Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
69 Kommentarer
Logga in för att kommentera
;-)
Snart behöver vi inte lämna hemmet,utan Photoshop räknar ut vad vi ska fota!:-)
Jag var emot småbildsfilmen också när den kom. Tacka vet jag glasplåtar. Det var bättre förr. Morötter doppade i filmjölk är godare än godis.
Då kan jag sluta att gräma mig över att jag inte tog 70-200 med IS (för dubbla priset) =)
Kan väl finnas användning för den effekten, jag menar PS är full av obskyra effekter som ingen använder så varför inte en till? Det skall bli intressant att se hur den funkar.
http://youtu.be/coWT767Lvs0
Förutom ett fåtal sportbilder har jag sedan inga bilder som behöver fixas.
Min gissning är dock att Adobe kommer att ta rundligt betalt för funktionen. Kanske dubbleras priset...
Samtidigt kan man tycka att det blir lite trist när mer och mer av det fotografiska hantverket blir en fråga om vilka funktioner kameran eller ett visst datorprogram har. Något som förmodligen handlar om intresse och hur man värderar den fotografiska processen.
Personligen tycker jag det ger en helt annan tillfredställelse när jag som fotograf har lyckats från början. Om jag ska behöva sitta och rädda mina bilder i PS borde jag kanske snarare lära mig fotografera.
Men det finns också en grundläggande faktor i botten som i alla fall påverkar mig väldigt starkt när jag tittar på bilder – och det är den mänskliga prestationen och skickligheten i hantverket. Det är samma sak som gör att jag blir mer imponerad av ett vackert hantverksföremål än ett maskintillverkat.
Kanske kan man säg att ju mer man överlåter till tekniken, ju mer förlorar det skapade sin själ. De där små mänskliga bristerna som gör det intressant.
Och slutligen. Var tar utmaningen vägen om allt ändå kan fixas i datorn? Försvinner liksom inte allt det roliga? För när du sitter där med en massa snygga bilder som vem som helst kunde ha gjort – kommer det inte att kännas jävligt urvattnat då?
Jag gillar kamerans inbyggda ljusmätning, histogram, display, A- eller S-läget och framför allt autofokusen som hinner med att justera sig vid snabbrörliga motiv.
Se alla verktyg som möjligheter du kan ta till om och när du vill, för i slutänden handlar det väl om att lyckas få ner det man såg, i en bild? En bra hantverkare använder de verktyg han/hon har tillgång till, för att skapa sitt "föremål", eller hur?
Hursomhelst så handlar det som jag skrev ovan nog främst om intresse och vad man vill med sitt fotograferande. Personligen är jag intresserad av den fotografiska processen – alltså hur jag med kameran (tid, bländare, skärpa) som främsta verktyg kan skapa min bild. Jag ser ingen anledning till att låta tekniken ta över allt det roliga. Därför kör jag övervägande manuellt även när jag fotar digitalt.
Spelar väl ingen roll om "vem som helst kunde ha gjort" dem? Sätter inte det snarare skapande och bilden i fokus, istället för vem som har bäst utrustning?
Jo, jag tycker det spelar roll. Och datorer och datorprogram är väl också utrustning! :-)
En bra bild utan rörelseoskärpa är väl alltid bättre än samma bild med rörelseoskärpa?
Fotografi ska naturligtvis vara så svårt som möjligt och inga möjligheter att rädda något i efterhand får ju inte finnas. Annars är det ju ingen sport. :)
När Photoshop fick möjlighet att ånga i flera steg blev det med rätta ett himla liv. Gör rätt från början! :)
Det finns filter som skapar konstlad rörelseoskärpa också, till och med i Gimp som inte kostar något att använda.
Standarden för säljbara bilder till bildbyråer kommer förmodligen att vara att man inte ska ha minsta lilla oavsiktlig rörelseoskärpa. Fotografen behöver mer vara bildbehandlare i framtiden.
Dessutom, som jag skrev i mitt inlägg ovan är det en bra funktion och jag kommer säkert att använda den själv! :-)
Men det finns också en frågeställning i botten som handlar om var gränsen mellan fotografi och datorbaserat bildskapande går. När slår det över från det ena till det andra? För mig är det en intressekonflikt. Fast det är svårt att förmedla har jag märkt! :-)
Full Auto.
Men ändå, rätt kul om det funkar som räddning på bilder ibland. Bilder som man raderat för att de varit utom räddning på grund av just skakningsoskärpa.
Intressant funktion!
Men vad var de olika filerna han öppnade? Är detta något man måste göra själv, eller kommer det med programmet?
Och till er som tycker detta är onödigt: Tänk på hur många bilder ni tagit som ni raderat bara på grund av oskärpa. Många gånger märker man inte av oskärpan förrän man tar fram bilden på datorn där hemma. Detta kan nu räddas! Jag tror inte det är meningen att man nu skall sluta bry sig om att ta bra bilder från början. Detta är bara ett verktyg för att möjliggöra att fler bilder kan användas.
Tack Jimmy! You made my day!
Dom är ju för f*n seriösa med detta. ^^ Visste ni att en 480p övervakningskamera innehöll så mycket info?
CSI har jag alltid tyckt varit skitdåligt.
ser kanon ut!
Däremot är jag tveksam till hur den funkar i "verkligheten" på en vanlig amatörfotografs bilder.
Adobes specialfunktioner har en tendens att funka sådär när man kör dem på sina egna bilder. Frilägningsfunktionen blir väldigt taggig och innehållsmedveten kloning ger oftast skarvar.
Det kan vara intressant att prova detta med skakningsoskärpan dock.
Undrar hur långa exptider man kan komma ned i handhållet och ett teleobjektiv med modern is. För att få ut en acceptabelt skarp bild.
y=x/a=s+n/a. Om a är väldigt litet så ser vi att termen n/a blir väldigt stor i jämförelse till s, (dvs vi förstärker bruset). Det har talats fouriertransform ovan och i princip bygger det på att man delar upp bilden ett stort antal oberoende sådana ekvationer. Problemet är att för normala skakningar är vissa av dessa a väldigt små. För dessa får man då en trade-off: vill man återställa signalen och förstärka bruset, eller vill man dämpa bruset. Oftast nåt mitt emellan. Dvs för att effektivt kunna använda metoden måste vi ha lite brus dvs låg ISO, men då får vi ju längreslutartid och mer skakningsoskärpa. Det fina är dock att man i efterhand (i viss mån) kan göra denna trade-off.
Själv har jag bildbehandlat en del med Matlab. Bara man vet vad man gör där så kan man göra det mesta.
Om din vision är att ta perfekt exponerade bilder, som alltid är skarpa och tekniskt lysande, då har du konkurrens inom 10år =)