Advertisement

Annons
Experter > Teste > Svar
Fråga från Fotogenet:

Sätta ut namn vid bild

En reklambyrå tänker använda sig av mina bilder i en
annons, Jag vill att de sätter ut mitt namn någonstans i annonsen tex (foto:namn) eftersom jag är upphovsman,och de har bara köpt rätten att publicera mina bilder i den aktuella annonsen. Nu hävdar byrån att "man sätter inte ut fotografens namn i annonser".
Men de sätter ut sitt reklambyrånamn i den.
Vad gäller i det här fallet?
Förstora
Svar:

Min uppfattning är att fotografens namn skall sättas ut vid publicering - även i annonssammanhang. Att namn inte sätts ut är enligt min uppfattning en kvarleva från gamla fotolagens tid dvs. före 1 juli 1994. Efter det har fotografi upptagits i upphovsrättslagen och fotografens ställning har stärkts.

Det finns ett intressant rättsfall från Svea Hovrätt och Högsta domstolen där Sveriges Television dömdes att sätta ut kompositörernas namn då deras verk uppfördes. SVT hävdade i målet att "namn inte behövde sättas ut då det var emot branschpraxis". Domstolen slog då fast att god sed i upphovsrättslagens mening inte har något med branschpraxis att göra dvs. god sed (sätta ut namn) tar över branschpraxis. Tyvärr har fotograferna inte slagits för att få sina namn publicerade i samband med annonser. Det finns då och då undantag där man ser fotografernas namn i annonssammanhang och fotograferna bör verka för att namn sätts ut.

Det händer t. o. m. att reklambyråer åratal efter en annons varit införd ringer runt och undrar om de kan få hjälp att hitta den namnlöse fotograf som tagit bilden i annonsen. Så mycket lättare det varit att redan från början sätta ut fotografens namn.

Eftersom det inte är så vanligt tvingas fotograferna ibland avstå från namnet om de skall få sälja sin bild. Det är ett kommersiellt ställningstagande man får göra, men rättsligt torde vara klart att fotografen är likvärdig med konstnären osv. i det här hänseendet. Tyvärr finns det i gammal juridisk litteratur fortfarande uppgifter om att fotografens namn inte behöver sättas ut. Ett intressant rättsfall finns t. ex. från Tyskland där en fotograf hävdade att hans namn skulle sättas ut i en produktkatalog. Tvisten togs upp i domstol och fotografen vann. Problemet i Sverige är troligtvis att fotografer inte stridit för sin rätt tillräckligt mycket. I Stockholm tingsrätt tilldömdes nyligen en fotograf i en förlikningsdom 5 000 kr för att tidningsföretaget bytt ut fotografens namn gentemot en annan persons. Det var visserligen i redaktionellt sammanhang, men det ger en fingervisning om hur viktigt det är att iaktta god sed dvs. sätta ut fotografens namn.


Förstora
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar