Annons

Lär mig fotografera i snälla! (Jönköping)

Produkter
(logga in för att koppla)

sadde

Ny medlem
Jag är helt ny på detta, har läst lite grann om hur kamrer fungerar och hur obegränsad fotografins värld är.
Jag blir hänförd av de bilder man kan ta och vill lära mig fota så.
En Canon Eos 1000d är på väg hem och ja kan knappt värja mig att få komma ut o fota.
Men anledningen till detta inlägg är att jag önskar att någon vill ta sig tid att visa mig grunderna, ge mig idéer och visa mig hur jag hantera kameran.
Eller om någon kan rekommendera en grundkurs i fotografi.
Jag bor i Jönköping.

VH / Mikael
 
Nu bor jag inte i Jönköping men ett alternativ är ju kanske att lägga up en tråd om en fotorunda nånstans i trakterna, brukar gynna i både ideer och tankar och defenetivt utbyte av kunskap.

/Micke
 
Jag bor i Jönköpingstrakten men har tyvärr inte ens tid att fota själv nu när jag är pappaledig med en 1-åring och dessutom bor i ett hus som ska renoveras de få stunder man är ledig.

Lite tips, mest för landskapsfoto - låt kameran sköta det mesta precis i början. Börja med P-läget för där kan du exponeringskompensera vilket är en bra början. Då "tvingar" du kameran att göra bilden mörkare eller ljusare än vad den skulle ha gjort enbart baserat på det ljus som finns.

Ett stativ är i stort sett ett måste för det magiska ljuset i gryning och skymning. Skaffa ett sånt och spring ner till Vättern och fånga ljuset då solen går upp. Lek lite med olika motiv där du kanske kan hitta lite stenar eller nåt som ligger fint och kan vara i förgrunden (närmast dig i bilden).

Bara att prova sig fram och när du hittar nåt du inte fattar varför kameran gör så, eller nåt du inte klarar att ändra på - fråga!
 
Kvällskurs? Så har många börjat, inkl jag... där träffar man ju likasinnade i samma nivå dessutom. Brukar vara skoj!

mvh
cf
 
oj, tack för alla snabba svar.
fotosidan.se kan man ju säga att det fanns en del att läsa om.
Nu vill ja inte framstå som handlingsförlamad med denna tråden, givet vis kommer jag experimentera och prova mig fram så mycket som jag bara orkar. men det finns säkert mängder med tips o trix som kan vara värdefulla för att utöva intresset och fånga dom fantastiska bilderna.

sen sökte ja på digitalfoto kurser, fanns på medborgarskolan. fast med så begränsad information att jag inte kom nån vart...
 
Det fina med en digitalkamera är ju att du får direkt respons och ser om ett foto blev lyckat eller mindre lyckat. På så sätt finns det bra möjligheter att komma långt på egen hand, med hjälp av vad som bland annat finns att hämta här på fotosidan.

Ett bra tips är annars en fotoklubb. Där finns mycket kunskap att hämta. Nära Jönköping finns Huskvarna fotoklubb, http://www.fotosidan.se/groups/huskvarnafk/index.htm.

Mvh
Björn
 
Får rekommendera att gå med i en Fotoklubb.

Dom du har nära till är Bankeryds Fotoklubb och den som jag var med i när jag bodde i Jönköping, Huskvarna Fotoklubb som du hittar på:

www.huskvarnafotoklubb.se

Där finns det alltid folk som kan all från grunder och uppåt, samt att i Huskvarna så införskaffades det en bra A2 skrivare som går att nyttja till själkostnadspris.

//Mikael
 
Några tips kan ju vara; gå med i en fotoklubb (ex. Bankeryds fotoklubb ska vara bra), läs tidningar om foto, läs böcker om foto. Häng inte upp dig för mycket på tekniska saker till att börja med utan läs komposition och färglära.
David.
 
Tänkte faktiskt just tipsa om Huskvarna fotoklubb. Verkade vara en himla trevlig klubb när jag var där och visade mina bilder förra året. Allt från nybörjare till "gamla rävar" :)
 
Du är hjärtligt välkommen vare sig det är oss i Bankeryd eller Huskvarna.

Om man bara vill titta in till oss så åker du till Nyarpsstugan(slalombacken, elljusspåren i Bankeryd) den andra helgfria torsdagen i månaden kl 19:00.
Förutom juni juli & augusti.

Skicka ett mail om du vill ha en kallelse i eposten.
 
Du är hjärtligt välkommen vare sig det är oss i Bankeryd eller Huskvarna.

Om man bara vill titta in till oss så åker du till Nyarpsstugan(slalombacken, elljusspåren i Bankeryd) den andra helgfria torsdagen i månaden kl 19:00.
Förutom juni juli & augusti.

Skicka ett mail om du vill ha en kallelse i eposten.

Jag bockar och tackar, vänligen.
Ska bara se hur lyckas få iväg ett mail till dig på detta forum.
Misslyckas jag finns jag på : [email protected]
tack på för hand!
 
Allt man kan tänkas behöva veta för att ta sig från noll till någolunda avancerad finns gratis tillgängligt på nätet för den som är villig att söka och lära.
 
ANNONS