Proffsfoto
Den malmöbaserade fotobyrån Apelöga har genomfört flera uppmärksammade projekt på senare tid. Nu har Apelöga valt Imagedesk för plattform för försäljning och distribution av bilder.
Ett av Apelögas mest uppmärksammade projekt var Elva-elva-elva där 336 fotografer dokumenterade Malmö den 11 november 2011. Resultatet blev en bok.
I januari i år släppte Apelöga den stora nyheten att de ska starta ett stort fotografiskt center i Malmö.
Apelögas kärnverksamhet är att fotografera åt företag. Med en ovanlig affärsmodell där de erbjuder gratis fotografering och sedan säljer enstaka bilder som kunden får använda fritt, har de lyckats etablera sig på den hårda fotografmarknaden.
Nu kommer Apelöga ha ett bildarkiv online. Valet föll på Imagedesk som plattform. Imagedesk kommer också att användas för att leverera bilder från uppdrag till kunder. Kunden loggar in på webbplatsen och kommer direkt åt bilderna.
– Imagdesk har lyckats bygga något vi letat efter - en plattform som fungerar för alla våra kunder. Plattformen fungerar oavsett om kunden köper bilder från bildbanken, eller från uppdragsfotograferingar, säger Adam Haglund, fotograf och grundare av Fotobyrån Apelöga.
Apelöga använder Imagedesks nya modul Agency, där den största skillnaden är att man tar in bildfiler och metadata separat.
Apelögas bildarkiv är öppet från den 5 mars.
Läs mer om Imagedesk här.
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
En annons skall tydligt märkas ut som en annons. Här är gränsen hårfin tycker jag.
En annons skall tydligt märkas ut som en annons. Här är gränsen hårfin tycker jag.
I det här fallet är det en artikel på nyhetsplats om något som samma företag och personer ligger bakom, utan att detta framgår. Att tro att alla som läser artikeln känner till ägarbilden bakom resepektive sida är väl mycket begärt. Uppenbarligen är det inte attraktivt att redogöra för det heller. Vad beror det i så fall på? Skulle det inte se bra ut? I så fall tycker jag det är svårt att tolka på annat sätt än att det föreligger ett problem.
Vad som var tanken med artikeln från början har inte så mycket med vad som händer hos läsaren. Den som läser kommer att äga tolkningen.