Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fotobyrån Apelöga väljer Imagedesk för sitt bildarkiv

Fotobyrån Apelöga väljer Imagedesk för sitt bildarkiv

Den malmöbaserade fotobyrån Apelöga har genomfört flera uppmärksammade projekt på senare tid. Nu har Apelöga valt Imagedesk för plattform för försäljning och distribution av bilder.

Ett av Apelögas mest uppmärksammade projekt var Elva-elva-elva där 336 fotografer dokumenterade Malmö den 11 november 2011. Resultatet blev en bok.

I januari i år släppte Apelöga den stora nyheten att de ska starta ett stort fotografiskt center i Malmö.

Apelögas kärnverksamhet är att fotografera åt företag. Med en ovanlig affärsmodell där de erbjuder gratis fotografering och sedan säljer enstaka bilder som kunden får använda fritt, har de lyckats etablera sig på den hårda fotografmarknaden.

Nu kommer Apelöga ha ett bildarkiv online. Valet föll på Imagedesk som plattform. Imagedesk kommer också att användas för att leverera bilder från uppdrag till kunder. Kunden loggar in på webbplatsen och kommer direkt åt bilderna.

– Imagdesk har lyckats bygga något vi letat efter - en plattform som fungerar för alla våra kunder. Plattformen fungerar oavsett om kunden köper bilder från bildbanken, eller från uppdragsfotograferingar, säger Adam Haglund, fotograf och grundare av Fotobyrån Apelöga.

Apelöga använder Imagedesks nya modul Agency, där den största skillnaden är att man tar in bildfiler och metadata separat.

Apelögas bildarkiv är öppet från den 5 mars.

Läs mer om Imagedesk här.



Publicerad 2013-03-05.

7 Kommentarer

Leif Johansson 2013-03-05 22:41  
Jag har bedömt att detta är en relevant branschnyhet för Proffsfoto-sidan. Det är en större affär som kan intressera andra i branschen. Du kan dagligen se liknande nyheter på Resumé, Dagens Industri med flera.
Brushi 2013-03-06 09:10
Håller med föregående talare.

En annons skall tydligt märkas ut som en annons. Här är gränsen hårfin tycker jag.
ztenlund 2013-03-06 12:07  
Jag är böjd att hålla med ovanstående skribenter. Likheten med ett pressmeddelande när ett företag fått en order är onekligen slående. Att lägga det som nyhet, utan att tala om att det är samma företag som ligger bakom FS som driver Imagedesk ser inte så bra ut.
Svar från froderberg 2013-03-06 13:18
Jag har bedömt att detta är en relevant branschnyhet för Proffsfoto-sidan. Det är en större affär som kan intressera andra i branschen. Att medier rapporterar om större affärer som görs är inget konstigt.
Leif Johansson 2013-03-06 13:12  
Produktreklam i redaktionell text är inte snyggt.
Brushi 2013-03-06 13:14
Håller med föregående talare.

En annons skall tydligt märkas ut som en annons. Här är gränsen hårfin tycker jag.
Joakim K E Johansson 2013-03-06 14:08  
Jag kan inte se något konstigt med detta. Ska inte Fotosidan få berätta om sin egen verksamhet, eller?
Svar från froderberg 2013-03-06 14:18
Ska man vara korrekt så är Imagedesk inte en verksamhet som tillhör Fotosidan. Jag har inte dyft med Imagedesk att göra. Däremot så ingår Imagedesk och Fotosidan i samma bolag.
ztenlund 2013-03-06 16:07
Fast det var ju just det som var min invändning. Skrivs det om Fotosidan är det helt uppenbart att det gäller den egna verksamheten. Det i sig har jag givetvis inget att invända mot.

I det här fallet är det en artikel på nyhetsplats om något som samma företag och personer ligger bakom, utan att detta framgår. Att tro att alla som läser artikeln känner till ägarbilden bakom resepektive sida är väl mycket begärt. Uppenbarligen är det inte attraktivt att redogöra för det heller. Vad beror det i så fall på? Skulle det inte se bra ut? I så fall tycker jag det är svårt att tolka på annat sätt än att det föreligger ett problem.

Vad som var tanken med artikeln från början har inte så mycket med vad som händer hos läsaren. Den som läser kommer att äga tolkningen.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar