Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NU behöver jag er hjälp o råd!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

scarfaze

Avslutat medlemskap
Hej o hå!!!!!
Jag e en glad skitamatör som älskar o fota.
Har en pentax km ed medföljade objektiv 18-55 sen införskaffade jag ett till ett tamron70-300 mm telemacro står där (mig fatta inget).
Har även uvfilter o ett stativ.

Nu e det så här jag är en praktikor inte teoretikor.
Har försökt läsa manualen vet jag begriper inget.
Vad jag vt är när man hjer iso ska man öven ändra vadå??? Hur gör jag det??

När jag e ute o fotar o det e skumt o ruggit väder blir bilderna suddiga varför??
Vad gör jag för fel?? Kanske ändra nån inställning??

OCH nu har jag blivit tillfrågad att fota på ett bröllop (sväljer nervöst).
Dom vill inte ha stela bilder utan vardagliga o på alla som sitter med.
Det e en ära att bli tillfrågad men jävligt nervöst..
Ska jag eller ska jag inte??
Tänk om det blir suddigt.
Behöver tips på hur jag ska ställa in kameran.
Ska fundera nån dag till hur jag ska göra.

TAck för alla era klok råd o tips!!

Har lite vanliga bilder på min blogg www.scarfaze.blogg.se
 
De finns väldigt många trådar här på FS som handlar om bröllop. Läs igenom dessa, så vet du det mesta som du behöver veta. Teoretiker tar lärdom av andras misstag. Praktiker gör alla misstag själv innan han lär sig :)
Bet ISO så äger jag ingen Pentax, s¨där kan jag inte hjälpa dig. Det finns troligen att ställa in via menyn.
 
Du behöver läsa på om grundläggande fototeknik, så du förstår förhållandet mellan ISO, bländare och slutartid. Då kommer du t.ex. lära dig att större bländare ger kortare skärpedjup men släpper in mer ljus och tillåter en snabbare exponeringstid. Det är väldigt viktigt att du verkligen förstår förhållandet mellan slutartid, ISO och bländare!

Jag vill oerhört starkt avråda från att plåta bröllop innan du ens har de grundläggande kunskaperna! Man gifter sig förhoppningsvis inte så himla ofta, och bilderna ska vara ett minne för livet! Och det krävs så otroligt mycket mer än bara de grundläggande kunskaperna för att ta snygga bröllopsbilder, hur ska det då gå utan dom? Det är svåra ljusförhållanden i en kyrka. Tycker du det är knepigt utomhus när det är mulet så ska du bara se hur det är inne i en mörk kyrka! Blixt kan man givetvis glömma, stativ är heller ingen höjdare (även om det finns de bröllopsfotografer som konstigt nog använder stativ).

Jag har assisterat vid ett antal bröllop, och plåtat några egna, så jag har lite koll.

Här är lite rekommenderad läsning:

Fototeknik 1: Scrolla direkt ner till "Exponering", där har du en mycket bra förklaring av hur slutartid, ISO och bländare hänger ihop.

Fototeknik 2: Lär dig om rörelse och skärpedjup, varför du får skakningsoskärpa, om rörelseoskärpa o.s.v. Mycket bra läsning!

Lycka till!
 
Du behöver läsa på om grundläggande fototeknik, så du förstår förhållandet mellan ISO, bländare och slutartid. Då kommer du t.ex. lära dig att större bländare ger kortare skärpedjup men släpper in mer ljus och tillåter en snabbare exponeringstid. Det är väldigt viktigt att du verkligen förstår förhållandet mellan slutartid, ISO och bländare!

Jag vill oerhört starkt avråda från att plåta bröllop innan du ens har de grundläggande kunskaperna! Man gifter sig förhoppningsvis inte så himla ofta, och bilderna ska vara ett minne för livet! Och det krävs så otroligt mycket mer än bara de grundläggande kunskaperna för att ta snygga bröllopsbilder, hur ska det då gå utan dom? Det är svåra ljusförhållanden i en kyrka. Tycker du det är knepigt utomhus när det är mulet så ska du bara se hur det är inne i en mörk kyrka! Blixt kan man givetvis glömma, stativ är heller ingen höjdare (även om det finns de bröllopsfotografer som konstigt nog använder stativ).

Jag har assisterat vid ett antal bröllop, och plåtat några egna, så jag har lite koll.

Här är lite rekommenderad läsning:

Fototeknik 1: Scrolla direkt ner till "Exponering", där har du en mycket bra förklaring av hur slutartid, ISO och bländare hänger ihop.

Fototeknik 2: Lär dig om rörelse och skärpedjup, varför du får skakningsoskärpa, om rörelseoskärpa o.s.v. Mycket bra läsning!

Lycka till!


Tack för tipset. Har inne varit o kollat o snabbläst ska spara det.
Men jag har suttit o o kollat inställningar på min kamera en sak som jag inte begriper var ändrar jag slutartiden kaninte hitta det eller e det jag som stirrar mig blind??
 
Tack för tipset. Har inne varit o kollat o snabbläst ska spara det.
Men jag har suttit o o kollat inställningar på min kamera en sak som jag inte begriper var ändrar jag slutartiden kaninte hitta det eller e det jag som stirrar mig blind??

- Nu är det dags att läsa manualen ;)
 
Hej o hå!!!!!
Jag e en glad skitamatör som älskar o fota.
Har en pentax km ed medföljade objektiv 18-55 sen införskaffade jag ett till ett tamron70-300 mm telemacro står där (mig fatta inget).
Har även uvfilter o ett stativ.

Nu e det så här jag är en praktikor inte teoretikor.
Har försökt läsa manualen vet jag begriper inget.
Vad jag vt är när man hjer iso ska man öven ändra vadå??? Hur gör jag det??

När jag e ute o fotar o det e skumt o ruggit väder blir bilderna suddiga varför??
Vad gör jag för fel?? Kanske ändra nån inställning??

OCH nu har jag blivit tillfrågad att fota på ett bröllop (sväljer nervöst).
Dom vill inte ha stela bilder utan vardagliga o på alla som sitter med.
Det e en ära att bli tillfrågad men jävligt nervöst..
Ska jag eller ska jag inte??
Tänk om det blir suddigt.
Behöver tips på hur jag ska ställa in kameran.
Ska fundera nån dag till hur jag ska göra.

TAck för alla era klok råd o tips!!

Har lite vanliga bilder på min blogg www.scarfaze.blogg.se

Det är skitjobbigt (men också väldigt kul) att fota bröllop även om man vet vad man gör. I ditt fall skulle jag nog rekommendera att fota på grönt program och fota med blixt om du får. Blir kanske inga mästerverk, men du undviker risken att inte få en enda skarp bild. De bröllop jag fotat har jag använt flera kamerahus ifall ett går sönder, på filmtiden framkallade jag filmen i två omgångar eller på två olika labb...

Det känns fel att du skall lära dig ställa in slutartid precis innan ett bröllop, det tar tid innan du får en känsla för vad som är rätt. Tänk på att det kommer vara stressigt, cermonin avstannar inte för att du skall fubdera på en inställning. Det kommer också vara dålig belysning och en massa folk ivägen.
 
Det är skitjobbigt (men också väldigt kul) att fota bröllop även om man vet vad man gör. I ditt fall skulle jag nog rekommendera att fota på grönt program och fota med blixt om du får. Blir kanske inga mästerverk, men du undviker risken att inte få en enda skarp bild. De bröllop jag fotat har jag använt flera kamerahus ifall ett går sönder, på filmtiden framkallade jag filmen i två omgångar eller på två olika labb...

Det känns fel att du skall lära dig ställa in slutartid precis innan ett bröllop, det tar tid innan du får en känsla för vad som är rätt. Tänk på att det kommer vara stressigt, cermonin avstannar inte för att du skall fubdera på en inställning. Det kommer också vara dålig belysning och en massa folk ivägen.

Vilken inställning rekommenderar du jag läste en tråd där det var p som gällde.
Detta e inget kurkbröllop utan i en gammal mölla. Dom vill tydligen inte ha stela foton sen vill dom ha foto på alla närvrande ska även fotas under akten.
Tro mig låter lockande men jävligt rädd e jag.........
 
Vilken inställning rekommenderar du jag läste en tråd där det var p som gällde.
Detta e inget kurkbröllop utan i en gammal mölla. Dom vill tydligen inte ha stela foton sen vill dom ha foto på alla närvrande ska även fotas under akten.
Tro mig låter lockande men jävligt rädd e jag.........

Visa bröllopsparet den här diskussionen med din frågor och de svar du fått så kanske du får hjälp av dem att fatta beslutet om att bli bröllopsfotograf just nu.
 
Visa bröllopsparet den här diskussionen med din frågor och de svar du fått så kanske du får hjälp av dem att fatta beslutet om att bli bröllopsfotograf just nu.

Det tycker jag är ett oerhört bra tips! Att vara 100% ärlig mot brudparet med vad man kan och inte kan är otroligt viktigt, speciellt om man är vänner med brudparet sedan innan! Jag har hört om flera som blivit ovänner bara för att brudparet har förväntat sig proffsbilder av sin fotograferande vän.
 
Låt bli.... eller var 2:a fotografen

Om du redan känner att du blir tveksam vid tillfrågan om att fota ett bröllop så vore det väl räcka som signal?

Jag har fotat med dSLR i 2år och tycker fortfarande inte att jag tillräckligt duktig för att ta sådana uppdrag.
Däremot så vore det lärorikt att assistera som 2:a fotograf och att lära sig teknikerna osv....

Har du "rätt" utrustning, ser att du nämner kit-objektiv och stativ.
Har du någon extern blixt? Skillnaden är natt och dag.....

Lycka till, men tänk efter innan....
 
Håller med de övriga här.

Jag har de senaste åren varit på flertalet bröllop och haft med mig min DSLR, men jag har alltid varit "en vän med hyffsad bra kamera" snarare än "bröllopsfotograf". Alla parter har varit införstådda med det och jag har inte känt att jag behöver leverera just dem bilder de speciellt önskar både ifråga om motiv och kvalitet.

Och trots att jag känt mig relativt bekväm med utrustningen är bröllop speciella. Dels ljuset (eller snarare bristen på ljus) i kyrkan och dels att man oftast inte hinner med (om man som i mitt fall inte är proffs).

Mitt tips är oxå att du tar ett snack med brudparet så att de vet vad du kan "leverera".
 
Pratar du med brudparet och förklarar läget så blir det en trevlig övning för dig. Kolla gärna och provfotografera i kyrkan det rör sig om. Då vet du mer om förutsättningarna med ljus och var du skall stå. Har du möjlighet att prata med prällen så går han säkert med på lite regi från din sida så att du hinner med i viktiga moment.

Håller med de övriga här.

Jag har de senaste åren varit på flertalet bröllop och haft med mig min DSLR, men jag har alltid varit "en vän med hyffsad bra kamera" snarare än "bröllopsfotograf". Alla parter har varit införstådda med det och jag har inte känt att jag behöver leverera just dem bilder de speciellt önskar både ifråga om motiv och kvalitet.

Och trots att jag känt mig relativt bekväm med utrustningen är bröllop speciella. Dels ljuset (eller snarare bristen på ljus) i kyrkan och dels att man oftast inte hinner med (om man som i mitt fall inte är proffs).

Mitt tips är oxå att du tar ett snack med brudparet så att de vet vad du kan "leverera".
 
ISO är kamerans känslighet. Finns en knapp på baksidan som heter ISO...
När du höjer ISO så riskerar du mer brus i bilden, men upp till 800 är det lugna puckar och går du över 1600 blir det brända bullar. ISO kan ställas automatiskt eller manuellt.

Varför det blir suddigt i dimmigt väder, ja det är svårt att förklara utan att veta dina inställningar eller hur dina bilder ser ut...

Men se till så att du har skakreducering i läget På.
Autofokusen i läge på. Observera att kameran inte alltid ställer in fokus på det som du tycker ska vara i fokus, för kameran kan inte läsa hjärnan. :) Du kan prova att låsa autofokus på den mellersta punkten, alltså i mitten av kameran.

Kameran har en inbyggd hjälpfunktion som du når genom knappen som är märkt med ett frågetecken. Kolla den!


Några saker...

Längst upp på kameran finns en inställningsratt.
M = bländare och tid hanteras manuellt. Ratten i greppet ställer in tiden, för att ställa in bländaren trycker du ner Av-knappen som finns mellan den stora inställningsratten och slutaravtrycket.
Av = Aperture value = Bländarförval. Du ställer bländaren, kameran ställer slutartiden.
Tv = Time value = Tidsförval. Du ställer tiden, kameran ställer bländaren.
P = Program. Kameran ställer både tid och bländare.
Auto Pict = Automatiskt bildprogram. Kameran ställer automatiskt en kombination av bländare och tid för att passa det motiv som den gissar sig till att du försöker fota.
Scn = Scene mode = scenläge. Förinställningar i kameran för olika scenerier, som Program-läget fast med tillägget att uppskärpning, kontrast och färgmättnad justeras enligt några förbestämda scenerier.

För att fota inomhus som ett bröllop så skulle jag smälla upp ISO till åtminstone 800, eller t o m 1600 och ställa kameran på Auto Pict som normalt fungerar helt OK. Och strunta i blixten.

Men är du rädd så råder jag dig att avstå. Bäst bilder blir när fotografen är lugn och avslappnad.
 
ISO är kamerans känslighet. Finns en knapp på baksidan som heter ISO...
När du höjer ISO så riskerar du mer brus i bilden, men upp till 800 är det lugna puckar och går du över 1600 blir det brända bullar. ISO kan ställas automatiskt eller manuellt.

Varför det blir suddigt i dimmigt väder, ja det är svårt att förklara utan att veta dina inställningar eller hur dina bilder ser ut...

Men se till så att du har skakreducering i läget På.
Autofokusen i läge på. Observera att kameran inte alltid ställer in fokus på det som du tycker ska vara i fokus, för kameran kan inte läsa hjärnan. :) Du kan prova att låsa autofokus på den mellersta punkten, alltså i mitten av kameran.

Kameran har en inbyggd hjälpfunktion som du når genom knappen som är märkt med ett frågetecken. Kolla den!


Några saker...

Längst upp på kameran finns en inställningsratt.
M = bländare och tid hanteras manuellt. Ratten i greppet ställer in tiden, för att ställa in bländaren trycker du ner Av-knappen som finns mellan den stora inställningsratten och slutaravtrycket.
Av = Aperture value = Bländarförval. Du ställer bländaren, kameran ställer slutartiden.
Tv = Time value = Tidsförval. Du ställer tiden, kameran ställer bländaren.
P = Program. Kameran ställer både tid och bländare.
Auto Pict = Automatiskt bildprogram. Kameran ställer automatiskt en kombination av bländare och tid för att passa det motiv som den gissar sig till att du försöker fota.
Scn = Scene mode = scenläge. Förinställningar i kameran för olika scenerier, som Program-läget fast med tillägget att uppskärpning, kontrast och färgmättnad justeras enligt några förbestämda scenerier.

För att fota inomhus som ett bröllop så skulle jag smälla upp ISO till åtminstone 800, eller t o m 1600 och ställa kameran på Auto Pict som normalt fungerar helt OK. Och strunta i blixten.

Men är du rädd så råder jag dig att avstå. Bäst bilder blir när fotografen är lugn och avslappnad.

Du tusen tack för bra beskrivning!!!

HAr dock börjat läsa i manuallen nu o börjat för stå saker o ting inte mycke men e på väg.

Rädd o rädd Nervöst pirrigt den där känslan man hade när man var ung o det var något hahahaha.

Jag har även börjat ge mig på o fota när det e mörkt ute o testa mig fram.

Genom denna tråden har jag lärt mig en del samt tagit tag i att läsa manuallen ibland ska man helt enkelt bara ha en spark där bak från andra.........
 
Fotbollsträning

Soene ska träna fotboll ikväll tänkte ge mig o fota lite
Dom tränar inomhus o vi föräldrar får egentligen inte vara med men tänkte snällt fråga om jag får vara kvar o fota o testa mig fram olika inställningar.

Återkommer med hur det går eller inte alls........
 
Är det dåligt med ljus så kan kameran ha svårt att hitta fokus, då behöver den hjälp och den hjälpen finns i blixten. Dvs, blixten har en inbyggd hjälpbelysning för autofokusen i svagt ljus.

Nackdelen är att den också kan ja blixtra, vilket kan vara störande om du inte vill ha blixten. Då får du fälla upp den för att hjälpa AF vid fokusering, och sen trycka ner den innan du trycker av fotot, så att den inte blixtrar under själva fotograferandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.