Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att handla på B&H Photo (New york)

Re: Stämmer det här?

ludaus skrev:
Det är en anmärkningsvärd skillnad i mina ögon. Har jag räknat fel?
Jag har inte kontrollräknat men det ser rimligt ut. Jag sparade drygt 3000 kr i höstas på att köpa ett (annat) L-objektiv från B&H.

Vad gäller för regler om jag flyger dit och köper ett objektiv och använder det där? Prisskillnaden mellan 11.000 och 18.000 gör ju att en långweekend i NY känns lockande.
Samma tull- och momsregler gäller.
 
Re: Stämmer det här?

Daniel: Om du bläddrar lite bakåt i tråden du också så hittar du en länk till den amerikanska sajten Reseller Ratings, där kan du läsa vad folk tycker om 42nd St Photo. Jag skulle inte handlat där iaf...

Jag förstår inte denna sanslösa jakt på att spara ytterligare ett par dollar på B&H's listpris. Ni har ju redan räknat upp att ni sparar 4-5000kr efter tull och moms, varför riskera 15000kr för att spara 100kr till? 70-200/2.8 IS som nämnts på flera platser i den här tråden är faktiskt $110 billigare hos B&H än 42nd just nu.

Ludvig: Om du läser hela tråden så får du svart på vitt vad som gäller. Du skall (egentligen) betala tull och moms på allt du tar med dig hem som är värt mer än 1700kr sammanlagt. Tullverket har en fin webbplats för just sådana frågor. Om du sedan slänger kartongerna och smutsar ner gluggen lite för att få den att se använd ut för att slippa betala om tullen stoppar dig, ja det är ditt beslut. Tänk på att det är ett brott mot införselbestämmelserna och därmed straffbart.

Ludvig igen: Nu var det inte du som frågade om 42nd Photo men jag antar att du är lika sugen på att spara de sista 150kr du också: skippa väskan till gluggen, det ingår nämligen en (titta under "Item Includes" så ser du att "Lens case LZ1324" ingår).
 
Re: Stämmer det här?

ludaus skrev:
Jag surfade in till B&H och kikade på Canons 70-200/2,8L IS som jag bestämt mig för att köpa. Jag tittade på USA-varianten som ju skall erbjuda världsgaranti. Efter lite kalkyler och samtal med post och tull kommer jag fram till följande kalkyl. Jag räknade med en dollarkurs på 6.50, men just nu är den ju lägre än så.

Objektivet pris: $1569 = ca 10 198 kr
Canon UV-filter: $35 = ca 227 kr
LowePro Lens-case: $25 = ca 163 kr
Frakt UPS: $69 = 445 kr
___________________________
Summa prylar och frakt: 11033 kr
Tull på optik(6,7%): 740 kr
____________________________
Netto ink frakt: 11 773 kr
Moms på rubbet: 2 943 kr

Totaltsumma: 14 716 kr

Nu har jag räknat med för hög dollar, avrundat de flesta decimaltal uppåt till hel krona, men sannolikt tillkommer avgifter från UPS för att de hanterar tull och sån't. Det kan handla om några hundra.

Hur som helst, en snabb koll på prisjakt.se ger att den billigaste svenska internetbutiken säljer samma optik för över 18.000 kronor och då ingår inget filter och inget lenscase vad jag kan se.

Det är en anmärkningsvärd skillnad i mina ögon. Har jag räknat fel? Har jag glömt något? Ni som har erfarenhet av att handla från B&H (eller annat ställe) får gärna säga om det är ytterligare påslag som skall göras?

Vad gäller för regler om jag flyger dit och köper ett objektiv och använder det där? Prisskillnaden mellan 11.000 och 18.000 gör ju att en långweekend i NY känns lockande.

/Ludvig

Det verkar rimligt, men köper man annat än bara objektivet så skickar dom det som fotoutrustning och då bli tullen lägre, ca3%. Objektivet kommer i en väska så jag vet inte om det är nödvändigt att köpa till en väska, men den kanske du ska ha till ett annat objektiv.

Jag skulle räkna skillnaden mellan de 10500 (+lokal skatt) som det kostar att köpa över disk hos B&H och de 14700 som det kostar om det levereras till din dörr. Om det gör det värt att resa dit och köpa på plats kan bara du själv avgöra, tull och moms lär du ju få betala vilket som, om du inte tänker försöka smuggla in varorna…

/ Peter

edit: Emil var snabbare än mig.
 
Hej igen!

Per: Tack för svaret.

Emil: Känns tyvärr som en tråkig ton i ditt svar, men jag skall absolut bättra mig och läsa hela trådarna innan jag ställer frågor i fortsättningen. Jag är inte ute efter att lura tullen/staten och det var en ärlig fråga om vilka regler som gäller om man flyger dit. Jag är rookie i att handla utrustning från USA och har fått tips om att andra regler gäller om man köper och använder det på plats, men det verkar uppenbarligen vara så att det handlar om någon form av "scam", vilket känns tämligen ointressant. Tyvärr uppfattar jag inte Tullverkets hemsida som särskilt lättnavigerad.
Tack för tipset om att "lens case" ingår. :)

/Ludvig
 
Re: Re: Stämmer det här?

Emil-G skrev:
Daniel: Om du bläddrar lite bakåt i tråden du också så hittar du en länk till den amerikanska sajten Reseller Ratings, där kan du läsa vad folk tycker om 42nd St Photo. Jag skulle inte handlat där iaf...

Jag förstår inte denna sanslösa jakt på att spara ytterligare ett par dollar på B&H's listpris. Ni har ju redan räknat upp att ni sparar 4-5000kr efter tull och moms, varför riskera 15000kr för att spara 100kr till? 70-200/2.8 IS som nämnts på flera platser i den här tråden är faktiskt $110 billigare hos B&H än 42nd just nu.

Nu ska ju inte jag handla på nätet utan faktiskt åka till butiken i fråga. 42:nd låg närmare hotellet och på B&H hemsida kunde jag inte hitta några L-gluggar.

Vet du, eller någon annan om de har L-gluggar på B&H. Man tycker ju att dom borde det.
 
Svar ja! B&H har det mesta inom foto och ett rejält utbud av L-gluggar. Finns även på deras site.
Sedan kan det ju ta slut även hos dem, men det är nog inte så vanligt. De är stora...

Sök här
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.