Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Om objektivet har en _verklig_ ljusstyrka på f/2,0 så motsvarar det f/25 på fullformat. Vilket man får anta är det man jämför med, med tanke på den påhittade brännvidden.
Märkligt att det ens är lagligt att ange helt fel siffror på själva kameran. Lurendrejeri är vad det är.
Man får helt enkelt ta och bestämma sig.
Antingen: 28 mm f/25 (ekvivalent med fullformat)
Eller: 2,2 mm f/2,0 (verkliga värden)
Skriver man ekvivalenter så måste det dessutom framgå att det är vad man menar. "28mm F2.0" är en ren lögn och har ingenting med verkligheten att göra. Direkt falsk marknadsföring. Konstigt att Fujifilm sänker sig till denna dyngnivå faktiskt.
Edit: Och inte blir det bättre av att FS inte förklarar utan okritiskt vidarebefordrar den felaktiga informationen; "Optiken motsvarar 28 mm f/2,0..."
Varför vill man veta ljusstyrkan om man inte vet brännvidden och/eller sensorstorleken? Den säger ingenting på egen hand. Det enda intressanta är den totala mängden insamlat ljus, vilket beror på ljusstyrka OCH sensorstorlek i kombination.
Man hade kunnat skriva "2.2 mm (28 mm eq.) f/2.0" eller liknande. Då hade man åtminstone inte ljugit.
Det intressanta för mig är inte den totala mängden insamlat ljus utan den mängd ljus som faller per ytenhet. Med infon 28 mm och f/2.0 vet jag att jag kan räkna med att jag kan ta en likartad bild och med likartad exponering som med min Fujifilm 18mm f/2.0-pannkaka exempelvis. Att skärpedjupet blir annorlunda är en annan sak. Precis som sämre brusegenskaper.
Varför i hela friden är du intresserad av hur mycket ljus som fångas per yta när du inte vet hur stor ytan är? Det är ju helt irrelevant för något som påverkar hur bilden kommer se ut. Varför ska du ha "likartad exponering"? Det ger ju inte samma resultat ändå. Du kan höja ISO på din Fuji lika mycket som sensorn är större och få likvärdigt brus. Det har noll praktisk betydelse vilket ISO kameran är inställd på; det som bygger bilden är den totala mängden infångat ljus.
Men om du ändå är så noggrann så vill jag nog trots allt påstå att Fujifilm har gjort rätt i sin beskrivning av objektivet som tillhör kameran i artikeln. För du är väl knappast målgruppen för den här typen av kamera? Och du borde därmed inte bry dig.
Och vad beträffar insamlat ljus per yta – jo, jag vet med stor sannolikhet hur stor ytan är. Svaret är: tillräckligt stor (för att objektivet skall teckna en bild på sensorn). Visst, man kan laborera med ISO-tal men för kameran ifråga med sin låga upplösning och kanske ännu lägre upplösning (och kvalitet) vid utskrift så kommer bilderna att förmodligen ändå vara helt okej brusmässigt sett.
Se den här kameran för vad den är – en vidvinklig Instax-kamera som man kan fota som Garry Winogrand med (om man är duktig och dessutom står ut med 4:3-formatet som Instax-formated ligger nära)! Spara din kritik till när skärpedjup och bildkvalitet har betydelse!
Ska man vara syrlig så har väl inte den yngre generationen, om vi ser glada amatörer framför oss, någon relation till den hängivna kameran alls och all teknik är reducerad till vagheter i mjukvaruprocessen eller pixel/sensor-antal hellre än någon jämförbara hårdvarudata. Så att bortse från nyttiga gemensamma referenser i förmån för de yngre känns fullständigt bortkastat.