särskilt tung eller svår att bära på. Skorstenssökaren är en fröjd att komponera i.

Mamiyas RZ och RB verkar lite jobbigare att bära runt på, då de inte lika lätt kan handhållas. De tycks mig vara en mer direkt stativbaserad kamera. (Och underbara till det ändamålet.)

Om du hela tiden croppar till kvadraten, varför inte köra kvadraten från början?
 
Mamiyas RB Rz är inte direkt ngt för gatufoto.
Inte FUJI 6x8 heller.

Om jag hade fått välja så hade det blivit två Fuji 6x9. Det är ju fast optik (därav väljs två) förutom en äldre variant som har utbytbrara objektiv.

I andra hand en Mamiya 7 eller 6

Tredje Pentax 6x7

Bronica

Mamiya 6x45

Hbl

OM man inte VILL ha AF.
Då blir man tyvärr hänvisad till 6x45

Fuji har en kompakt med fast optik. En 60mm & en zoom-variant.
Mamiya AFD
Pentax

Ungefär i den ordningen hade jag valt om inte pengarna styr.
 
Visst är Mamiyas 6x7:eek:r tunga, men det går att handhålla dom. Däremot är det kanske inget man hår en dag med över axeln. Å andra sidan gär man nog inte det med någon av kamerorna.
För mig har den fungerat bra både i studio och ute i naturen.

En fördel som Mamiya RB/RZ 67 har är bälgfokuseringen. Den gör att man kan fota bra närbilder med alla objektiv utan att behöva skaffa dyra makroobjektiv. Med standardoptik kan du få ungefär 1:1
 
Erik Schalin skrev:
Mamiyas RB Rz är inte direkt ngt för gatufoto.
Inte FUJI 6x8 heller.

Just i detta fallet är det faktiskt så att pengarna styr (lite), och jag hade inte tänkt använda kameran till gatufoto -- det har jag min DSLR till. Tanken är mer att göra "igenomtänkt" fotograferande. Så en snabbjobbad och lätt kamera är inget måste, även om det skulle vara trevligt.
 
Pentax 645 finns ju också, otroligt snabb och lättjobbad med fantastiska gluggar, finns även en AF modell av den kameran.Går att få tag på till bra priser.
 
Om du gillar det kvadratiska formatet så tycker jag att du redan från början ska välja en 6x6 kamera. Prismässigt går det att få både Bronica och äldre bladare till bra priser.

Om vikten är viktig så finns det egentligen bara ett val (i 6x6 segmentet) och det är Mamiya 6. Den är liten, lätt och har grymt bra optik, en höjdare att resa med.

Å andra sidan så är ju Pentax 645 en kalaskamera som är mer snabbarbetad än de flesta andra, dock klumpigare än ovan nämnda Mamiya. Mamiyan kommer dock sannolikt att kosta dig ett par kronor mer i inköp.
 
Jag har jobbat med alla formaten.Om man lägger in vad det kostar med framkallning så är 645 formatet väldigt bra för då får du 16 bilder från 120 film från Hasselblad 6x6 får du 12 bilder o 6x7 formatet får du endast 10 bilder.
Om man ser till ytan på filmen så är 645 den som passar in bäst på ett vanlig helsida kör du mrd 6x7 så kommer den croppas ner för att passa eftersom den är åt det fyrkantiga hållet.
Pentax 645N med autofocus är väldigt driftsäker samt enkelt handhavande med ett väldigt bra ljusmätning som blir rätt även i svåra mätförhållanden.Körde med diafilm o det var aldrig något problem.
6x7 formatet tycker jag är lite bortkastat eftersom den måste croppas för att passa in på hel/halvsida i tidning samt jag tycker man inte gjorde annat än bytte film med den kameran dessutom är den tung.
Däremot har pentax en fantastisk vidvinkel 55mm som är tll 6x7 kameran motsvarar 28mm på småbild som är grymt skarp o den bästa glugg jag någonsin använt i motljus.
Hasselblad hade jag 200 serien o formatet passade inte mig eftersom jag jobbar med tidningsformat o tyckte att handhavandet på 645 kameror var snabbare o lättare.
Vilket märke du väljer är en smaksak Mamaiya,Pentax,etc är likvärdiga jag hade däremot valt 645 pga billigasre driftkostnad,bättre format för tidning,lättare kamera,enklare handhavande,autofocus.
Själv har jag sålt bort Hasselblad 6x6 samt Pentax 6x7.Den jag har behållit är 645.
Det är köparns marknad eftersom alla kör digitalt mer eller mindre nu för tiden.
Om du inte har tillgång till en proscanner så skulle jag köra på en Canon 5D den är så gott som mellanformatskvalite.Mina mellanformatsdior scannade jag på en imacon scanner.
 
6x6 formatet ger väldigt statiska bilder, det blir något monumentalt över varje bild. Jag upplever det som ett spännande format, att få alla delar i bilden att ordna sig till en perfekt komposition inom kvadraten. Jag tror detta format är det mest kompositionskänsliga, samtidigt som det blir helt fantastiskt när kompositionen väl stämmer.
6x7 gillar jag väldigt mycket. I höjdformat tror jag det är idealformatet för ett lugnt, stabilt och harmoniskt intryck. För mig främst för natur och porträtt.
6x4.5 har samma förhållande som storformat, ett "klassiskt" format. Inte samma känsla som 6x7 men ganska nära, bättre än 6x9 i avseende av lugnt intryck.

För gatufotografering skulle jag nog satsa på en mätsökarkamera exempel Mamiya 6, 7 eller Bronica 645, Fuji 645.
Iofs så funkar alla kameror, bara man lär sig bemästra dem.
 
Min klara favorit heter Rolleiflex SL-66

En av de få 6x6 som du snabbt och enkelt rättar linjer med, tex fotografering av byggnader.
Inte så långt från gatufotografering.
Du kan hitta sådana till rätt pris på ebay.
 
Tänkte bara säga att allt resulterade i:

1st Mamiya RB67
3st Mamiya 645 (en pro, en 1000s och en afd)
1st Bronica SQ-A
1st Ikoflex TLR
1st Holga
1st Diana

hemskt roligt det här med gammalt skrot :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.