Andras varumärken vid reklamfoto (följdfråga)
Ok, så långt är det ganska lätt att kunna förstå (om Volvo t.ex. inte vill att deras varumärke syns i reklam som de inte vill kännas vid). Volvo är ju ett känt varumärke, det är förståeligt att de vill skydda sig. Men har inte mindre kända varumärken samma rätt att skydda sig då? Hur är det med all annan rekvisita som man använder under reklamfotografering, rekvisita där tillverkarens namn, logotyper, särpräglad design och varumärken [i]inte[/i] syns?
Jag menar, modellen kanske sitter i en stol eller fåtölj fastän jag inte gör möbelreklam, modellen har kläder på sig fastän jag inte gör klädesreklam, kanske har han/hon glasögon också. Inte ska väl jag behöva sy upp kläderna själv och tillverka skorna, glasögonen och fåtöljen själv bara för att sådan rekvisita måste användas? Någonstans går det väl en gräns (om än diffus) för vad som är ok rekvisita fastän jag inte frågar tillverkaren av nämnda föremål? Eller gör det inte det?
Om jag fotar raklödderreklam, måste jag då av klädestillverkaren ha tillstånd även för den anonyma helvita t-shirten som modellen använder? Om inte, var går då gränsen mellan Volvon och denna anonyma vita t-shirt? Gränsen kanske är som sagt diffus, men vad kan man använda som en tumregel?
För vilken rekvisita i denna bild måste tillstånd inhämtas från någon av tillverkarna av rekvisitan? Bilden är till ett programvaruföretag som utvecklar mobila tjänster för byggföretag:
Svar:
Varumärken har inte lika starkt skydd som upphovsrättsligt skyddade verk. Varumärken beivrar egentligen endast användandet i konkurrerande reklam eller gentemot tillverkning av liknande produkter.
Reklam för ett byggföretag konkurrerar inte gentemot ett varumärke för en T-shirt och borde inte vara några problem enligt bilden ovan. Svårare blir det om varumärket är en teckning eller upphovsrättsligt skyddat verk. Syns det då tydligt i bild är det fråga om en exemplarframställning av ursprungsverket t.ex. teckningen "En Svensk Tiger" somFörsvarsmakten nyligen blev av med efter en dom i Svea Hovrätt.
Sitter modellen på en stol som är brukskonst kan problem uppstå då den också har upphovsrättsligt skydd, liksom tavlor etc. Däremot går det i annons även att använda en bild av en staty stadigvarande placerad utomhus.
Beträffande din insända bild tror jag inte att det skulle vara några problem i det fall du beskriver.