Fråga från Maverick:
Tävlingsbilder för reklamändamål?
Jag undrar lite över vad som gäller för tävlingsbilder och reklamändamål.
Jag fotograferar en del motorsport och en bildbyrå var intresserad av bilderna men ville att de skulle vara klara för reklamanvändning. Jag har tills vidare avböjt eftersom jag tror det blir problem. Ett tävlingsekipage borde väl vara jämförbart med ett porträtt? En bild på Andreas Ericssons rallybild är för isatta lika lätt att känna igen som ett porträtt på Carolina Klüft.
Så därför undrar jag vad som gäller, det är ju rätt ohållbart att springa runt och försöka få godkännande av dessa bilder till ospecifiserade reklamändamål.
Mvh
Fredrik Johansson
Svar:
Lagen om namn och bild i reklam gäller endast levande människor i bild eller då namn publiceras pü en person. En tävlingsbil borde inte innefattas om man inte kan se personen eller personen är namngiven. Namngivning kan se ut på flera sätt t ex "Foppa-kalsong". Det går då att härleda vem personer är, Detta förbjudet i reklamsammanhang om ej tillstånd finns. Jag behöver se bilderna för att helt kunna ta ställning. Djur och döda människor omfattas ej av lagen.
Tävlingsbilder för reklamändamål?
Jag undrar lite över vad som gäller för tävlingsbilder och reklamändamål.
Jag fotograferar en del motorsport och en bildbyrå var intresserad av bilderna men ville att de skulle vara klara för reklamanvändning. Jag har tills vidare avböjt eftersom jag tror det blir problem. Ett tävlingsekipage borde väl vara jämförbart med ett porträtt? En bild på Andreas Ericssons rallybild är för isatta lika lätt att känna igen som ett porträtt på Carolina Klüft.
Så därför undrar jag vad som gäller, det är ju rätt ohållbart att springa runt och försöka få godkännande av dessa bilder till ospecifiserade reklamändamål.
Mvh
Fredrik Johansson
Svar:
Lagen om namn och bild i reklam gäller endast levande människor i bild eller då namn publiceras pü en person. En tävlingsbil borde inte innefattas om man inte kan se personen eller personen är namngiven. Namngivning kan se ut på flera sätt t ex "Foppa-kalsong". Det går då att härleda vem personer är, Detta förbjudet i reklamsammanhang om ej tillstånd finns. Jag behöver se bilderna för att helt kunna ta ställning. Djur och döda människor omfattas ej av lagen.