Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Experter > Teste > Svar
Fråga från David Wargert:

Upphovsrätt vid ideellt arbete

Jag har jobbat ideellt för Karnevalstidningen 2006 (tidning som utkommer vart fjärde år i samband med lundakarnevalen). I tidningen så finns det annonser för företag som vi själva utformat. Nu har en av dessa annonser publicerats utan vår kännedom i en annan tidning.

Vem äger upphovsrätten. Jag har fotat, äger jag då rätten till mina bilder då inget annat avtal ingåtts. Andra har layoutat och kommit med idéer, är det då vi som jobbat med tidningen som tillsammans äger annonsen, i så fall hur är det då med de ingående bilderna?
Eller är det så att karnevalen har alla rättigheter till allt som publicerats i tidningen. Då vi gjort allt arbete för tidningen, räknas det då som uppdragsjobb eller, då vi arbetat ideellt och utan avtal, som enskilda arbeten så att säga.

Inga som helst avtal har ingåtts. Det enda avtal som underförstått existerar är att de annonser vi gjorde skulle publiceras i just karnevalstidningen, ingen annanstans.
Kan karnevalskommitén låta publicera våra bilder/texter/annonser i andra tidningar utan vår tillåtelse, utan överenskommelse och ersättning?

Hur får jag använda mina bilder som tagits i samband med karnevalstidningen i framtiden.

MVH
David Wargert
Förstora
Svar:

Upphovsrätten utgår ifrån den som skapat verket, fotografiet etc. Upphovsrätten ligger kvar hos upphovsmannen om inte avtal träffats om annat.

Såvitt jag förstår handlar det inte här om någon slags anställning och då finns det inte heller några andra regler som skulle medföra att upphovsrätten till dina bilder skulle tillhöra någon annan än dig själv. Du har bjudit på dem i annonsen/tidningen men all annan användning kan du begära ersättning för och också sälja bilderna vidare.

När det gäller annonsen kan det väl närmast jämställas med en annonsbyrå och då äger annonsbyrån/reklambyrån dvs. de som var involverade rätten till annonsen och kan nog i sin tur begära ersättning för utformningen. Detta förutsätter att det är någon slags konstnärlig skapelse, fiffig text, snygg layout etc. En fyrkantig annonslåda med en rubrik och en bild är det nog svårt att hävda ett designskydd för.


Förstora
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar