ANNONS
Annons

Photoshop vs. Elements

Robin K

Aktiv medlem
Vad de största skillnaderna? Hur mycket bättre är det att ha Photoshop än Elements? Är det värt prisskillnaden eller klarar man sig med Elements?

Vad de största skillnaderna? Hur mycket bättre är det att ha Photoshop än Elements? Är det värt prisskillnaden eller klarar man sig med Elements?

En skillnad är att i Elements finns inte lagermasker. Ej heller LAB-läge, 16-bitars färgdjup samt en rad andra verktyg. Men annars så kommer man långt med Elements.

Som jag ser det är Elements ett bra alternativ för den som inte vill lägga ner någon större summa pengar men ändå vill ha ett kompetent bildbehandlingsprogram.

Förutom det Gunnar nämner kan jag lägga till att det finns faktiskt funktioner som finns i Elements men som saknas i "stora" Photoshop, t ex en utmärkt katalogfunktion för att märka och kategorisera bilder samt en del annat riktat mot amatören men som proffsen inte anses behöva. Det finns visserligen en form av katalogprogram i CS4 (Bridge) men det är ganska enkelt så många kompletterar CS4 med Photoshop Lightroom just för den funktionen.

Jag skulle vilja säga så här... Om du behöver fråga om vad som skiljer så är det Elements du ska ha! ;-) Det är ett utmärkt program att börja med och du kan alltid senare uppgradera till CS4/CS5 eller vad som är aktuellt den dagen. CS4 kostar såpass mycket mer så om du inte VET att det är den du behöver så rekommenderar jag att du tar börjar enkelt, speciellt om du är ny på bildbehandling, inlärningströskeln är hög på CS4!

/Per

Ok, tack alla. Jag kanske ska köpa elements då. Man brukar ju få testa gratis i en 30-dagarsperiod eller så, då kan jag ju jämföra..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar