PureRaw - ny raw-hanterare för snabb och enkel hantering.
Franska DxO släpper en egen raw-hanterare. PureRaw finns till Windows och MacOS. DxO står även bakom program som PhotoLab4, ViewPoint 3 och Nic Collection 3.
Programmet innehåller flera filter och hjälpmedel mot bland annat brus, och enligt företaget själva ska PureRaw vara kompetent vad gäller att lyfta färger och låg- och högdagrar. Det ska även vara enkelt att ta fram detaljer ur sina filer.
Programmet är designat att vara så enkelt som möjligt.
Det kanske är bra för några men knappast för de som redan har Photolab 4. Frågan är väl vad man INTE får av det vi redan har i Photolab 4. Videon skapar ju heller ingen vidare klarhet. Rätt usel faktiskt. Man får väl ladda ner en testversion och kolla för det här blev man ju inte särskilt mycket klokare av.
Användarna lär väl tappa en del av den kontroll man haft tidigare till automatiken.
Programmet är tänkt för de som vill arbeta som vanligt i Lightroom och Photoshop men som vill dra nytta av t.ex. Deep prime och autoinställningar efter linsdatabasen m. fl. grundinställningar. Meningen är att köra pure raw för att få ett bättre utgångsläge i sin vanliga bildbehandling. Det skapas en DNG-fil som man sedan kan fortsätta med i andra program. Samma sak kan göras om man använder Photolab 4 innan bearbetning i Lightroom/Photoshop men arbetsflödet sägs bli snabbare och enklare med pure raw.
Det låter ju som ett svårt nederlag för Adobe att folk ska behöva en sådan produkt när de redan har en mastodontprodukt som Lightroom redan. Varför har inte Adobe redan löst de problem åt sina användare som DxO nu tydligen sett som affärside att lösa. Det är faktiskt en gåta får mig, för det kan väl ändå inte vara så att Adobe som ägt den här branschen i 30 år inte klarar av att lösa dessa problem själva? ... men de kanske bara blivit feta och dästa eller bara konstaterat att de aldrig tjänat mer pengar med mindre ansträngning efter att ha infört prenumerationsmodellen. De behöver ju numera inte anstränga sig särskilt mycket längre för att folk ska uppgradera en gång - pengarna bara väller in ändå trots pandemikonjunktur och allt.
För mig känns det här bara som ett onödigt klumpigt arbetsflöde. Om man sitter kvar i Lightroom bara för arkivdatabasens skull så finns det ju numera ett bättre alternativ i det mer fullvuxna DxO-verktyget Photolab tillsammans med Camera Bits betydligt vassare arkiv och metadataredigeringsverktyg Photo Mechanic Plus 6.
För min del ser jag dock ett användningsområde för PureRaw. Jag funderar starkt på att ge det till mitt minsta barnbarn som just fyllt 6 och älskar att fotografera med min sons gamla avlagda A5000. PureRaw kan nog ge ett ordentligt lyft med mycket små insatser åt hennes bilder. Jag ska ladda ner en demo och se om det är en vettig ide.
Kolla på den här videon. När man har gjort det så inser man ju hur långt efter Adobes Lightroom är efter DxO Photolab 4 och DxO PureRaw som är den krympta versionen av Photolab med Deep Prime, Lens Correction skärpningen och möjligen även dehazefunktionen ClearView Plus och Smart Lightning. Jag tycker även videon visar på ett bra sätt hur integrationen med Lightroom och Photoshop funkar.
Jag måste säga att jag inte trodde skillnaderna skulle vara fullt så stora. Adobe verkar helt ha somnat om de senaste åren när Topaz och DxO Prime och Deep Prime utvecklats alltmer. Det borde inte ha funnits en marknad för en fristående PureRaw-applikation om Adobe hade gjort sitt jobb med Lightroom.
Sedan undrar jag hur smart det är att göra brushanteringen innan man sedan fortsätter mecka med bilderna i Lightroom. Jag måste säga själv att jag inte är särskilt attraherad av fristående applikationer i arbetsflödet. Jg kör ju DxO:s NIC Collection 3 som använder TIFF som "non destructive" format och det är ju inte särskilt kul. DxO har tyvärr ännu inte integrerat NIC Collection fullt ut i Phoptolab som man gjort med DxO ViewPoint (restituering) och Filmpack 5 (extra effekter och filter samt extra kontrastverktyg). När jag bollar bilder till så undrra jag faktiskt om jag inte tappar en del av den bildkvalitet (detalj) som jag annars kan få i Photolab.
ANNONS. Som Plus-medlem kan du styra hur mycket du vill se dessa annonser
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Användarna lär väl tappa en del av den kontroll man haft tidigare till automatiken.
För mig känns det här bara som ett onödigt klumpigt arbetsflöde. Om man sitter kvar i Lightroom bara för arkivdatabasens skull så finns det ju numera ett bättre alternativ i det mer fullvuxna DxO-verktyget Photolab tillsammans med Camera Bits betydligt vassare arkiv och metadataredigeringsverktyg Photo Mechanic Plus 6.
Kodak är inte heller längre vad det var en gång.
https://www.youtube.com/watch?v=Tox8TydNPIs
Jag måste säga att jag inte trodde skillnaderna skulle vara fullt så stora. Adobe verkar helt ha somnat om de senaste åren när Topaz och DxO Prime och Deep Prime utvecklats alltmer. Det borde inte ha funnits en marknad för en fristående PureRaw-applikation om Adobe hade gjort sitt jobb med Lightroom.
Sedan undrar jag hur smart det är att göra brushanteringen innan man sedan fortsätter mecka med bilderna i Lightroom. Jag måste säga själv att jag inte är särskilt attraherad av fristående applikationer i arbetsflödet. Jg kör ju DxO:s NIC Collection 3 som använder TIFF som "non destructive" format och det är ju inte särskilt kul. DxO har tyvärr ännu inte integrerat NIC Collection fullt ut i Phoptolab som man gjort med DxO ViewPoint (restituering) och Filmpack 5 (extra effekter och filter samt extra kontrastverktyg). När jag bollar bilder till så undrra jag faktiskt om jag inte tappar en del av den bildkvalitet (detalj) som jag annars kan få i Photolab.