Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/ mvh peter
"Den traditionella fotografin är usurperad. Inte främst av fotografer – men av kuratorer som följer "Mainstream" Tyvärr är det inte bara i Sverige det händer. Det är globalt. Fotograferna har förlorat initiativet till sin egen självklara position som bildskapare. Idag tar akademikerna över, de är de som styr-"
Man anpassar sig kanske till någon slags "galleri-trend" för att tillfredsställa kultur- och konst-etablissemaqnget, som vill att fotografiet ska vara något "mer" än "bara" fotografi. Rak dokumentär fotografi kanske inte längre räcker för att få visa sina bilder på gallerier och konstinstitutioner? Vad vet jag? Det ska "övertrasseras" och göras märkvärdigare än det är, på ett eller annat sätt. Men jag kan ha fel?
mvh peter
Jag kan själv gilla bilderna, t ex den översta är riktigt fin. Men det där med pålagt(?) dis förstår jag mig inte riktigt på vad det ska vara bra för.
Till att börja med känns det kul att Värmlands museum satsar på fotografi. Jag hade gärna åkt och tittat på bilderna lite närmare. Det är alltid vanskligt att bedöma en hel utställning utifrån några få bilder på nätet.
All konst, också fotografi, är föremål för trender och just nu verkar det som det rent dokumentära fotografiet bör skruvas lite åt konstfotohållet för att vara "rätt". Helt klart ett flockbeteende och Ten Hoopens värmlandsbilder med sitt tonomfång, färgslöjor etc. är väl ett bra exempel på det. Det riskerar att bli lite tillgjort men samtidigt så tycker jag inte att det stör det dokumentära utan att det faktiskt tillför en personlig touch som jag uppskattar och som vinner i längden.
Och på tal om trender så har väl den avskalade och rättframma dokumentära fotografin som Petersen, Strömholm, m.fl. införde redan på 60-70-talen varit trendsättande om något. Det är fantastisk, tidlös fotografi som kräver enormt personligt engagemang och som definitivt kan vara konst utan några tillägg. Men jag kan ändå inte komma ifrån att lite experimenterande och variation med den klassiska dokumentärfotografin som grundtema ändå är lite spännande. Hur trendigt det än är.
F
Mycket fina bilder!
Sen är det ju upp till var och en att tycka om det eller ej.
Nu hoppas jag att utställningen har lite mer berättelse bakom bilderna för det är verkligen A och O med den här sortens foto. Annars blir det uppenbart att bilden är för fotografen och inte betraktaren. Det går tretton på dussinet i denna kategori.
Det är en relativt genomgående trend i hans bilder:
https://agencevu.com/en/photographer/pieter-ten-hoopen/#series