Fråga från Martin Bylund:
Tjäder, negativfilm och exponering
Hej Brutus!
Har varit ute på tjäderlekplatsen en vända till efter dina tips. Resultatet blev mkt bättre men en del saker behöver jag förbättra. Testade att använda en Fuji ISO 800 film denna gång. Resultatet blev en aning märkligt (antagligen bara för mig). Bilderna är överexponerade, och då framförallt bakgrunden upplever jag som överexponerad (i övrigt de klart bästa tjäderbilderna jag lyckats ta). På de flesta bilderna "poserar" tuppen på en klipphäll med tallar i bakgrunden ca 10 - 15 m bakom. Bakgrunden ter sig nästan konstgjord eftersom den blir så ljus. Tuppen som är mörk ser inte ut att vara lika överexponerad. Vad beror detta på (synvilla?) och varför blir bakgrunden så ljus? Bidrar filmens grynighet och det korta skärpedjupet till denna effekt? Kanske naivt men jag trodde att kameran skulle kompensera för filmens ljuskänslighet med kortare exponeringstider men det verkar den inte riktigt klara av eller? Är det så att det krävs av mig som fotograf lite känsla för ljusmängden vid valet av film och inte en blind tro på ljusmätaren?
Tack på förhand!
MVH Martin Bylund
Svar:
Hej, roligt att bilderna blev bättre. Jag är inte riktigt säker på vad du avser med att bakgrunden ter sig konstgjord, eftersom den blivit så ljus. Jag misstänker att du lämnat in filmerna till ett typ snabb/masslabb som kört ut kopior. Då har den som suttit vid framkallaren ställt ljuset efter hur tjädern ska bli, och det är ju OK i sig. Och då har bakgrunden kanske blivit väldigt (för?) ljus. --- Vad göra? Ja, först vill jag säga att överexponerade negativbilder inte är en nackdel, till skillnad från ett överexponerat dia där överexponering för alltid kan bränna ut detaljer i högdagrarna, de ljusa partierna, är det med negativfilm faktiskt tvärtom en fördel med en viss överexponering. Genom att överexponera negativfilm en aning blir det mer detaljer att få ut ur negativet. Men för att göra dina bilder, dina negativ, verklig rättvisa krävs att du antingen scannar in negativet och arbetar med bilden i Photoshop, där du kan göra de ljusa partierna litet mörkare men utan att "mörka" själva tjädern eller så får du själv göra eller beställa en manuell kopia från ett labb där du ber dem efterbelysa bakgrunden så att den blir mörkare. Det senare kostar ju en del, och därför är det kanske bara lönt med den bästa eller de bästa bilderna. Vad gäller ljusmätningen så är givetvis en mörk tjäder mot en ljus bakgrund en besvärlig situation där kamerans automatik inte alltid vet vilken motivdel den ska prioritera -- dvs. om tjädern eller bakgrunden ska bli normalt exponerad. Här är negativfilmen kanske rentav en fördel, i likhet med den digitala råfilen så har den långt större feltolerans än diafilm, och du kan i efterhand bestämma vad som ska bli rätt ljushet. Att exponera rätt i sådana ljusituationer tog mig lång tid att lära, och det finns en rad olika sätt att komma fram till rätt exponering, och olika kameramodeller kräver delvis olika tillvägagångssätt. Här får du testa dig fram. -- Lycka till med fortsättningen, jag känner en viss avundsjuka när jag sitter här i Skåne utan tjäder och väntar på att tredje barnet ska komma. Tjäderspel är beroendeframkallande.
Tjäder, negativfilm och exponering
Hej Brutus!
Har varit ute på tjäderlekplatsen en vända till efter dina tips. Resultatet blev mkt bättre men en del saker behöver jag förbättra. Testade att använda en Fuji ISO 800 film denna gång. Resultatet blev en aning märkligt (antagligen bara för mig). Bilderna är överexponerade, och då framförallt bakgrunden upplever jag som överexponerad (i övrigt de klart bästa tjäderbilderna jag lyckats ta). På de flesta bilderna "poserar" tuppen på en klipphäll med tallar i bakgrunden ca 10 - 15 m bakom. Bakgrunden ter sig nästan konstgjord eftersom den blir så ljus. Tuppen som är mörk ser inte ut att vara lika överexponerad. Vad beror detta på (synvilla?) och varför blir bakgrunden så ljus? Bidrar filmens grynighet och det korta skärpedjupet till denna effekt? Kanske naivt men jag trodde att kameran skulle kompensera för filmens ljuskänslighet med kortare exponeringstider men det verkar den inte riktigt klara av eller? Är det så att det krävs av mig som fotograf lite känsla för ljusmängden vid valet av film och inte en blind tro på ljusmätaren?
Tack på förhand!
MVH Martin Bylund
Svar:
Hej, roligt att bilderna blev bättre. Jag är inte riktigt säker på vad du avser med att bakgrunden ter sig konstgjord, eftersom den blivit så ljus. Jag misstänker att du lämnat in filmerna till ett typ snabb/masslabb som kört ut kopior. Då har den som suttit vid framkallaren ställt ljuset efter hur tjädern ska bli, och det är ju OK i sig. Och då har bakgrunden kanske blivit väldigt (för?) ljus. --- Vad göra? Ja, först vill jag säga att överexponerade negativbilder inte är en nackdel, till skillnad från ett överexponerat dia där överexponering för alltid kan bränna ut detaljer i högdagrarna, de ljusa partierna, är det med negativfilm faktiskt tvärtom en fördel med en viss överexponering. Genom att överexponera negativfilm en aning blir det mer detaljer att få ut ur negativet. Men för att göra dina bilder, dina negativ, verklig rättvisa krävs att du antingen scannar in negativet och arbetar med bilden i Photoshop, där du kan göra de ljusa partierna litet mörkare men utan att "mörka" själva tjädern eller så får du själv göra eller beställa en manuell kopia från ett labb där du ber dem efterbelysa bakgrunden så att den blir mörkare. Det senare kostar ju en del, och därför är det kanske bara lönt med den bästa eller de bästa bilderna. Vad gäller ljusmätningen så är givetvis en mörk tjäder mot en ljus bakgrund en besvärlig situation där kamerans automatik inte alltid vet vilken motivdel den ska prioritera -- dvs. om tjädern eller bakgrunden ska bli normalt exponerad. Här är negativfilmen kanske rentav en fördel, i likhet med den digitala råfilen så har den långt större feltolerans än diafilm, och du kan i efterhand bestämma vad som ska bli rätt ljushet. Att exponera rätt i sådana ljusituationer tog mig lång tid att lära, och det finns en rad olika sätt att komma fram till rätt exponering, och olika kameramodeller kräver delvis olika tillvägagångssätt. Här får du testa dig fram. -- Lycka till med fortsättningen, jag känner en viss avundsjuka när jag sitter här i Skåne utan tjäder och väntar på att tredje barnet ska komma. Tjäderspel är beroendeframkallande.