Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Dick Svedenborn: Att fotografera är att undersöka

Dick Svedenborn: Att fotografera är att undersöka

Fotosidan.se har många medlemmar som tar intressanta, vackra, nyskapande och bra bilder. Variationen på stilarna är stor. Här berättar Dick Svedenborn om sin fotografi.

Hur började du fotografera och hur länge har du hållit på?

- Jag köpte min första kamera 2003, och fick ett uppdrag att åka till Zimbabwe för Individuell Människohjälp. 2011 började jag satsa mer målmedvetet på att utveckla mitt fotograferande, började gå nätbaserade utbildningar och kurser via studieförbund. Jag skaffade mig också ett nätverk av människor som var duktiga på att prata bild.

Vad fotograferar du helst?

- Människor i miljöer och ögonblick som fångar mitt intresse och nyfikenhet. Situationer som talar till mig och känns gör ofta att jag tar fram kameran, som jag oftast bär med mig.

Copenhagen, Denmark 2014

Vad är en bra bild för dig?

- En bild som berättar något jag inte redan vet, eller en bild som framkallar en känsla. De allra bästa bilderna får en att se något nytt eller se på något med en ny blick.

Vad vill du berätta med dina bilder?

- Oftast är mina bilder personliga reflektioner. Att fotografera är för mig ett sätt att undersöka. Jag ser, jag känner något, jag lyfter kameran och tar en bild. Jag gräver där jag står och tycker att kameran hjälper mig att se saker som annars är osynliga. Kameran gör mitt seende mer intensivt.

Bilderna blir till genom en reaktion och säger något om både mig och det som avbildas. Saker som ofta inte är formulerat, utan växer fram i takt med bildserierna.

Broby, Sweden 2016

Kan du berätta lite om bilderna i den här artikeln?

- Det är från en serie som jag kallar Ladies. Det enda jag kan säga om serien är att jag gillar uttrycket hos människor i sin egen värld och att dessa uttryck får mig att reflektera över viktiga saker. Vad andra ser i bilderna vet jag inte, men det skulle jag gärna vilja veta. Kanske kan Fotosidans medlemmar berätta hur de upplever och ser bilderna.

Sopot, Poland 2016

Om en nybörjare frågar dig hur man blir bättre som fotograf, vad svarar du då?

- Svårt att ge råd, men jag kan berätta vad som fungerat för mig. Att visa dina bilder för andra och höra hur de upplever bilderna. Då får jag reda på om de fungerar som jag tänkt. Att inte låta andra bestämma vad jag ska tycka är bra. Jag skaffade mig bra människor som förstår vad jag vill och lyssnar sedan på deras återkoppling. Jag har även fortsatt med sånt jag själv tror på även om andra inte gillat det. Ibland har idéen fungerat och utförandet har behövt förbättras, ibland föder idéer andra idéer. Jag tycker det är viktigt att inte kasta idéer eller bilder för snabbt, en del bilder växer med tiden medan andra inte håller. Tid är viktigt för mig för att hitta mina bilder och berättelser.

För mig har det också varit viktigt att vid varje årsskifte ta fram årets bästa bilder och sätt upp några mål för vilka bilder jag vill ta till nästa årsskifte. Vad vill jag utveckla, vad saknas?

Lisbon, Portugal 2014

Vilka andra fotografer tycker du om?

- Jag gillar Elin Berge hennes berättelser Drottninglandet och Kungariket är underbara berättelser. Några andra fotografer som gör fina berättelser och bilder är Hannah ModigLars Tunbjörk,  Åsa SjöströmMalik Sidibe, Sune Jonsson, och Johan Bävman. En av mina absoluta favoritserier är Anna American Mummu av Nina Korhonen.

Vilken utrustning använder du mest?

- Jag använder Fuji X pro 2 med fasta gluggar. 23 mm, som motsvarar 35 mm på fullformat, är min favorit . Brännvidden passar mig bra eftersom jag ofta vill få med både människor och miljö i mina bilder.

Sopot, Poland 2016

Vad saknar du i din kameraväska? 

- En anteckningsbok med konkreta projekt- och bildidéer att ta fram när inspirationen tryter. Jag behöver ständigt peppa mig för att fortsätta ta mitt fotograferande framåt. Det finns alltid något objektiv eller hus man vill ha men det blir inte bättre bilder av prylarna. Jag behöver utveckla mitt sett att se, det är tid som behövs. Desto mer jag plåtar och tar mig tid att fundera kring bild desto mer utvecklas jag.

Vill ni se mer av Dicks bilder finns det i hans profil här på Fotosidan och hans Instagram https://www.instagram.com/svedenborn.se.



Publicerad 2016-08-11.

19 Kommentarer

Flash Gordon 2016-08-11 13:11  
Jag håller inte helt med. Utrustningen gör faktiskt skillnad.
Efter bara kört Canon under mer än 10 år så skaffade jag den första Fuji kameran. Ja gillade bildkvalitén men hela kameran var för trög.
Nu med X-PRO2 fungerar det hela.
Av något skäl som jag inte kan förstå gillar jag bilderna jag tar med Fuji bättre än de från Canon 5Ds r.
Rent tekniskt borde det vara tvärtom.
Fujin ger mig bilder som i detalljupplösning och känsla är nära det jag jag lyckas få till med Hasselblad.
Kan kanske bero på att Fuji och Hasselblad använder samma tredjepartstillverkare för att producera objektiven. Var och en efter deras egen design.
Här tycker jag Canon är klart efter. INne ens ders bätrre objektiv ger det där extra.
Dick Svedenborn 2016-08-11 13:21
Visst är det så att utrustningen spelar lite roll. Jag står tex inte ut med bilderna från min mobil. Men för mig handlar det också om att om jag tycker om att plåta med en kamera så blir bildena bättre. har också märkt att Fujin är mindre hotfull och det är lättare att få människor avslappnade framför den. Iso egenskaperna är bättre på nya kameror men annars måste jag säga att slutresultatet på bilder från min tidigare Canon och Fujin inte skiljer sig så mycket.
RikkeT 2016-08-16 23:13
Jag håller helt med Dick Svedenborn.

En bra fotograf kan ta bra bilder med en dålig kamera. En dålig fotograf kan inte ta bra bilder med en bra kamera. Det är trots allt bildinnehållet som räknas, så klart.

Men nu är det så att idag finns inga direkt dåliga kameror om man lägger 3-4 tusen på en kompakt eller 6 tusen på en system, och håller sig till kvalitetsmärken.

Sen finns det nästan alltid undantag från alla regler. En sportfotograf behöver såklart långa teleobjektiv med hög ljusstyrka, skärpa och snabb autofokus etc. En landskapsfotograf som t.ex. Hans Strand behöver hög upplösning och skarpa objektiv om han ska ställa ut sina bilder i stort format.
Flash Gordon 2016-08-17 17:47
Håller med om det mesta. Man skall gilla sin kamera. Jag gillade min X-PRO1 på många sätt men den passade inte all min typ av fotografering. Den vad alldeles för seg i många sammanhang. Så kom X-PRO2 och "voila" där satt den. Nu väntar jag bara på att få också beställd X-T2 som komplement.
Sedan får Fuji bli mitt vardagssystem. Främst är det nog deras objektiv som jag tycker klår det mesta. Fast mycket också den lägre vikten och storleken. Deras många analoga inställningar är också något jag gillar. Det går snabbt att ändra de flesta inställningar. Också här har Fuji förbättrat en hel del sedan X-PRO1.
De lyssnar uppenbarligen på sina användare och tar till sig av de bästa förslagen samt försösker omsätta dem i praktiken. Deras Kaizen strategi gör också en skillnad. Man får flera gånger under en kameras livlsängd både nya och förbättrade funktioner. Det ger också en kick till fotograferandet.
Hos Canon får man byta ut kameran för att få samma sak. Hos dem gäller det mest om buggfixar av firmware.

Fuji är helt enkelt för mig en roligare kamera att ta bilder med.
Canon är det gamla spåret. När jag fotar med den kameran känner jag arvet från 20D. Mycket av blivit mycket bättre men man känner igen arvet.
Mycket har hänt men mycket har också inte hänt.
Det är fortfarande samma stora klumpiga kamera och objektiv att släpa på. De analoga möjligheterna är liknande 20D.
Så jag föredrar att jobba med Fuji för tillfället. Känns fräschare och mer upp till dagens krav.
Klarar det mesta men inte allt ännu.

Glömde säga i förra inlägget att jag gillar stilen du använt för dina bilder. Snyggt och annorlunda mot hur dessa motiv brukar avbildas.
Flash Gordon 2016-08-17 18:26
Jag har sett vädigt bra bilder tagna med mobilkameror av kända fotografer.

Att det är så beror ju på att den som kan komposition, förstår de tekniska förutsättningarna kan ta hänsyn till det redan vid fotograferandet. Sedan förbättra bilden ytterligare i efterbearbetningen.
Samtidigt ser jag ofta hur mindre erfarna fotografer skrika på hjälp. "Nu har jag köpt en ny avancerad kamera och mina bilder blir sämre än med mobilen"

Så min slutsats är att en erfaren fotograf tar bättre bilden med en simpel mobil än en oerfaren.
Sedan är det ju alltid motivet och innehållet i bilden som avgör om det är en bild som fångar människors intressen.
I dagens bildflod är det inte lätt att hitta något sådant. En perfekt bild av när blixten slår ner lär ju inte räcka till. Det har redan avlbildats ett otal gånger.
En bra bild är en bra bild. Om det är en bra bild avgörs av den det är som betraktar bilden.
Dick Svedenborn 2016-08-17 19:40
Kul att du gillar mina bilder. Håller med dig om att X pro 1 var lite långsam. Men eftersom jag gillade kameran så började jag fokusera manuellt och då funkade den utmärkt. Håller också med dig om att x pro 2 är betydligt snabbare, jag har nu sålt hela mitt Canon system och plåtar bara med fuji och är mycket nöjd. Mest nöjd över att jag nu orkar bära med mig ett helt system i en liten väska. Det passar mitt sätt att fotografera. Alla kameror har sina för- och nackdelar, det gäller hitta en som passar ditt sätt at plåta, Fujin passar mig för att jag oftast orkar släpa den med mig, att den inte är så hotfull och att inställningar är via rattar.
luminousoctaves 2016-08-11 15:25  
Jag tycker om porträttet på kvinnan med portmonnä i handen (överst). Gamla människor tenderar ofta att bli avbildade med (för) stor dos vördnad och sentimentalitet. Det här porträttet känns befriat från onödig nostalgi. Fint ljus dessutom.
Dick Svedenborn 2016-08-11 15:32
Tack för en givande kommentar. Nyfiken på om du anser de andra bilderna för sentimentala
luminousoctaves 2016-08-11 15:38
Nej då, de andra är också fina. Kvinnan som korsar vägen med käpp är kul.
Men fastnade särskilt för den första.
Dick Svedenborn 2016-08-11 15:43
Tack för svar på frågan. Det är intressant att höra kloka reflektioner kring hur du ser på mina bilder. Det ger en distans som är mycket svårt att själv skapa till de bilder man gör! Tack!
ThePOM 2016-08-12 23:36  
Hej Dick!

Fantastiskt roligt att läsa om dig här och se exempel på dina bilder. Jag minns när vi pratade om mina bilder från volontäruppdraget i Nepal. Din stil av fotograferande funkar för mig när jag är på resande fot och främst när jag möter andra kulturer. Jag tycker att det alltid varit kul att visa det jag upplevt någon annanstans, där personerna i min närhet kanske inte varit. Här hemma har jag provat mig på att vara "resenär" i sinnet men tycker inte att jag fastnar riktigt för mina egna bilder. Antagligen är det för att jag är lite hemmablind och inte tar mig an alla berättelser som finns här. Det blir på något sätt inte lika exotiskt för mig att visa dessa skildringar trots att de är minst lika viktiga och lika värda som någon annan.
Vad är ditt nästa projekt eller steg i fotosvängen?
Dick Svedenborn 2016-08-13 00:25
Hej Petri

Kommer väl ihåg våra bildsnack, kul att du skriver här. Tycker din beskrivning av att vara turist hemma passar bra in på mig. Nu när jag är farsa måste jag hitta mina projekt nära mig, i stort sett alla bilder i denna serie är tagen då jag varit på semester med familjen. Jag ser något, smyger iväg en kvart och fångar en bild och växlar några ord med den jag plåtat. Har även satt igång några projekt omkring där jag bor. Det börjar ofta med en nyfikenhet. Fick ett reklamblad från vår lokala bangolfförening öppettiderna på ute-banan var 10-22 och dom har bara stängt några månader på vintern. Jag tänkte det måste tyda på ett stort engagemang och jag gick dit för att undersöka med kameran, det är ett projekt som jag har igång.
Ett annat projekt jag har igång är ett koloniområde mitt i malmö fem minuter hemifrån. Jag var där på en loppis och förundrades av att det fanns en helt annan värld, en sommarstad, mitt mellan höghusen i Malmö. Jag blev nyfiken på vem som bor där, hur dom upplever sin sommarstad, håller just nu på att göra en serie om det för att undesöka och stilla min nyfikenhet. Genom kameran öppnas en massa världar och jag kan fritt vara nyfiken och undersöka, jag upplever att många världar öppnar sig om man frågar om man får fotografera. Dessutom får jag stillat min nyfikenhet. Att gräva där jag står betyder för mig att sätta igång ett fotoprojekt kring något jag är nyfiken på i min närhet och det finns massor av sånt!
Alf-Magnus 2016-08-19 13:07  
Tja nyskapande knappast, har sett ljusa pastaler med kvinnor med tom blick åtminstone de senaste tjugo åren. Säger nog en del om redaktionens kunskap om samtida fotografi.

PS rolig diskussion om verktygen känsligt ämne
Dick Svedenborn 2016-08-22 01:59
Jag tror varken jag eller redaktionen hävdar att mina bilder är nyskapande, det är en ingress för alla samtliga PS-profilen artiklar.

Vet inte riktigt vad du vill säga med din kommentar, att redaktionen är okunnig? Att du är kunnig? Att du tycker mina bilder är tråkiga och intetsägande? Skulle vara intressant att höra vad du tycker om bilderna förutom att dom inte är nyskapande.

Tycker inte verktygsämnet är så känsligt, men jag tycker det är tråkigt att samtalet om bild så sällan handlar om innehåll, bildupplevelser, berättelser och hur och om man berörs eller inte. Tycker sällan teknikfrågan tillför så mycket. Borde inte vi bildintresserade människor kunna prata lite mer om det kreativa och skapande än om teknik?
Alf-Magnus 2016-08-23 13:13
Nej det handlar inte om dina bilder, det handlar om Fotosidans kunskap om både samtida fotografi och historiskt. Med fotografi menar jag alltid bilden. Säter man begreppet nyskapad kräver jag något betydligt mera än en vedertagen still vilket inte betyder att jag tycker att det inte fins substans i dina bilderna. När det gäller apparat diskussionen så är den altigt roande och höra sina försvar för apparatdyrkan :-)
Dick Svedenborn 2016-08-23 14:04
Ok jag förstår, du vill med din kommentar säga att:
Fotosidans redaktion är okunnig. Och aparatdyrkan är underhållande för dig för att du tycker det är töntigt.
Tack för ditt bidrag till det fotografiska samtalet Alf!
Alf-Magnus 2016-08-23 14:20
Jo kallar man saker nyskapande fast det inte är det då är man okunnig, tåkar bara på et numer av Aperture nr 214: Documentary Expandet. Där är varia sid fyller med långa artiklar om infals vinklar på ämnet där kan man komma och tala om nyskapad. Jag undra i fall redaktionen har något som hälls begrep om vad som skriv soc skapas kring fotograf utan för Sverige tror knappast det. En redaktör som åker till New York med en kamera som sedan lanseras här på Fotosidan me buller och gong och ägna sin vaka tid med att gatufotografer utan att se/rapportera om enda utställning. All det i fotografins meka en stad man kan fullya hela sin vakna tid med intressant fotoutställningar me oftast tillhörande välfyllda boklådor.
MattiasL 2016-08-30 04:23
Men Alf, ingen har ju specifikt kallat Dicks bilder för nyskapande. Vad som står i ingressen är ju som Dick är inne på en uppräkning av egenskaper som står att finna hos Fotosidans medlemmar — det är väl ändå inte okunnigt, någon av oss har väl gjort något nytt någon gång :)

Skoj att läsa om dig och dina bilder Dick! Gott arbete!
Dick Svedenborn 2016-09-10 04:03
Tack Mattias!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar