Annons

Nikon D80 verso D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte så mycket om den versus någon annan (nyare) proffs-kamera, men det finns några d2x på blocket annars för ~10k eller däromkring...
Eller så är det kanske bara jag - som *snart* funderar på att uppgradera till D200 som ser det som en bra deal i jämförelse ;)
 
Jag vet inte så mycket om den versus någon annan (nyare) proffs-kamera, men det finns några d2x på blocket annars för ~10k eller däromkring...
Eller så är det kanske bara jag - som *snart* funderar på att uppgradera till D200 som ser det som en bra deal i jämförelse ;)

Beror på vad du är ute efter
D80 och D200 har samma sensor, så bildkvaliten lär inte skilja direkt.
Därimot handhavandet och seribildshastighet - är man bara ute efter bättre DX sensor finns D90 både bättre sensor och handhavande D300 eller D300s filmning och lite bättre af samt tyst läge kan vara något när man fotar barn!

/M
 
Beror på vad du är ute efter
D80 och D200 har samma sensor, så bildkvaliten lär inte skilja direkt.
Därimot handhavandet och seribildshastighet - är man bara ute efter bättre DX sensor finns D90 både bättre sensor och handhavande D300 eller D300s filmning och lite bättre af samt tyst läge kan vara något när man fotar barn!

/M

Mitt byte bygger främst på en önskan om exponeringsmätning med mina gamla gluggar (som bara blir fler) och även anslutningsmöjlighet för gps direkt i huset. Hade gärna tittat på ett än värre hus, men då tryter de i plånboken :)
 
En fördel med FF (FX) är ju framtidskompatibiliteten. Med tiden kommer FX att komma ner i ledet till billigare segment och finare DX gluggar kommer att bli svårsålda. En Tamron 17-50/2,8 är ingen stor investering och lär inte bli "farlig" att ha kvar i handen. Men ärligt sagt, optik måste inte bli dyarare för att det blir FX. En D700 har bara hälften så hög upplösning per kvadrat mm som en D80 men givetvis över dubbla sensorarean. En beg D700 kan fås för under 20.000:-. Sedan kan man investera i bra men billig optik. T ex 85/1,8 50/1,4, någon 35:a och kanske en 180/2,8. Alt en beg 28-70/2,8. dessa är framtidskompatibla.
 
Jag vet inte så mycket om den versus någon annan (nyare) proffs-kamera, men det finns några d2x på blocket annars för ~10k eller däromkring...
Eller så är det kanske bara jag - som *snart* funderar på att uppgradera till D200 som ser det som en bra deal i jämförelse ;)

Vi (jag & maken) gick i precis samma tankar när det gällde att ersätta vår gamla D100. Tänkte att en beggad D200 räcker gott för oss, och visst var det skillnad mellan D100 & D200, men sen fick vi möjlighet att jämföra D200 med en D300 och efter det var D200 inte ens ett alternativ, vi letade efter en beggad D300 (inte s-varianten) istället. Men när vi sen hittade en D700 till ett mycket överkomligt pris på fotomässan så var saken biff och nu sitter jag här och är upp över öronen förälskad i en kamera..! :)
 
Vi (jag & maken) gick i precis samma tankar när det gällde att ersätta vår gamla D100. Tänkte att en beggad D200 räcker gott för oss, och visst var det skillnad mellan D100 & D200, men sen fick vi möjlighet att jämföra D200 med en D300 och efter det var D200 inte ens ett alternativ, vi letade efter en beggad D300 (inte s-varianten) istället. Men när vi sen hittade en D700 till ett mycket överkomligt pris på fotomässan så var saken biff och nu sitter jag här och är upp över öronen förälskad i en kamera..! :)

Mjo, men som student, i mitt fall blir det svårt med alternativ. Det är även väldigt mycket pengar för att få ta sina små bilder efterssom ett sådant hus kräver riktigt sjyssta gluggar för att få visa sig rättvis.
 
Förstår tanken

Säg att du skämtar?!
Du menar att han ska behålla sin d80 och köpa proffgluggar?

Jag förstår tanken, för just så tänkte jag och köpte några två.åttor (japp, det kostade ungefär budgeten som nämdes).

Men nu vet jag att när ljuset tar slut för en D80 så är det slut oavsett 1.4 eller 2.8. Över 500 vill man inte gärna vara. Men har man inte kravet på iso är det så att bilderna blir duktigt mycket bättre med proffsgrejor jämfört med kitobjektiv och som någon har påpekat, gluggarna finns ju kvar när man köper nytt hus.

Däremot så skulle jag vilja lägga till i tråden att beroende på vad man fotar så kan alternativet vara att köpa några blixtar då D80 har commandermöjlighet i Nikon CLS.
 
Detta är en tråd för mig, då jag just gjort bytet från D80 till D3.
Först och främst tog det lång tid att acklimatisera sig från ett semiproffshus till ett proffshus. Det var ett stort steg och den stora tröskeln var något jag inte hade tänkt på.
Jag införskaffade också de tre musköterna 14-24 f/2,8 24-70 f/2,8 och 70-200 f/2,8.
Fx-sensor i all ära, men ibland vill man nyttja den skenbara brännviddsförlängningen en Dx-sensor ger. Jag blev minst sagt paff när jag hängde proffsgluggarna på min gamla D80. Vad det huset kan prestera!
Tyvärr, så var det en alldeles för stor ergonomisk skillnad mellan D3 och D80, så en begagnad D2x i mint condition fick införskaffas.
D80 och D2x är lika usla på höga iso, något man måste ha i beaktande, men ljusstarka proffsgluggar hjälper mycket. Glöm inte vikten av ett monopod. En flexibel lösning som gör att man kan gå ner i iso och öka tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.