rosberg1 skrev:
För det första är jag inte så säker och det kan bli fel när jag förklarar men jag kunde inte låta bli.
Börjar med att säga att "vitt" ljus är en blandning av alla färger vilket men kan se på regnbågen den har blivit uppdelad där ljuset bryts i en vattendroppe.
Det ljus som vi kan se är mellan ca 390-690nm och börjar med violett,blått, grönt, gult, orange , rött som tillslut övergår till infrarött.
Med ett filter tex 720nm så blockerar men allt ljus som ligger under dvs det som vi kan se och ljuset som passerar obehindrat genom filtret är betydligt svagare och det är svårt att tillverka en film som är känslig, för värme utstrålar Ir ljus.
Med känslig Ir utrustning kan man fotografera ett hus och se var det är dåligt isolerat och läcker värme, men kan fotografera åkrar från flygplan och se vad bonden odlar m,m.
Skillnaden mellan ett 48mm och 58mm är vilken diameter det har för att passa i gängan på objektivet (filtergängan) brukar stå i fronten och har men flera objektiv köper man efter den största gängan och sen anpassningsringar till de mindre.
Glas eller gelatin????? Jag föredrar glas i filter känns stabilare och lättare att sköta. Gelatin tror jag är tunnare och lättare fysiskt.
Varje våglängd av ljuset bryts olika i objektiven och längre telen är oftast kompenserade mot det såkallade APO (tar någon annan hand om som kan det bättre).
Även Ir bryts olikt och i större grad om jag tror rätt, på en del objektiv finns ett rött sträck som visar var avståndet skall ställas vid Ir fotografering.
Förfaringen blir att men ställer skärpan och kompositionen utan filter sedan tittar man på skärperingen och monterar filtret utan att rubba inställningen därefter skall men vrida ringen så att det stället som var rakt framför skärpesträcket hamnar framför Ir skärpesträcket oftast rött. Täck för okularet och exponera med den tid man tror på.
Om man nu kör digitalt så är censorn oftast känslig för Ir och det kan, kanske, eventuellt ställa till det för auto fokusen löses lättast med ett filter som blockerar allt ljus från 700nm och uppåt tex B+W 77E 489.
Nu är det daxs för mig att ducka och hoppas att ev fel kan rättas till.
Jocke