Förtydligande?
Staffan,
Jag har läst olika varianter av vad man får och inte får göra. Det jag inte är helt klar över är huruvida det är ok att publicera bilder över främlingar som 'fastnat' i bild.
Jag läste något i stil med att det ÄR helt ok att publicera bilder på, t ex, en hemsida så länge dem inte används för att göra reklam för en produkt eller annan typ av ekonomisk vinning.
Den moraliska aspekten i situationen sätter, enligt mig, gränsen långt tidigare än den juridiska. Anledningen till att jag frågar är att jag vill veta, vara säker på, vad jag får och inte får göra.
Tack.
.chris.
Svar:
Det är två lagar som är tillämpliga vid bildpublicering av personer på Internet. Den ena är lagen om namn och bild i reklam och där måste man ha i minnet att en hemsida med reklam för en fotograf kan räknas som reklam och då blir lagen tillämplig även om inte någon reklam sker för en produkt. En hemsida för t ex. Volvo är enligt min uppfattning reklam för Volvo.
Den andra lagen är PUL dvs. personuppgiftslagen. Enligt beslut av regeringen är en bild att betrakta som en personuppgift och då måste personen på bilden ge sitt tillstånd för publicering. Undantagen här är nyhetssajter (t.ex. Dagens Nyheter m.fl.) eller konstnärlig verksamhet. Frågeställningen är då om en fotografs hemsida kan betraktas som konstnärlig verksamhet, vilket ännu inte finns några regler eller rättsfall om. Ett sätt för att förebygga problem är att vända sig till datainspektionen, som är tillsynsmyndighet i de här frågorna och kräva ett klart besked.
Det gäller att ha i minnet att det är personen på bilden som kan framföra klagomål om att hans/hennes bild publicerats och begära ersättning/skadestånd. Den personens åsikt kan skilja sig från fotografens uppfattning och ytterst blir det då en domstol som får avgöra. För att vara på den säkra sidan är det viktigt med skriftligt tillstånd av personen vars bild publiceras på nätet.