Annons

Gitzo GT1540 eller GT2540?

Lars Johnsson skrev:
Om man frågar RRS så skickar de ofta stativet till Europa om man beställer annat också.

Markins säljs på flera andra ställe än Nikonians europa-butik. Själv köper jag från deras egen Nord-Amerika website för priset är mycket billigare där. Och givetvis säljer de från Korea där grejorna görs.

B&H säljer både stativen och Arca-Swiss huvudet

Hemskt mycket tack för din information !

Jag har mailat RSS ang. stativ till Sverige.
Jag trodde inte Nikonians sålde till Europa från sin USA-shop.
Jag ser att du i din väska har både BH-55 och Arca Swiss Z1. Mitt val står nog mellan dessa två huvuden. Lutar kanske lite mer åt A-S Z1 just nu.
Kan du rekommendera något av dem ?

Du har ju även Gitzo 3530 LSV, som jag också sneglar på. LSV är väl ämnat för video ? Eller räcker 2-serien för mig. Kommer nog inte att ha tyngre glugg än 70-200/2.8 eller max 300

// Hasse
 
Gården skrev:
Hemskt mycket tack för din information !

Jag har mailat RSS ang. stativ till Sverige.
Jag trodde inte Nikonians sålde till Europa från sin USA-shop.
Jag ser att du i din väska har både BH-55 och Arca Swiss Z1. Mitt val står nog mellan dessa två huvuden. Lutar kanske lite mer åt A-S Z1 just nu.
Kan du rekommendera något av dem ?

Du har ju även Gitzo 3530 LSV, som jag också sneglar på. LSV är väl ämnat för video ? Eller räcker 2-serien för mig. Kommer nog inte att ha tyngre glugg än 70-200/2.8 eller max 300

// Hasse
Arcas kulor är mycket stadiga och bra. Men enligt Hans Ohlsson på Optipod så är RRS kulor bra på det viset att de är näst intill oförstörbara och servicebehovet är minimalt. En annan fördel enligt somliga är att RRS är en lägre kula. Jag har själv RRS med Optipods snabbfäste och är mycket nöjd med den. En tredjedels varv på vredet och sen sitter det som berget utan någon irriterande efterglidning. jag misstänker att det har att göra med kulans ovanligt stora diameter.

Vad gäller valet av stativ så rekomenderar jag att du tar en titt på Gitzos 3540 LS. En fyrdelad variant med kortare transportlängd och mycket låg vikt. Jag valde just mellan den och 3530 LSV och det blev en 3540 LS. Gillar att den är fyrdelad. Ett mycket stadigt stativ. Värstingen är 3540 XLS men den överskrider de flestas behov med råge. Den är dock inte jättemycket dyrare än de andra två modellerna. Ganska lätt vikt på den också.
 
Gården skrev:
Helst vill jag kunna köpa både stativ och kula från samma ställe pga ganska höga fraktkostnader.
Men det verkar bli svårt.

RSS säljer inte Gitzo utanför USA
MARKIN säljs bara från Nikonians Europabutik
Adorama har stativen, men har inget huvud jag fastnat för.
B & H har jag inte kollat ännu.

Varför köpte inte du även stativet från B & H ?

Tänkte göra det först, men efter att ha kollat upp vad slutsumman skulle hamna på (drygt 5k) tyckte jag inte det var värt det med tanke på att scandinavian tar 6k för samma stativ. Alltid enklare o ha nära till en butik vid reklamationer o dylikt, inte för att jag tror det kommer bli något strul med stativet men man vet aldrig:)
 
paul innergård skrev:
Arcas kulor är mycket stadiga och bra. Men enligt Hans Ohlsson på Optipod så är RRS kulor bra på det viset att de är näst intill oförstörbara och servicebehovet är minimalt. En annan fördel enligt somliga är att RRS är en lägre kula. Jag har själv RRS med Optipods snabbfäste och är mycket nöjd med den. En tredjedels varv på vredet och sen sitter det som berget utan någon irriterande efterglidning. jag misstänker att det har att göra med kulans ovanligt stora diameter.

Vad gäller valet av stativ så rekomenderar jag att du tar en titt på Gitzos 3540 LS. En fyrdelad variant med kortare transportlängd och mycket låg vikt. Jag valde just mellan den och 3530 LSV och det blev en 3540 LS. Gillar att den är fyrdelad. Ett mycket stadigt stativ. Värstingen är 3540 XLS men den överskrider de flestas behov med råge. Den är dock inte jättemycket dyrare än de andra två modellerna. Ganska lätt vikt på den också.

Tackar för ditt svar. Jo, jag har sneglat åt 3540 LS också. Men inbillar mig att ett tredelat blir lite stadigare. Velar också mellan ARCA, MARKIN och RSS. Förbannat svårt att bestämma mig. Har mailat RSS och frågat om de säljer Gitzo till Europa. Får jag positivt svar, så köper jag nog allt därifrån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.