Fråga från :
Stadsbild
Jag vet inte ifall någon redan har frågat.. men:
Till ett skolprojekt, som inte ska laddas upp på internet men användas i en broschyr, hade vi tänkt att ta en bild på människor som går över en gata i stan.
Får vi använda den bilden ifall inga märken eller människor direkt är synliga?
Svar:
När det gäller återgivande av existerande bilder i tryckta medier finns inget skydd i Sverige för personer på bilderna. Är broschyren en reklamprodukt kan dock lagen om namn och reklam vara tillämplig om den som svarar för broschyren är näringsidkare. Gär det inte att känna igen personerna på bilden är det säkerligen tillåtet. Några rättsfall om detta finns dock inte. Lagen talar om hänsyftningar på t ex en känd person, någons smeknamn osv. Tävlar någon i en viss dräkt och därigenom bli igenkänd kan han/hon naturligtvis hävda kränkning. Det framgår av lagtexten att det är den kränkte personen som själv avgör. Domstolen får sedan avgöra. När det gäller märken så finns de ju i närmiljön och så länge som någon konkurrens i varu- eller namnsammanhang inte sker bör det vara tillåtet att visa bilden.
Stadsbild
Jag vet inte ifall någon redan har frågat.. men:
Till ett skolprojekt, som inte ska laddas upp på internet men användas i en broschyr, hade vi tänkt att ta en bild på människor som går över en gata i stan.
Får vi använda den bilden ifall inga märken eller människor direkt är synliga?
Svar:
När det gäller återgivande av existerande bilder i tryckta medier finns inget skydd i Sverige för personer på bilderna. Är broschyren en reklamprodukt kan dock lagen om namn och reklam vara tillämplig om den som svarar för broschyren är näringsidkare. Gär det inte att känna igen personerna på bilden är det säkerligen tillåtet. Några rättsfall om detta finns dock inte. Lagen talar om hänsyftningar på t ex en känd person, någons smeknamn osv. Tävlar någon i en viss dräkt och därigenom bli igenkänd kan han/hon naturligtvis hävda kränkning. Det framgår av lagtexten att det är den kränkte personen som själv avgör. Domstolen får sedan avgöra. När det gäller märken så finns de ju i närmiljön och så länge som någon konkurrens i varu- eller namnsammanhang inte sker bör det vara tillåtet att visa bilden.