Jag har redan sagt att jag går inte in på diskussion om cropfaktorn.
Gå en sida bakåt så ser du att jag har skrivit det.
Detta eftersom han har inte förklarat om han vill ha en närbild på ett elefantöga på hundra meters avstånd eller om han vill ta landskapsbilder med rejäl vidvinkel
Jag sa att två stycken likadant komponerade bilder får högre kvalité med full frame och fler megapixlar pga dynamiskt omfång och beskärningsfaktor.
Trådskrivaren frågar efter råd/synpunkter på valet av två olika kameror och skriver bla. så här:
"Vad som är vikigt för resan (och även för mitt framtida bruk) är snabb AF, snabb seriebildstagning, bra dammborttagning och hyggliga vädertätningar. HD-video är inte viktigt alls för mig. Skriver sällan ut bilder i större än A4 heller."
- Snabb AF
- Snabb seriebildtagning
På båda dessa punkter verkar, enl. specen) 7D vara en mer lämpad kamera.
- Skriver sällan ut bilder större än A4.
- HD-Video
Ingen av ovanstående punkter begränsning heller vid valet av kamera!
Har aldrig varit på safari själv men nog lär lång brännvidd vara till fördel vilket i så fall även det ger 7D ett plus i kanten.
Vad gäller vädertätning verkar det som 7D lär räcka till även om 5D Mark II är bättre.
De enda fördelarna 5D Mark II har jämfört med 7D är:
1.) FF (vilket också innebär nackdelar map. brännvidder, redan nämnt).
2.) Brusegenskaper på höga ISO (vad det verkar utifrån de knapphändiga tester som än så länge är utförda på 7D)
3.) Finns på hyllan dvs. inga leveransproblem!
Med tanke på trådskrivarens prioriterade önskemål (AF, BPS) och de övriga fördelar som x1,6 crop ger ser jag ingen annan anledning att rekommendera 5D Mark II än just punkt nr. 3 ovan. Hinner 7D levereras i tid motsvarar den bättre behovet enl. trådens första inlägg.
Mvh!
// Niklas