Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I min frys ligger en 120-rulle med Efke 25 som sägs vara väldigt lik riktigt gammal film, med "mycket silver". Den ska ge rätt hård kontrast och mycket litet korn. Är det månne helt olika typer av silverföreningar i såna filmer jämfört med modern film? Eller är det helt enkelt så att man _kan_ framkalla den väldigt hårt utan att den blir kornig, och man därmed får extrem kontrast på negativet?
Efter en mycket ovetenskaplig koll på nätet och i gamla böcker så verkar det som framkallningstiden är förklaringen till varför långsam film har högre kontrast än snabb film.
En långsam film har mycket mindre och mera tätt packade silverkristaller (korn) jämfört med en snabb film där kornen är större och därför är mindre tätt packade.
Samma mängd framkallare på samma yta påverkar därför fler silverkristaller i den långsamma filmen och densitet (=kontrast) byggs upp snabbare.
Ett snabbt svar från en icke-fackman på området man jag tycker att det hänger ihop. Verkar vara minst lika mycket fysik som kemi.
Alltid svårt att bara ha en rulle film och inte kunna experimentera fram rätt framkallningstid. Jag har en gammal anteckning om hur jag framkallade Efke 25 som jag delar med mig av.
-EI 20 ASA
-Patersondosa med spiral
-Kodak D-76 1+3 (20 grader)
-Förvätning av filmen 1 minut
-Framkallning 8.5 minuter med 1 min initial agitering därefter 5s varje minut.
Utspädningen och den ringa agiteringen gör att framkallaren arbetar långsammare i högdagrarna och sänker kontrasten något vilket jag tycker behövs på den här (fantastiskt fina) filmen. Utmaningen med 120-film och ringa agitering är risken för ojämn framkallning men jag vill minnas att det här funkade bra.