ANNONS
Annons
Fråga från SiljaPhotography:

Min nyinköpta kamera har pajat!

Köpte min första digitala kamera, Konica Minolta, DiMAGE G530 i början på januari 2005. Den pajade för två veckor se´n, exakt ett halvår efter inköp. Fruktansvärt frustrerande efter beskedet att det tar en månad att reparera. Är detta verkligen acceptabelt? Jag är skitsur, för jag köpte ju kameran för att verkligen använda den, inte för att lämna in den på en månads reparation. Kan jag kräva pengarna tillbaka? Tycker det är jäkligt dålig service och nonchalant stil, förutom att kameran verkar helkass om den går sönder efter bara ett halvår. (Skjutreglaget slutade att fungera, batteriet och kameran blev brännheta)

Med vänliga hälsningar Silja
Förstora
Svar:

Du har antingen haft otur eller använd kameran mer hårdhänt än den är avsedd för. Moderna kameror är egentligen väldigt bra och hållbara. Av de miljontals kameror som säljs årligen är det procentuellt sett inte många som går sönder.

Tyvärr är det långa reparationstider. Eftersom så få kameror lämnas in för repartion har inte tillverkaren så stor reparationskapacitet. I princip är det ingen som lämnar in en kompaktkamera för reparation om garantin har gått ut eftersom det blir alldeles för dyrt. Det kostar kanske 1000-1500 kr och då köper de flesta en ny i stället. En månad är helt normalt numera.

Jag förstår din frustration men det är tyvärr inte mycket du kan göra. Att få tillbaka pengarna efter ett halvår går inte.


Förstora
(Frågor kan ej ställas)
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar