ANNONS
Annons
Experter > Teste > Svar
Fråga från fotoPatrik:

personen (subjektet) på fotot svår att identifiera, sälja utan tillstånd?

Hej,
Jag skrev ett inlägg om detta förut i diskussionsforumet, men kom på att detta är ett bättre ställe för frågan.

Jag undrar om man måste ha tillstånd för försäljning och kommersiell användning av foton, där man inte säkert kan identifiera personen på fotot.

Till exempel fotografier där personen är huvudsubjektet, men ansiktet inte är helt synligt. (Eventuellt kan personen själv och närstående människor identifiera denna på bilden, men en främmande person kan inte det.)

En variant på ett sådant foto är en skidåkare där personen har mössa+skidglasögon, men syns väl i övrigt.

Vilka regler gäller här?

En till fråga, vad gäller om personen inte alls kan identifieras på grund av att ansiktet syns för dåligt, men hela kroppen syns för övrigt och är en huvuddel av bilden?

Stort tack för hjälpen.
Patrik
Förstora
Svar:

Personer på bild i Sverige har ingen egen rätt till sin bild om man publicerar bilden i tidning, veckotidning, TV, bok m m. Så att sälja en bild  t o m på en känd person för sådan publicering är inga problem. Skall bilden användas i reklamsammanhang uppstår problem. En bild av en person i en annons lyder under lagen om namn och bild i reklam. Den stipulerar att man måste ha tillstånd om den som publicerar är näringsidkare, dvs  ej kommun eller t ex idrottsförening. "Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke". heter det i lagtexten. I lagtexten framgår inte om personen skall vara igenkänningsbar eller ej. Det blir domstolens sak att avgöra om en utpekad person på bild skall anses ha utnyttjas eller inte. Som praxis har det sagts att om personer utgör ett huvudmotiv i bilden och är igenkännbar träder lagen in. Det är dock den utpekade själv och domstolen som ytterst avgör om lagen skall tillämpas eller ej. Lagen gäller också om någon utpekas med namn. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person. Man kan t ex tänka sig en siluettbild bakifrån av Kungen med krona på huvudet. Även om man inte kan se Kungens ansikte så är han igenkännbar. Man bör alltså vara försiktig med bild av levande personer i reklamsammanhang. Fotografer brukar vanligen friskriva sig för reklamanvändning av personbilder. Det är reklambyrån/annonsören själva som få ta ansvaret. Sådana leveransvillkor ingår t ex i Bildleverantörernas Förenings leveransvillkor, se www.blf.se

När det gäller publicering av personbilder på nätet gäller förutom lagen om namn och bild i reklam även Personuppgiftslagen (PUL). PUL innebär att en bild är en personuppgift och man måste ha tillstånd av personen för att lägga ut bilden. I det här sammanhanget behöver personen troligen inte ens vara igenkännbar. Kan han eller hon visa att det är en bild av personen ifråga, så är det en personuppgift som lyder under lagen.

Beträffande båda lagreglerna finns få fall i domstol att basera en tolkning på.

Skidåkaren som man inte kan känna igen borde ha svårt att hävda (utom på nätet) att han eller hon är utpekad såvida han eller hon inte har den enda skiddräkten i Sverige med det utseende och därigenom är igenkännbar.


Förstora
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar