Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Sony A7R V – bättre AF, skärm och video

Sony A7R V – bättre AF, skärm och video

Sony A7R V är en rejäl uppdatering mot föregångaren, särskilt när det gäller skärm, autofokus och video.

Sony A7R V har fått 8 stegs bildstabilisering (IBIS) precis som konkurrenten Canon Eos R5.

En starkare processor har gjort det möjligt att förbättra autofokusen genom maskininlärning och AI så att den kan känna igen människor utan att ansiktet syns.

Autofokusen har även förbättrats genom fler fasdetekterande AF-punkter som täcker en större del av bildytan. Förmågan att fokusera i svagt ljus har förbättrats med ett EV-steg. 

Sony A7R V får det förlustfria komprimerade råformatet som redan finns i andra modeller. Det kan inte bara minska filstorleken utan att påverka bildkvaliteten, det går också att välja versioner med 26 eller 15 megapixel, antingen nedskalat fullformat eller beskuret till APS-C.

Bildbufferten har utökats med 2,7 gånger för att bättre klara serietagning med råformat.

Andra nyheter är förbättrad vitbalans och exponeringsautomatik.

Ny flexibel skärm och skarpare sökare

Skärmen är helt ny, 3,2-tum stor och vridbar i fyra led. Upplösningen har också ökat.

 Sökaren har 9,44 miljoner bildpunkter, vilket är marknadsledande. Uppdateringsfrekvensen kan skruvas upp från 60 Hz till 120 Hz vid behov.

 Slutaren kan fungera som dammskydd när kameran stängs av.

Betydligt bättre video 

Videofunktionen har förbättrats rejält jämfört med föregångaren. Från 4K vid 30p och 8-bitars datadjup och 4:0:0-färg som max. Nya A7R V klarar 8K/24p och 46/60p med 10 bitars datadjup och 4:2:2-färg. Den som vill ha ännu bättre bildkvalitet kan lagra video externt i 16-bitars råformat.

Sony har också förbättrat kylningen för att minska risken för överhettning. 

Sony A7R V har ett rekommenderat pris på 52 000 kronor inklusive moms.



Publicerad 2022-10-26.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

67 Kommentarer

Num Vistbacka 2022-10-26 23:00  
Sexigt värre! För de som har råd och/eller behov. Om 4k video håller samma skärpa och kvalitet som A7iv så är detta helt klart bästa hybridkameran ever. Iaf från sony. Men antar 4K är interlaced med så hög sensorupplösning i FF-läge?

Önskar de kunde ge a7riii och a7riv komprimerade och nerskalade RAW bilder också. Teoretiskt helt möjligt med firmware update.

Och mest av allt önskar jag att priset på A7riii dippar och att andrahandspriset på dem dippar ännu mer 😏
Bengf 2022-10-27 07:27  
Mycket som verkar vara bra och nytt, 3,2 tums skärm tog sin tid innan det kom till slut. ingen ökning av bps, 12 bps hade väl varit trevligt, redan lite skillnader i dom första testerna verkar det som. AF-inställningar för insekter gav blandat resultat tydligen, mötet mot R5 var tuff vad gäller AF, kommer säkert flera FW förmodar jag.
Sten-Åke Sändh 2022-10-28 10:38
Men just AF AI ska väl jobba med "deep learning" så det kanske inte alls behövs några FW uppdateringar utan bara mer tid då detta ju sker dynamiskt medan AF i min A7IV eller exv. A1 är statiska i det avseendet.

Intressant är också lyftet av stabiliseringen. Skulle vara intressant att intressant att få veta hur det gick till.
Bengf 2022-10-29 06:40
Det låter intressant med att autofokusen skulle kunna lära sig dom olika motiven, det var väl annars Tony/Chelsea som hade en första test med krypande små insekter osv, uppfattade inte att han nämnde Deep Learning.
c.m.s 2022-10-27 20:26  
Smart av Sony att köra på den här typen av skärm! Äntligen slipper man den ständiga diskussionen om flip vs tilt screen. Nu kan alla vara nöjda :)

Väldigt fin kamera i övrigt men personligen är jag mer nyfiken på en potentiell A9III eller A1II med en stackad sensor som kan utnyttja de nya AF-algoritmerna fullt ut. Känns som readout:en på den här är lite för långsam för att göra nya AF systemet rättvisa.
Bengf 2022-10-28 07:03
Jo det fins flera plus med denna nya kamera, men man undrar ju hur Canon trolla med R5 som också har ostackad sensor. priserna sticker i väg förstås och då kan man bli lite mera kräsen och petig också.
Gamle Svarten 2022-10-28 17:28
Det skiljer typ 25 tkr upp till en A1.
Jämför man med vad A7R4 kostade vid introduktion, och räknar bort inflation och penningvärdesförändring, så skiljer det inte så mycket.

Jämför man med Canons R5 så har den en 45 MP sensor, gentemot Sonys R5:s 60. (hoppas jag minns rätt). Självklart gör färre MP en kamera snabbare.

Personligen, med mina behov och önskemål, är jag glad över att Sony valt en uppdatering som inte gör den än dyrare.
Ser man till Sony´s introduktionsvideo, så verkar Sony där mest försöka motivera de som har A7R4 att byta upp sig ett snäpp.
Bra så, tycker jag.
Sten-Åke Sändh 2022-10-28 19:06
Synd att man inte fick den skärmupphängningen på A7 IV för jag avskyr verkligen den där utvikbara skärmen på min A7 IV. Dessutom MÅSTE man fälla ut den vid video för gör man inte det så sabbar man uppenbarligen den viktigaste hetsänkan för då riskerar man överhettning på 0-tid. Hoppas de fixat värmen bättre på A7r V.

Intressant med stabiliseringen och tidigare med gyrostabiliseringen med Sonys Cathalyst så var man vad jag vet tvungen att stänga av SSS. Antingen SSS för stillbild eller gyrostab för video med Cathalyst men inte båda. Har man fixat det nu så att man kan ha båda igång??
Bengf 2022-10-29 06:32
Ja du har nog rätt vad gäller antalet pixlar, det uppstår skillnader med farten såklart med AF, glömde hur värsting kameror som klassiska IDX ( 20mp )- D5 och så vidare hade lägre antal pixlar. A7RIV och A7RV får ju också en hel del pixlar vid invalt APS-C läge runt 25/26 pixlar som jag uppfattat det. Fans väl en liten tro på att med invalt APS-C skulle möjligheten till ett extra fartläge vara möjligt.
Gamle Svarten 2022-10-28 18:35  
"Digitalfoto För Alla" har nedanstående rubrik:
"Sony Alpha 7RV är först i världen med insektsfokus."
Alla artiklar jag hittills läst om den här kameran har nämnt insektsfokus, förutom Fröderberg/Fotosidan.

Jag betraktar mig främst som makrofotograf.
Jag gläds på kort sikt mycket över möjlighet till fokusstacking.
Om jag fattat det rätt, kan den nya kameran lagra giroinformation, och även justera för sådant som rör sig mellan de olika exponeringarna. Det ska gå när det tas högupplösta foton genom flera exponeringar, och jag hoppas att det även fungerar så vid fokusstacking.
Framtida testare får berätta hur det är, och hur det fungerar i praktiken.

Möjligheten till insektsfokus med AI glädjer mig mer långsiktigt.
Tänk på ögonfokus på människor. Hur det fungerade i början. Och hur det har utvecklats med tiden.

Man ska således inte förvänta sig att Sony A7R5 har en perfekt följande ögonfokus för t.ex. myggor.
Som jag fattar det, handlar det om att på längre håll kunna fokusera på en insekt, och på närmre håll, dess huvud.

Som makrofotograf är jag oftast lika angelägen som en porträttfotograf att fokusera på ögon - säg den brölloppsfotograf som är nöjd om det bara finns skärpa någonstans på huvudet.
(Vissa sländor har dock så stora ögon, att det näst intill är identiskt med "huvudet".)

Dp-reviews testare, sannolikt ej utrustad med makro-objektiv, var väldigt glad över att kunna "fokusera på ett bi", som rörde sig på en blomma.
Jag vet inte, jag är inte artexpert, men, jag tyckte att det såg ut som en blomfluga. Oavsett vilket (jag ska fråga insektsexperterna här på FS), så är det nog den målgruppen som gäller i nuläget.

På sikt lär dock det här med "insektsfokus" förbättras.
Nu är första steget taget, och det är stort i sig.
Inte bara för Sonyägare, för det här driver på även andra tillverkare.

Sedan vill jag också nämna hur synen på insekter förändrats under min livstid. Från att mest bara vara äckliga typer som skulle bekämpas med gifter, till att det byggs insektshotell.
Fast, fjärilar och humlor, har väl alltid varit lite populära.
Även ur den aspekten är "Insektsfokus med AI" av rätt allmänt intresse.
Och, högupplösta digitalkameror, är helt fantstiskt för makrofotograferande.
PMD 2022-10-29 01:54
Jag hoppas på att AI-AF snart kommer till en punkt där AF:en identifierar vilket slags motiv man siktar på och applicerar lämplig AF-metod utgående från det. Att behöva bläddra i menyer för att ställa in vilket slags motiv kameran ska utgå från att man fotograferar känns faktiskt lite B …
Gamle Svarten 2022-10-29 10:46
....... och så kan ju kameratillverkarna lägga in ett program i kameran som artbestämmer, och föra in den informationen i fotots datafil.
Gamle Svarten 2022-10-29 11:01
Per.
I mer sällsynta fall, kan kameran behöva veta vem som är huvudpersonen.
jag minns en videofilm där bruden satte näsan till brudbuketten och drog in den sköna doften. Det tyckte biet som satt där, och hamnade i ytterkant på damens näsa, var mindre skönt.
I just den situationen, det ögonblícket, kan det vara svårt för kameran att veta vem som är huvudperson, biet eller bruden, och som ska prioriteras för fokus.
Efteråt hade det behövts "näsfokus" och inte "ögonfokus", så AI kan nog inte lösa allt för oss fotografer. Tur och skönt, tycker jag.
Artbestämning hade dock kunnat fungera; lilja, honungsbi och kvinna med svullen nos.
PMD 2022-10-29 13:24
Visst är det svårt för dagens kameror att avgöra vad som är viktigast i ett motiv, men FoU om AI står inte still.
Sten-Åke Sändh 2022-10-30 00:04
@Per:
"Jag hoppas på att AI-AF snart kommer till en punkt där AF:en identifierar vilket slags motiv man siktar på och applicerar lämplig AF-metod utgående från det. Att behöva bläddra i menyer för att ställa in vilket slags motiv kameran ska utgå från att man fotograferar känns faktiskt lite B …"

Så statiskt är det ju inte ens idag Per. Man kan faktiskt "välja fel" mellan exv. Human, Animal och Bird och ändå sitter AF hyfsat.

Det finns ju dessutom alltid en hierarki i bakgrunden när man har Eye AF aktivt. Kameran försöker hitta ett öga - ett ansikte - eller närmste delen av ett motiv. Jag använder aldrig annat än Tracking "Wide" eller "Expand Spot" numera. Har slutat helt med AF-S (single) eller AF-A (auto).

Det är faktiskt så att detta funkar fantastiskt bra idag och det enda jag normalt gör är att växla mellan "Human", "Animal" och "Bird" (ett tryck på joystickknappen löser det (som jag ändå annars aldrig använder till något eftersom statiska fokuspunkter helt tappat sin mening för mig när det finns autodynamik idag.) Sedan har jag "Face/Eye Priority" - On/Off på stora centrumknappen.

Grundläget för mig är ju "Human" och Prio "On" om jag inte VET att jag ska fota djur eller fågel. Mycket lite att tänka på där och jag ser sällan några skäl att fippla med något annat. I Min A7 IV är resten av alla dessa fokusmetoder idag obsoleta och från en gammal tid när kamerorna var betydligt mer korkade än idag. Man kan av det skälet även helt mappa bort dessa gamla obsoleta fokusmetoder så man slipper se dem i kameragränssnittet om man vill.

Som jag beskrivit tidigare så sköter Auto ISO Minimum Shutter Speed automatiken att man inte riskerar att få för långa slutartider genom att automatiskt justera dessa utifrån valt objektivs brännvidd eller den brännvidd man rattat in på en zoom (inom valt ISO spann). Allt för att faktiskt kunna koncentrera mig på att fånga bilden med minsta distraktion av allt kamera justeringsstrul som tidigare gjorde att man ofta missade motiven.

Vi har kommit jättelångt idag och jag kan inte säga att jag saknar särskilt mycket nu. Jag tycker jag är hemma rent tekniskt nu och det är därför jag på allvar tycker att tekniken nu kommit så långt nu i de senare Sony-kamerorna att jag har svårt att tycka att den är särskilt intressant att ens diskutera denna teknik längre (sorry Martin och Magnus :-).

Så de som idag ser en motsättning mellan kameratekniken och bildskapandet förstår jag helt enkelt inte för jag misstänker bara att de faktiskt inte tagit sig tid att förstå den riktigt. Det är helt fantastiskt där vi är nu med Sonys AF och den nya bildstabiliseringen i A7r V. Jag tycker det jag redan fått i min Tamron 150-500 (stab läge 3) tillsammans med A7 IV är fantastiskt med Bird Eye AF och kombinationsstabiliseringen kamera/objektiv och nu blir stabiliseringen ännu bättre. Det samma gäller väl för de som exv. kör Canon R5. Nikon har ju släpat tidigare men Z9 bör väl vara hyfsat i synk även om dessa möjligen nu har fått en ny hemläxa att göra då desa ju inte stöder indekts AF.

Du får nog uppdatera dina gamla grejor innan du dissar det som faktiskt finns idag. Det har hänt mycket de tre senaste åren bara.

Sedan kan automatiken väldigt enkelt överstyras genom att man lägger det man vill kameran ska prioritera i centrum av sökaren innan man låser den på målet och vill jag koppla ur Eye Focus så trycker jag bara på min mitt-knapp så är det fixat. Det är upp till var och en att konfigurera sina Sony-kameror så att det passar dem och det är lätt idag genom att praktiskt taget varenda knapp och externt reglage kan "mappas" till allt man rimligen kan behöva snabbt tillgängligt.
PMD 2022-10-30 00:58
Jag har inte direkt "dissat" det som finns idag, tycker jag. Däremot tror jag att vi kommer att få fler funktioner som hjälper oss att få bilder som vi vill ha utan att behöva tänka så mycket på bildkomposition. Min telefon har en funktion som assisterar angående kompositionen och den är faktiskt användbar. Går att stänga av för den som är luddit.

Det är lite naivt att tro att vi har nått vägs ände vad gäller AI i kameror. AI blir alltmer allestädes närvarande, så också i kameror.

Ögon- och ansiktsfokus fanns faktiskt innan AI gjorde sitt stora intåg i kameravärlden. Jag har en 10 år gammal kamera med ansikts- och ögonfokus och det fungerar ganska bra. Motivet bör dock helst inte röra på sig alltför fort. Att dagens kameror är helt överlägsna min gamla kamera är dock tämligen självklart.

"Det är upp till var och en att konfigurera sina Sony-kameror så att det passar dem". Hm. Det finns faktiskt folk som har annat än Sony-kameror :-)
Sten-Åke Sändh 2022-10-30 12:13
Per, den här artikeln handlar om A7r V och i det sammanhanget med världens förmodligen nu mest avancerade AF-system så skriver du att det känns lite B :-). För att man skulle behöva bläddra bland en massa menyer för att välja fokusområden/metoder. Det för tanken till att man skulle behöva ner via Menu och vada i menyträsket och så ser alltså verkligheten verkligen inte ut idag.

Det finns mycket "gammalt "legacy"" även i en ny kamera som min för att en del vill ha det så men för det första så finns möjligheter att helt mappa bort alla de fokusområden/metoder man inte vill använda och då skulle det endast två av kanske tjugo varianter (orkar inte räkna dem) kvar för mig - tracking "Wide" och "Expand flexible spot". Sedan behöver man kunna stänga av Eye prio. Det är allt jag behöver idag. Sedan sköter automatiken allt så jag vågar påstå att fokuseringen idag sällan är något att bry dig om utifrån skruva på rattar och blippa på knappar.

Resten styr man med blicken och tillfällig motiv centrering innan man överstyr fokusautomatiken om det nu är det man vill göra. Dessa funktioner ligger utmappade på generellt konfigurerbara knappar på kamerans utsida. Menyer besöker jag bara av ett enda skäl efter konfigutering av kameran och det är för att formatera minneskort men det görs i princip aldrig då för det gör man väl innan man går ut.

Jag har inte påstått att AF skulle nått vägs ände bara att det vi har nu i de nyaste Sony-kamerorna inte lämnar särskilt mycket mer att önska för min del. Det finns redan en AF-hierarki som hjälper fotograferna att snabbt få hjälp med fokuseringen och det enda man egentligen behöver idag är att kunna stänga av Eye AF Prio är min praktiska erfarenhet. Det är ett enda knapptryck normalt. På eller Av. De som vill skriva manuellt kan göra det med eller hur även om det inte är AI-stödd AF handlar om i denna kamera.
PMD 2022-10-30 15:49
Kommentarstråden blev dock lite mer generell.

Ja, jag vill att kameran ska läsa mina tankar och sikta på det som är viktigast. Sämre än så är lite B. ( :-) för säkerhets skull …)

I väntan på det vill jag att kameran ska räkna ut vad som oftast är det viktigaste i den typ av motiv jag har riktat kameran mot. Jag är övertygad om att det kommer att finnas så småningom.

Tills vidare kan jag dock nöja mig med att kameran fokuserar på det jag tittar på i sökaren.

Dessutom saknar jag "fish detection" i alla moderna kameror.
Sten-Åke Sändh 2022-10-30 18:26
That Sony A7rV “human pose” AI is really creepy :) https://www.sonyalpharumors.com/that-sony-a7rv-human-pose-ai-is-really-creepy/
PMD 2022-10-30 19:04
Djupinlärning är etablerad teknik numera. Den som har störst (relevant) datamängd att träna sitt neuronnät på vinner.
c.m.s 2022-10-30 20:17
Inte bara det, gäller ju att ha processorkraften att hantera det också.

Det här är väl, så vitt jag känner till allafall, första ”riktiga” kameran med en dedikerad och optimerad processor för ML algoritmer. Känns som en naturlig utveckling, telefonerna har ju haft det ett tag sen Apple lanserade sin ”Apple Neural Engine”.

Är supernöjd med AF på min A7IV men det kan alltid bli lite bättre :)
Gamle Svarten 2022-10-30 23:22
Synnerligen intresssant diskussion ni för, Per, Sten-Åke och Magnus, utifrån mitt inlägg.

Med hjälp av FotoSidans experter har jag fått bekräftat att biet som DPreviews kameratestare trodde sig ha fotograferat, var en blomfluga.

Hans utrustning bestod av en 60 MP kamera, och ett väldigt skarpt objektiv, Sonys nya 24-70 2,8 GM. Sonykillen på Göteborgs Fotodag sa att det objektivet har en avbildningsskala på 1 till 3,8, alltså rätt bra.
Kameran kan själv identifiera vad som är en insekt, och ställa in skärpan på den.
Det enda som saknas är en enkel beskärning, så kan en person som inte kan se skillnad på ett bi och en fluga, ta ett makrofoto med god kvalitet, utan att ens ha ett makroobjektiv.
Och beskärning kan ju enkelt ordnas med AI .....

Då är tekniken bra, men ..... det Sten-Åke skriver skrämmer mig.
I många fall verkar fotografen behöva mer kompetens än själva AI:et, för att ordna alla inställningar. För Sten-Åke är det inga problem, men för mig ...

En kompis till mig som är verklig kameraexpert, berättade om en DSLR-kamera som i sin manual hade 52 sidor för AF-inställningar.
Hur mycket lättare blir det då att fokusera för en person som jag ???
Inte alls.
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 01:44
Lennart, grejen är att det blivit enklare och enklare att hantera dessa kameror bara man gjort en initial konfigurering. Möjligen slarvar en del med detta och de som verkligen är notoriskt slappa är många okunniga slapptestare som ofta tycker en massa men faktiskt inte förstår vad man faktiskt kan åstadkomma i ergonomisk väg idag med dessa kameror.

Man känner igen dessa bäst på att de är besatta av hur djupt greppet är och om de gör en stor sak av var avtryckarknappen och alla andra knappar sitter rent fysiskt på kamerorna men inte förstår att den verkliga ergonomin är att inte ens behöva bry sig om dessa knappar. De brukar även lägga stor vikt vid hur smidigt det är att ställa in statiska fokuspunkter men har inte fattat att man helt kan sluta bry sig om dessa när sånt kan skötas DYNAMISKT av fotograf och kamera tillsammans idag via sökaren och avtryckaren.

A7 IV har en våldsam massa inställningar man kan göra i menyerna om man exv. jämför den med min mer än 10 år gamla A7r men det är egentligen inte där man ska göra dem annat en vid den initiala konfigureringen. Det behövs faktiskt bara en rätt väldefinierad mängd funktioner som man verkligen behöver utlagda på de konfigurerbara knapparna och vreden för att verkligen skapa ett rätt fantastiskt ergonomiskt gränssnitt. Tyvärr tror jag det är rätt vanligt att folk slarvar med denna initiala konfigurering.

Gör man detta rätt så är dessa nya modeller väldigt mycket smartare än säg tio är gamla kameror och betydligt mycket mindre i vägen för fotografen när han ska ta sina bilder. De kan vara nästan lika smidiga som en gammal Kodak Klick men med betydligt mycket mer sofistikerade dynamiska funktioner som verkligen anpassar sig efter både valt objektivs brännvidd, ljus och motivens beskaffenhet.
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 02:05
En del verkar också fortfarande tycka att höjden av ergonomi är en liten monokrom topdisplay som man verkligen kan båda ha och mista idag. Vill man kan man ju få hela bakdisplayen full av kameradata - om man tycker det är kul. Säger man dock något sådant högt så brukar man få en åthutning och en kommentar att man ju behöver bakdisplayen till att kolla hur bilderna blev men det är väl numera bara gamla DSLR-fotografer som fortfarande sitter fast i den ovanan att stå där och nicka som gamla hönor över displayerna. Vem behöver kolla på bakdisplayen när redan moderna spegellösa som A1 och A7 IV har en AF-träffsäkerhet på kring 95%. Det finns nog ännu mindre skäl än så med A7r V.

En annan väldigt bra bieffekt med dessa nya träffsäkra AF-system är att man inte alls längre behöver ta 20 bilder bara för att vara hyfsat säkert på att skärpan sitter där den ska. Jag tar i princip aldrig mer än ett par bilder av ett motiv idag och det har drastiskt minskat det galet tråkiga arbetet med att sålla bland nästan identiska bilder, vilket jag alltid tycket varit jobbigt och ineffektivt.
Bengf 2022-10-31 07:38
Tror det var Canons 5DMKIV han pratade om, jag mins en 40 sidor A4 manual om autofokus, kan har varit 52 sidor också, denna kamera var då vid den tiden helt otrolig med beröm för sin autofokus, även tidigare modeller var kända för sina olika Case ( man kunde välja in olika AF-fönster som då skulle passa för olika motiv, även dom olika fönstren hade flera anpassningsbara möjligheter, allt detta ansågs tydligen som något fantastiskt tekniskt skickligt utfört av ingenjörerna, inte det minsta kritik förekom över den enorma stora flödet av inställnings möjligheter alltså att det i praktiken var rätt så krångligt att komma underfund med alla dessa möjligheter. Man var förvånad senare i den långa tråden om samma kamera och autofokusen, att dom flesta ville köra singelfokus och struntade i alla hjälpfinesser och det var vana fotografer som kört Canon pro i många år.
Bengf 2022-10-31 07:45
StenÅke du har väl någon fyndig rubrik så vi kan starta en tråd om allt detta, där vi skriver nu blir allt svårare att leta upp varje gång.
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 11:19
Bra exempel Bengt på en konservatism som fortfarande gör att många fortsätter att bete sig som de alltid har gjort fast väldigt mycket har ändrats i grunden sedan Real Time Tracking kom. Så var det redan på DSLR-ernas glansdagar för 10 år sedan.

Det var en väldigt vanlig teknik förr på de korkade DSLR-ernas tid att fokusera med centrumpunkt och komponera om eller mickla med att flytta statiska fokuspunkter för att undvika parallaxproblem och ofokus men idag med tracking så får man istället dynamiska fokuspunkter över hela motivet och det är en stor skillnad så den tekniken lever vidare men är i grunden något helt annat än för 10 år sedan.

Jag tänker inte starta någon ny tråd och diskutera detta för jag är ju numera av den åsikten att jag inte behöver det eftersom tekniken nuvnått så långt att detta i Sonys kameror i princip är en icke-fråga. Kamera och AF-tekniken i sig har nu faktiskt fullständigt upphävt mitt intresse för den. Det enda jag bryr mig om numera är den smarta utveckling som nu skett och sker i våra konverterare. Där händer det grejor som nu verkligen gynnar bildskapandet på ett sätt vi inte sett på mången god dag.
PMD 2022-10-31 13:00
Sten-Åke,
Din Sony A7R fyllde nyss 9 år (om du köpte den när den presenterades av Sony).
PMD 2022-10-31 13:15
Canon EOS Mark IV är 6 år gammal så den är inte så relevant i en diskussion om hur lätt eller svårt det är att konfigurera autofokus på en modern kamera.
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 15:21
Du vet väl att du kan lägga upp en personhierarki i Sonys kameror sedan lång tid tillbaka. Har man gjort detta så kommer på exv. ett bröllop kameran att fokusera på bruden om hon ligger etta och brudgummen som två om man nu vill det o.s.v. Så när man vill ta en bild och riktar kameran mot en grupp människor så kommer kamerans face detection att välja bruden om hon finns i bild automatiskt.
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 15:27
Per: Det är bara ett par år sedan som många Canon- och Nikon-fotografer bytte till spegellöst. Så det är en helt relevant sak att nämna eftersom jag också nämnde detta nickande över bakdisplayerna just dessa ofta ägnar sig åt. De som haft EVF i många är ju vana att se hur bilderna blir INNAN man tar dem istället för att som i en OVF se hur motivet såg ut innan kamerans inställningar påverkar hur bilden faktiskt kommer att bli.
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 15:42
Per: Jag köpte min A7r på Fotomässan på hösten, så jag fick min innan väldigt många fick sina. Av något skäl fick vi i Sverige en tidig "batch" innan jul men sedan tog det stopp och många fick vänta en bra bit in på det nya året för leveranser. Gary Friedman i USA som ju skriver manualer till Sony-kameror fick sin 3-4 månader efter mig och var lätt desperat. Så har det varit med både NEX 7 och nu senast A7 IV.

Jag var en av de första som fick A7 IV-an också vilket var både kul och problematiskt eftersom DXO tog ett helt halvår på sig att skapa en profil för kameran så filerna kunde importeras. För att kunna köra dessa i Photolab fick jag köra en makroeditor som loopade en HEX-Editor som ändrade versionsnamnet i RAW-filerna till det som A7 III-filerna har. Så det kan vara problem med att vara en tidig brukare ibland.

När det gäller Eye AF så kom det just i A7r. Rättare sagt att det fanns där i menyträsket men var inget Sony pratade om då märkligt nog. Systemet måste först riggas manuellt. Jag läste i ett produktblad om Eye Focus men var först tvungen att Google-översätta en Koreansk artikel i ämnet för att fatta hur man gjorde :-). Eye AF i A7r var starten för Sony och då var Eye AF statisk. Man fick trycka upprepade gånger på avtryckaren för att uppdatera låsningen på motiven. Det funkade faktiskt rätt OK för statiska mål.

Nästa steg var A6300 och A7rII som var de första att få följande Eye AF. Ytterligare lite förbättringar i en del nyare modeller kom men ändrade inget i sak. Det är tre generationer.

Nästa stora steg var Real Time AF som kom i Sonys simplaste och billigaste modell först - A6400! Det ändrade allt eftersom man nu även introducerade en automatisk fokushierarki. Inte ens A9:orna hade detta då utan fick det precis som min A7 III via en FW uppgradering. Då kom också Animal Eye AF.

Femte generationen i mina ögon är A1 som får radikalt förbättrad prestanda även i Animal Eye och den sjätte är den i A7 IV som även fick Bird Eye AF. Det sjunde och sista steget sker nu med A7r V som fått än mer automatik och smartness med AI-stödet.
Gamle Svarten 2022-10-31 16:01
Per.

Du skriver att:
" ... vi kommer att få fler funktioner som hjälper oss att få bilder som vi vill ha utan att tänka så mycket på bildkompositioner".

Jag tillbringar mycket tid i Säveåns naturreservat.
Det är ett lättillgängligt reservat, en grusad gång som följer en å, och med p-platser och två pendeltågsstationer i anslutning.
Fotograferna är många och olika.

jag såg en man ute i ån, med vattensäkra fiskekläder, och en Olympus med ett jättestort teleobjektiv - en trevlig man från Göteborg, som rest hit för att fota sländor.

jag ser ofta grupper som promenerar på grusgången, stannar upp, och fotar från där de står. Allihop. Och sedan promenerar de vidare.
De lämnar inte den grusade gången för att komma närmre ån/forsen, och få bilder som inte till största del består av skymmande träd.

Jag försedde en fjärilsexpert med en A77:a och ett makroobjektiv.
Han fotade fjärilar presis som DPreview:s testare gjorde. Uppifrån och ner. Hela tiden.

Alltså.
AI kan göra mycket för bildkompositionen, men sannolikt aldrig lika mycket och bra, som en fotograf som medvetet väljer ställe/vinkel att fotografera från.
Den utvecklade tekniken kan i detta avseende t.o.m. göra skillnaden större, mellan den fotograf som tänker och anstränger sig, gentemot den som lämnar över precis allt till kameran.

Sedan, någon gång i framtiden, så kanske vi har startklara drönare, som själva kan öppna fönstret och flyga ut, efter att ha fått rapporter från internet, att en stackars överlevande fjäril är på väg in i vårt närområde.
Med hjälp av gps-info, och de instruktioner vi har talat in, fotograferar drönaren fjärilen, och flyger sedan hem. Väl hemma redigerar AI bort alla andra drönare från fotot.
..... och så kan man vinna en fototävling utan att ens behöva kliva ur sängen.
Sedan kan man ju reflektera över om det är en önskvärd utveckling. .......
Gamle Svarten 2022-10-31 17:08
Sten-Åke.

Bli nu inte ledsen, eller arg på mig, inte för mycket i alla fall, för efter dessa år borde du veta att jag respekterar dig och ditt kunnande.
Men ... jag tycker att du tänker helt fel, har helt fel. Och det på ett personligt plan.

Men, du är inte ensam.
Vi gör nog alla samma fel, mer eller ännu mer, tror jag.
Vi värderar utifrån från oss själva.

Jag kan bara se till mig själv.
De saker jag kan och behärskar är alla i grund och botten ganska simpla. Sådant som alla begriper om de bara tänker efter och tar sig tid.

T.ex. det här med att beskära träd.
Förtst tar man bort alla döda grenar. Sedan tar man bort grenar med svag växtkraft, dvs med få blad och korta årsskott, (ifall de inte behövs för att fylla igen "hål" i grenverket.)
Bort med grenar som går i kors, växer inåt, eller skaver, och som växer där det är för tätt. Man får tänka sig hur det blir när man beskurit klart, och hur det kommer att se ut när trädet fått växa några år.
Man beskär nära men lite utanför blad och grenar, så att det inte blir döda stumpar.
Behöver man beskära mycket, så delar man upp det på flera år, så att inte trädet kommer i obalans och skjuter vattenskott.
Hur lätt som helst.
Helt naturligt och logiskt.
Det är bara att sätta igång.

Sten-Åke.
Du använder uttryck som "tagit sig tid att förstå".
"Det är upp till var och en att konfigurera sina Sonykameror så att det passar dem."
Det är "enklare och enklare att hantera dessa kameror om man bara gjort en initial konfigurering.""Möjligen slarvar en del med detta."
..... är "notoriskt slappa."

Vi människor har olika lätt, och olika svårt, för olika saker.
Vad en av de olika saker som du har lätt för är, syns tydligt.
Sedan har vi alla också svårt för vissa saker.

Du skriver att "A74 har våldsamt massa inställningar."
Du har "slutat med AF-S (single) och AF-A (auto)".
Istället använder du "Tracking "wide" och "Expand spot".
På joystickknappen växlar du mellan "Human, Animal och Bird."
"Man behöver stänga av eye-prio".

Och om man inte fattar detta, så kan det bara bero att på att man "slappar en del" ............... eller?

När jag började beskära träd, var alla grenar som gick kors och tvärs som en djungel.
Nu är det kamerainställningar som är som en ogenomtränglig djungel för mig.
Skillnaden är att jag verkar ha olika anlag för olika saker, och att min hjärna fungerar mycket sämre nu, både beträffande inlärning och ork.
Mina problem beror inte på "slarvande".
PMD 2022-10-31 17:23
Sten-Åke,

Nikon presenterade sin första spegelfria kamera sensommaren 2011, och Canon presenterades sin första spegelfria kamera sommaren 2012.
Sony var lite snabbare och presenterade sin första spegelfria kamera våren 2010.

Att du bara räkna småbildskameror är lite märkligt. Det går att fotografera alldeles utmärkt med andra format.

Sonys första spegelfria småbildskameror var f.ö. inte i närheten av lika bra som de senaste modellerna, så det var nog inte så konstigt att folk inte rusade för att byta sina Canon- och Nikontoppmodeller mot Sony redan då.
Det tog ett tag, men Sony gjorde stora framsteg under åren som gått.

En hel del fotografer har alltså otograferat spegelfritt med både Nikon- och Canonkameror i över tio år

Jag har fotograferat med spegelfria kameror i snart 13 år så jag är helt med på vilka fördelar de medför. Det fanns stora nackdelar i början men dessa har blivit färre och mindre med tiden.
PMD 2022-10-31 17:43
Sten-Åke skrev "Jag köpte min A7r på Fotomässan på hösten, så jag fick min innan väldigt många fick sina".

Det betvivlar jag inte alls, men du kan knappast ha köpt den innan Sony presenterade den.
PMD 2022-10-31 18:01
Lennart skrev:

"AI kan göra mycket för bildkompositionen, men sannolikt aldrig lika mycket och bra, som en fotograf som medvetet väljer ställe/vinkel att fotografera från".

Redan min två år gamla mobiltelefon(*) har en rudimentär hjälpfunktion för att tipsa om "bästa" komposition.

Nej, kameran kan inte göra så mycket åt varifrån bilden tas, men den skulle kunna föreslå för fotografen att byta fotograferingsplats och -vinkel.

Men visst är det så att för mycket specialiserade fotografer så kommer det alltid att finnas fotografering som AI inte kan hjälpa till med. Det blir helt enkelt inte lönsamt att utveckla sådan.

Å andra sidan kanske vi inte ska vara alltför kategoriska. Forskning om generell AI (AGI) pågår och en del personer påstår att vi kommer att få AGI inom 10 – 20 år.

Ray Kurzweil förutspår (ett finare ord för "gissar", men Kurzweil har mer än de flesta att basera sina gissningar på) att vi når en singularitet cirka 2045. Då kommer det, enligt Kurzweil, att finnas AGI som är "smartare" än människor och som kan göra sig själv intelligentare.

Men tills dess får vi nog välja fotograferingsplats själva.

(*) Numera är det kanske inte alltid meningsfullt att datera en telefon eller en kamera eftersom båda dessa apparater kan få ny funktionalitet genom programvaruuppgraderingar.
PMD 2022-10-31 18:05
Lennart,

Vad gäller att vinna fototävlingar utan att kliva upp ur sängen så är blir det nog enklare än i ditt scenario. Man skapar helt enkelt en helt artificiell bild i sin dator med hjälp av AI.
Det finns en del kvar att göra innan man kan vinna en fototävling, men det här är en bra början:
https://www.fotosidan.se/cldoc/fiskande-orn-skapad-ai-bildgeneratorn-dall.htm
Sten-Åke Sändh 2022-10-31 18:07
Per:

Det är rätt ointressant med 1-serien och andra mindre spegellösa kameror med andra fattningar än de som nu gäller för den migrationen jag pratar om och folk bryr sig om idag är E, R och Z-plattformarna - idag är det andra mest kuriosa. Det är där på dessa plattformar den stora utvecklingen skett. Som du vet i Sonys fall så har mycket lite hänt med APS-C modellerna och ska det verkligen hända något så måste både sensorer och processorer vara med och det har de under många år inte riktigt varit i något annat segment än FF. Vem bryr sig om dessa gamla stickspår i de sammanhang denna artikel gäller annat än du?
Anders F. Eriksson 2022-10-31 20:18
Fantastisk kamera från Sony igen! Men, jag tror det är långt från alla hobbyfotografer som faktiskt vill att kameran (eller efterbehandlingen) skall göra det mesta av jobbet för att få brusfria och skarpa bilder. Det går så klart att göra manuella inställningar i den här kameran också, men den är inte optimerad för det.

Som tur är finns det många valmöjligheter, men det som är optimalt för t.ex. Sten-Åke är ju inte det för alla andra och det behöver inte bero på slapphet eller oförmåga att ta till sig ny teknik!
PMD 2022-10-31 22:21
Sten-Åke skrev:

"Det är rätt ointressant med 1-serien och andra mindre spegellösa kameror med andra fattningar än de som nu gäller för den migrationen jag pratar om och folk bryr sig om idag är E, R och Z-plattformarna - idag är det andra mest kuriosa".

Varför är "det andra" mest kuriosa? Vilka syftar du på med "folk"?
Gamle Svarten 2022-11-01 00:02
Per.

Jo, jag tänkte faktiskt på att AI skulle kunna ge information om placering för fotograferandet.
Det skulle kunna se ut, låta, så här.

Man tar bilen till naturreservatet.
I mobiltelefonen sitter redan en barsk dam och ger order; "om två hundra meter, sväng vänster", "sväng vänster" ......... "vid nästa rondell gör en u-sväng" ....osv, tills den barska damen säger att man är framme, och fortsätter:

"Glöm inte att ta med dig kameran", "lås bilen", "gå stigen till höger i 200 meter", "sväng vänster vid det stora trädet", "stanna när du kommer ner till ån"...... "gör en u-sväng och gå upp på land", "ta fram kameran", "ta av linsskydddet", "sätt på strömmen", "böj dig ner", "vrid dig 10 grader åt vänster", "böj dig lite till" och när AI är nöjd tas kortet.

Har man med sig en fysisk dam, så kan AI hjälpa till med det också.
"Säg att hon har vackra ögon." "Ge henne blombuketten jag sa till dig att köpa." "Tag hennes hand." osv.
Det finns säkert många kvinnor som tycker att man är i behov av sådan hjälp.
Men, hur kul är det? Hur trivsamt?

Den nu aktuella kameran har en sensor på 60 MP.
Med bättre ISIS och, om jag fattat det rätt, bättre hög-ISO-egenskaper. Då minskar behovet av stativ, gentemot föregående modell.
Sedan finns möjlighet till fokusstacking.
Det är liksom grunden för mig.

Men okey, en intelligent AI, en som kan lyssna, och hjälpa mig, men inte ta över. Gärna för mig.
Ungefär så här:
"Du, kamera-AI. Så här är det:
På FotoSidan tipsade en snubbe som heter Sten-Åke om ett bra telezoom, Tamron 150-500, med bra bildstabilisering. Jag såg det för 11 tkr i nypris på SP, och köpte det.
Sedan köpte jag en Sony A7R3, till bra pris.
Och sedan gick jag ut för att fota flygande fjärilar.
Jag fick inte en enda bra bild. Inte en enda.
Sedan dess har jag inte använt varken den kameran, eller det objektivet.
Hur tusan ska jag ställa in objektivet och kameran för att fota flygande fjärilar?"

Om jag hade fått välja, hade jag förstås hellre haft Sten-Åke som personlig fotoassistent.
Kruxet är att Sten-Åke nog skulle välja nästan vem som helst utan mig, för man vill ju helst ha en någorlunda jämbördig fotokompis.

Men du Per, som ju är en mästare på internet.
Vet du något ställe på internet där man kan få svar på en sådan konkret fråga, på svenska, utan att behöva besvära någon oskyldig person?
Har kameratillverkarna sådan AI-tjånst?
Om inte, håller du med om att de borde ha det?
Sten-Åke Sändh 2022-11-01 03:13
Per: Angående mitt inköp av A7r

Enligt WIKI så lanserades A7 och A7r i oktober 2013. Fotomässan var 22-24 november och jag hämtade mitt ex. av A7r då den första dagen i Scandinavians monter.

Någon gång innan mässan var jag på ett Sony-event hos Scandinavian på Kungsholmen när det låg där. Då bestämde jag mig.

Ringde någon enstaka dag innan mässan och beställde en A7r med Sony/Zeiss 35mm/2,8 och bad att de skulle ta med den till mässan så att jag kunde hämta en där.

Blev en tidig julklapp. Eftersom jag varken tror på gud eller tomten så har jag sedan länge insett att om man ska få några julklappar så får man köpa dem själv.

Jag tror att en del av Sony leveranserna stördes av upprepade översvämningar mellan 2011 och 2013 då deras fabriker drabbades och det kan ha varit det som gjorde att många uti i världen fick vänta rätt länge på sina ex.
Sten-Åke Sändh 2022-11-01 03:54
Lennart G:

Jag blir inte ledsen av att folk påpekar att de tycker jag har fel. De har all rätt i världen att göra detta och jag respekterar verkligen andras uppfattningar - förutsatt att de är väl underbyggda.

Självklart spelar det stor roll vad fotografen gör och hur man närmar sig sina mål. Jag gillar också sländor men har aldrig behövt jaga dem ute i vattendragen. Jag behandlade länge min altan med kiselbaserad impregnering enligt samma princip som bevarat en del förstenade träd. Bieffekten var virket blev ljust silverfärgat, vilket sländorna älskade. Så de hade sin "landningsbana" på räcket till min veranda och där var det väldigt praktiskt att ta bilder av dem med mitt dåvarande makro.

Det jag däremot har svårare att förstå är när även många professionella slapptestare som uppenbarligen killgissat sig genom livet är missnöjda med Sonys A7-or utan att verkligen ha läst på. Sonys kameror har ofta haft en del egen lösningar som många som haft andra kameramärken inte varit vana vid. Inte sällan har det räckt med att Sony haft andra namn på sina menyval än många varit vana vid.

Eftersom så stor andel som 50% idag (enligt artikel jag läste för inte så länge sedan i DN) aldrig läser om "de inte måste" så är många idag inte beredda att exv. läsa på i Gary Friedmans utmärkta manualer som faktiskt finns för varenda Sony-kamera som lanserats under åtminstone de senaste 10 åren och som tar upp varenda enskild funktion i kamerans menysystem, så tycker jag inte att det finns något objektivt skäl till okunskap.

Moderna kameror som A7r V är så fulla av funktioner och finesser att man måste lära sig hur den fungerar för att kunna utnyttja den fullt ut. En av Garys manualer kostar inte många hundra och på marginalen är det en skitsumma om man nu jämför med vad en A1, A7r V eller A7s III kostar.

Som jag skrivit förr så är Sonys bästa gren inte att skriva manualer och de har sett över åren varit mästare i att begrava väldigt viktiga funktioner bland menyerna där folk haft dokumenterat svårt att upptäcka dem. Även jag har trots att jag alltid skaffat Garys manualer missat jätteviktiga funktioner ibland såsom exv. Auto ISO Minimum Shutter Speed. En fågelfotograf tipsade mig om den och Mark Galer lärde mig allt om hur den funkar i en video. Idag är den lika viktig som AF-trackingen och fokushierakiautomatiken. Det är de två ben jag lutar mig på tekniskt för att helt kunna fokusera på timing och komposition.

Du skriver om att ansa träd så att man kommer åt och fram på ett bättre sätt och att läsa en bra manual som Friedmans kan liknas vid att man rensar bland all bråte av funktioner som finns i dessa kameror så att man kan få tillgång till de man verkligen behöver på ett bra och effektivt sätt.

Om man inte är beredd att göra detta så kommer man inte att fullt ut kunna nyttja dessa väldigt komplexa kameror. Jag gjorde liten koll när jag hade min A7 III som huvudkamera och jämförde den med funktionerna i A7r och kunde konstatera att det då tillkommit mängder av nya menyval och funktioner. I A7 IV blev de ännu fler. Dessutom så kan en kamera som A7 IV kommunicera trådlöst med både telefoner och plattor vid sidan av datorer. På toppen av detta finns RAW-konverterare, viewers som Imaging Edge till både telefoner, plattor och datorer och numera med alltmer video fokus så behöver man kanske lära sig Cathalyst Browse för att få igång den gyrostöddda videostabiliseringen.

Med början i A7 III-generationen så måste fotografen bestämma även hur kameran ska konfigureras för video. I A7 IV och senare så tas detta till en helt ny nivå där man får en helt ny videorelaterad uppsättning funktioner när man vrider in kamerans videoläge. Utan att läsa på kring detta så vill jag påstå att man kommer jobba med en suboptimalt konfigurerad kamera.

På Sonys kameror finns även möjlighet att konfigurera ytterligare 12 + 12 snabbfunktionsval för stillbild resp. video. För att ni ska förstå vikten av detta är att Sony själva inte riktigt bryr sig om att förkonfigurera detta på ett vettigt sätt eftersom man mycket väl kan hitta samma funktioner både i dessa menyer och på kamerans yttre konfigurerbara knappar, vilket alltså är att kasta bort konfigureringsmöjligheter genom onödig dubblering. Här är alltså inte Sony er bästa vän utan istället en kille som Gary Friedman eller möjligen Mark Galer som dock jobbar åt Sony.
Gamle Svarten 2022-11-01 20:04
Sten-Åke.
(jag utgår ifrån att de flesta redan lämnat denna diskussionen, så då stör det ju inte så mycket om två pratkvarnar som du och jag fortsätter lite .... )

Tack för tipsen.

Runt 1980 skaffade jag mig min första systemkamera.
Jag kollade noga upp alla olika modeller, och valde en Canon A1. Den hade möjligheter till bländarförval, tidsförval, program och helt manuellt.
Kameran kritiserades för att den inte gick att använda utan batteri, men, tänkte jag, då är det väl bara att ta med ett extra. Det fanns en hållare för det på kameraremmen.
Jag älskade den kameran. Den var mer som en arbetskamrat, än som ett arbetsredskap.
Man lärde sig alla knappar och funktioner på nolltid.
Ganska strax blev det ett sådant hus till, ett för diafilm, ett för svart-vit film.

Att framkalla film och blaska bilder i garderoben var inte så svårt. Man lärde sig grunderna fort.
Tri-X-filmen kunde pressas till 800 ASA, utan att bli på tok för grynig. Man var imponerad.
Diabilderna fick man montera i ramar, om det inte var Kodaks, som kom i pappramar. Det var all efterbearbetning man kunde/behövde göra med det.
Med åren "kom jag ut ur garderoben", och frånsett viss bildsortering utfördes nästan allt med mitt fotograferande utomhus.

Det är egentligen så jag vill ha det.
Jag älskar att vara ute i naturen. Mitt fotograferande är mest bara ett bihang till det.
Vid behov kan jag ta andra foton, men, jag har inte ens en blixt, utan får ta till stativ om inte ljuset räcker.

Så kom tokigheterna med AF.
Man skulle byta ut både kamera och objektiv, för att få ett nytt system, som gjorde något man själv klarade bättre - att ställa in skärpan.
Dessutom fick objektiven sämre närgräns, för att underlätta för funktionen man inte behövde. Så gränslöst korkat.
Jag behöll givetvis mina älskade A1-or, och det gick bra, för de fungerar än idag. (en har jag gett bort till en "nörd").

Så kom digitalfoto.
Att kunna slösa obegränsat med "film". Att snabbt kunna se resultatet. Och när sedan kvaliteten blev allt bättre .......

2008 stegade jag in på Media Markt, eftersom de hade massa kameror framme som man ostört kunde kolla på.
Jag letade efter en lämplig Canon, men kunde inget.
Det kunde däremot en annan kund. Han bollade med kamerorna som om de vore pingisbollar, och behärskade alla funktioner på alla olika kameror. En riktig nörd.
Nörden rekommenderade mig, till min stora förvåning, att köpa en Sony. De hade tagit över Minolta, kunde video, kunde elektronik, var ett stort företag, och när de satsar, så gör de det fullt ut.

Det blev en Sony A300.
En jättetråkig kamera. Masssa menuer, som man behövde titta i.
Det fanns varken mattskiva eller möjlighet till snittbild.
Suck. Den kameran använde jag inte mycket.

Digitlakameror var inget för mig.
Trodde jag, ända tills Sony A77 kom.
jag blev förälskad, på samma sett som med min Canon A1.
Fantastisk sensor, EVF, med snittbild och uppförstoring. Oj-oj.

Det blev en A7R med adapter till mina Canon FD-objektiv.
Och så ville jag ha sensorn på 36 MP.
Det blev en A77-2.
Och så blev det den kamera som jag använder allra mest - en Sony A99-2.
Som A77-2, fast fullformat, och i princip bättre på allt. En helt fantastisk kamera, med en helt fantastisk sensor.
När jag fick den, gick jag ut med stativ, och tog provfoton för att se var gränserna gick för ISO.
När jag kollade framför datorn, trodde jag inte mina ögon.
Jpeg och ISO 6.400, och det såg helt okey ut. Nörden fick kolla. Han höll med - inget brus som stör.

Tyvärr läggs SLT-systemet ner.
Inga fler sådana kameror, och inga nyutvecklade objektiv.
Såväl A7R4 som Sony A1 har sämre hög-ISO-egenskaper än den där 42 MP-sensorn, av vad jag läst.
Därför, och för att jag som makrofotgraf vill ha möjlighet till fokusstacking, hoppade jag över A7R4.
Jag lyckades dock få tag i en A7R3 före jul förra året, till ett bra pris, 21 tkr. Jag är mycket förtjust i den sensorn, och eftersom jag kommer att gå över till den objektivfattning, så ville jag köpa den innan den går ur sortimentet, för jag är rädd för att köpa kameror begagnat.
Och nu så kan kanske Sony A7R5 var aktuell.

Så, till min fråga Sten-Åke.
Du rekommenderade några böcker.
Finns de på svenska, eller finns de bara på engelska?
Ifall man inte har ambitioner att "lära sig hela kameran", utan bara vill kunna enskilda användningsområden, typ få till följande AF för flygande sländor och fjärilar ......
Och om man har så låg grundkompetens som du nog kan ana att jag har ......
Tror du då att de böckerna kan vara till hjälp, eller kommer jag att gå vilse i den djungelln också?
Hur lång tid tar det mellan att Sony kommer ut med en ny kamera, tills att dessa böcker finns att köpa?

Visst är det fascinerande hur sländor använder altanräcken som "solstolar" och "sittdynor".
Det fungerar utmärkt även för den som oljar in sina räcken, men då gör man det förstås inte vid sländesäsongen.
I sensomras gick jag med Naturskyddsföreningen på en slände-exkursion. 8 olika arter sågs på en eftermiddag. Flera av dem var inte bekanta från mitt fd altanräcke, så jag misstänker att det är ett begränsat antal sorter som sätter sig där.
Däremot lyckades jag fota 9 olika sorters fjärilar på min nysatta syrenbuddleja i år.
Min barndoms fjärilsängar finns inte längre, men man får vara glad för de som finns.
Sten-Åke Sändh 2022-11-02 00:00
Anders:

Citat:
"Fantastisk kamera från Sony igen! Men, jag tror det är långt från alla hobbyfotografer som faktiskt vill att kameran (eller efterbehandlingen) skall göra det mesta av jobbet för att få brusfria och skarpa bilder. Det går så klart att göra manuella inställningar i den här kameran också, men den är inte optimerad för det.

Som tur är finns det många valmöjligheter, men det som är optimalt för t.ex. Sten-Åke är ju inte det för alla andra och det behöver inte bero på slapphet eller oförmåga att ta till sig ny teknik! (Slut citat)



Tyvärr kommer inte mer än en liten bråkdel av hobbyfotograferna komma i närheten av en A7rV för de kommer inte vilja prioritera att lägga 50 000 på en sådan. Även 30 000 för en A7 V är svårsmält för många och vi ska inte glömma att Sonys gamla storsäljare A6000 finns fortfarande och säljs för så lite som 5000 med objektiv.

Det du skriver är ju lite av en motsägelse. Självklart vill inte alla att kameran ska bestämma för att de av olika skäl VILL bestämma och påverka mer själva, men risken med att göra det idag är att:

1. Man missar bilden helt där man står och micklar med sin kamera.
2. Att bilderna blir tekniskt sämre än om kameran sköter fokusering och exponering samt ser till automatiskt att långa slutartider inte äventyrar bildkvaliteten (Det är det som "Auto ISO Minimum Shutter Speed" sköter så fantastiskt bra att fotografen kan koncentrera sig på timing och komposition istället). Betänk att en kamera som A7rV mäter exponeringen och fokuseringen kring 60 sek per sekund och sätter skärpan där den ska vara kring 95% av fallen idag. En människa gör detta säkerligen sämre i de allra flesta fall även om vi kanske inte vill ta till oss detta riktigt ännu, då det riskerar att sabba vår självbild som bildskapare.

Om man verkligen vill få optimalt brusfria bilder på säg ISO 8000-12800 så kan inte ens en kamera som A7rV hjälpa dig, då det krävs helt annan processorkraft och processtid än ens en A1-kamera kan prestera. Då behövs Photolab 6 och Deep Prime XD (Extreme Detail) eller Topaz. Kamerors inbyggda brushantering är optimerad för snabbhet och inte bildkvalitet, för den tiden finns inte i kamerorna. I min hyfsat snabba dator tar en DP XD processing ca 7-8 sekunder och hade jag haft min gamla kanske sex år gamla dator så hade det nog tagit mellan 30 sekunder och en minut. Kamerornas brushantering funkar bra i hyfsat ljus men är inte alls rätt verktyg för högisobilder tagna i dåligt ljus.

Jag är dock den förste att erkänna att Min A7 IV, som jag använder den och den är konfigurerad inte alls är särskilt kul att ta bilder med om man nu gillar att mickla med manuella inställningar. Men den är helt suverän på att hjälpa mig ta bilder jag ofta skulle ha missat utan den hjälpen.

För mig är det inte kameramicklandet som ger mig tillfredställelsen med fotograferingen utan att se bildresultaten och inte minst att förädla RAW-bilderna i Photolab och numera även i det alltmer fantastiska Capture One och skriva ut de bästa på min P900 A2 skivare. Det är det som ibland ger den verkliga kicken att se vad som faktiskt kommer ut ur skrivaren. Jag har lärt mig leva med att skjuta upp fototillfredställelsen till efterbehandlingen och det färdiga resultatet. För mig är trots allt det färdiga bildresultatet det enda som betyder något egentligen. Att andra gör andra prioriteringar har jag full förståelse för men om de gör dessa för att de inte satt sig in i en kamera som A7rV's verkliga potential så tycker jag det är synd - den kostar trots allt 50 000 och en A1 kostar ännu mer.
Sten-Åke Sändh 2022-11-02 00:24
Lennart:

Jag känner igen mycket i den resa du gjort och med ett sånt foto CV som ditt så tror jag bestämt att du grovt underskattat dina redan relativt sett väldigt breda erfarenheter av Sony-kameror men ska du verkligen få ut det du vill ur en A7rV så behöver både du och alla andra verkligen tänka igenom vilka funktioner som måste finnas extra lättillgängliga både för stillbild och video. Det finns ingen väg runt det för som Anders påpekat så ser alla olika på detta och Sonys fabrikskonfigurationer är ofta långtifrån optimala tyvärr.

Gary Friedmans fina manualer finns tyvärr bara på engelska men det är en verklig komparativ fördel annars tycker jag för Sony-användarna för detta finns inte till annat än Sony, Fuji och nu också Olympus. Det brukar ta ett par månader efter release innan manualerna finns tillgängliga. Styrkan med dessa är att det inte bara är en vanlig funktionsmanual utan även en beskrivning över hur dessa funktioner kan användas i olika praktiska situationer. I sina bästa stunder kan de vara en fotokurs anpassad till just den kamera du skaffat. Friedman är ofta exemplariskt pedagogisk. Eftersom jag ju har Friedmans manualer till mina kameror så är dessa alltid inställda med engelska menyer, annars blir åtminstone jag alldeles förvirrad.

https://www.friedmanarchives.com/sony-books/
Gamle Svarten 2022-11-02 19:13
Tusen Tack för länken Sten-Åke!!!!!

Nu tror jag att jag fattar vad du försöker förklara ......
Menusystemen är som djungler. De ÄR det.
Du har lyckats hitta en tunnhårig guide som hjälper dig.
Han beskriver hur djungeln ser ut, i stora drag, och berättar vilka stigar han tycker att man ska använda; ett begränsat antal.
Du litar på guiden/gurun för stigarna tar dig dit du vill, och du har ännu inte gått vilse, eller gått ner dig i något träsk.

Jag ska definitivt testa det.
Jag kan ju börja med den kamera jag redan har, och som är någorlunda "modern", A7R3.
Jag utgår ifrån att den tryckta boken går att beställa via fotohandel eller bokhandel.

Sedan, om jag självgott nog får säga det - det går faktiskt att ta makrofoton som är helt okey, med en modern digitalkamera, och bara använda en knapp bråkdel av dess möjligheter.
Jag har manuell fokus inställd. Genom att trycka "AF/MF-knappen", hittar jag snabbt ett grundläge, "spot i mitten", och sedan kan jag justera kompositionen (om objektivet alls har AF). Därefter "gungar" jag in ett antal foton, med hjälp av "kontrastfärg".
ISO har jag i princip alltid på 6.4000, som om jag hade en superkänslig film i kameran. Jag väljer "optimal" bländare, och har ett öga på exponeringstiden. Jag gafflar exponeringen. Är motivet väldigt ljust eller mörkt, kompenserar jag exponeringen för det.
Givetvis väljer jag jpeg av bästa kvalitet, och max upplösning.
I datorn väljer jag ett foto med lagom exponering, rätar upp det om det är snett, och beskär. Resten av bilderna slänger jag.
Det fungerar det också.
Tekniken fungerar dock inte så bra för t.ex. flygande fjärilar - där skulle kamerans motivföljande AF vara värdefull.

Jag anser dock att man bör kunna det mest grundläggande inom fotograferandet; typ förhållandet mellan ISO, bländare och exponeringstid, vad som styr skärpedjupet, när man riskerar skakoskärpa, etc.
Det går nog utan det också, men, jag tror att den kunskapen kan ge något fler bilder som man vill ha dem.

Tyvärr kan jag inte sitta så länge vid datorn åt gången, men, som tack för hjälpen Sten-Åke, ska jag berätta lite om hur jag ser på hur Sony´s kameror har bemötts.
Det där med information är mer "hemmaplan" för mig än teknik.
Något mer, längre, förmår jag dock ej skriva idag.

Än en gång - Tack Sten-Åke.
PMD 2022-11-02 20:12
Sten-Åke skrev:
"Gary Friedmans fina manualer finns tyvärr bara på engelska men det är en verklig komparativ fördel annars tycker jag för Sony-användarna för detta finns inte till annat än Sony, Fuji och nu också Olympus".

Tydligen skriver inte Friedman själv alla manualerna, utan han tar hjälp av andra ibland. Har du läst någon "Friedman"-manual skriven av någon annan? Är de lika bra?
Anders F. Eriksson 2022-11-02 21:08
Har det verkligen blivit enklare att göra bra bilder om man måste köpa och läsa en bok (på utrikiska) för att lära sig hur man ställer in automatiken i sin kamera? Om nu de automagiska funktionerna är så fantastiska borde de väl vara förinställda i kameran så att man bara behöver ändra i undantagsfall ;)
Num Vistbacka 2022-11-03 16:24
@Anders Eriksson Ju mer avancerat och automatiserat, desto mer inställningsmöjligheter. Jag kom tillbaka till fotografering nu efter en paus på 5 år; Hoppade från en EOS 550D från 2012 till att bara gå in och testa en av nya Sony A7-serien och Panasonic S5. Jag är ganska tech-savvy av mig, men OMFG vad vilsen jag kände mig bland dessa spegellösa maskiner, deras funktioner och menyer när man varit van med ngt från 2012.

Ett annat exempel från 2002: https://www.youtube.com/watch?v=Dqg6Ay47Zzs

:)
Gamle Svarten 2022-11-04 14:25
Num o Anders.

Tja vad ska man säga om dessa kameror med så oerhört många inställningsmöjligheter.

Ja, det är väl tidens/teknikens gång; mer och mer avancerad elektronik och datorer till nästan allt.
I grund och botten ska man väl vara glad för det, som fotograf.
Problemet är att pedagogiken inte utvecklas i samma takt.

Två av Sveriges främsta fågelfotografer, Brutus Östling och Jonas Claesson, är båda mycket tacksamma för ögon-AF för fåglar. (Sony A1 resp. Canon R5)

Jag försökte lära mig Sony A7R3 förra vintern.
På Sony´s hemsida fanns en utförlig manual på svenska, där de gick igenom punkt för punkt på menun, och vad de olika inställningarna gjorde.
Liknelserna att gå vilse i en djungel, inte se skogen för alla träden, gå ner sig i ett träsk .... alla passar utmärkt för mig.
Förvisso, jag har inte de bästa förutsättningar, allmänt obegåvad för sådant här och dessutom med en hjärna som tröttas fort.
Men, problemen ligger nog inte bara hos mig.

Sten-Åke skrev något klokt, som även Num konstaterat - kamerorna har väldigt mycket fler inställningsmöjligheter nu, än för 10 år sedan.
För 40 år sedan fungerade det inlärningssätt som jag beskrev ovan utmärkt.
För 10 år sedan fungerade det hjälpligt.
Nu försöker inte ens en "teknik-man" som Sten-Åke på det sättet.

Igår tittade jag på några av Friedmans videor, bl.a. för Sony A7R3.
Konkret användbara kunskaper.
Men, så fort karln pratar. Jag önskar att det fanns en inställning för ord per sekund ....
Och så visade det sig att kameran hade funktioner som inte finns i ordinarie menuer, utan bara finns som inställningsmöjligheter till programerbara knappar.
Och för att vissa funktioner ska fungera, måste andra funktioner vara inställda på ett visst sätt.
Man önskar att Amazonas skulle växa till sig på samma sätt som kamerornas djungler, åtminstone ett tag.

Det för mig märkliga är att tillverkarna/återförsäljarna lämnar kunderna i sticket.
De borde, tycker jag, anställa en eller flera personer som Friedman, så att deras kunder garanterat får tillgång till behövlig praktisk kunskap.
Sådana personer borde även vara med vid utformningen av menysystem och kamerans grundinställningar.
Helt klart går det att utforma kamerorna mer användarvänliga.

Kameratillverkarna borde även tillhandahålla en automatisk AI-tjänst, där ägare av en kamera skulle kunna ställa konkreta frågor, typ:
" -Vilka inställningar ska göras för att fotografera flygande fjärilar?"
(man kan väl inte förvänta sig att det finns supporteravdelningar med levande människor som svarar på sådana frågor i dagens läge)

Även fototidningar skulle kunna ta ett större ansvar.
FotoSidan gjorde en bra sak när Nikon Z9 skulle testas. Medlemmar här fick ställa frågor inför testet, och efteråt följde en dialog.
Vi får hoppas att det blir samma testare för Sony A7R5, och samma procedur.
Eller, varför inte anlita Sten-Åke för uppdraget?

En sak får man inte heller glömma.
Det går faktiskt att låta bli de flesta moderna funktionerna, och i princip använda kameran som en gammal analog SLR. Och i många fall ger det också bra bilder, betydligt bättre än med en gammal SLR och plastfilm.
Den typen av testverksamhet har jag utfört under flera år!
Sten-Åke Sändh 2022-11-05 01:07
Per:

Friedman skrev först endast Sony-manualer och om han tagit hjälp av andra så kanske det skett med Fuji och Olympus. Friedman har en bedövande lång historia med att skriva Sony-manualer och det han inte vet om Sony-kameror är nog inte värt att veta.

Jag har mailväxlat lite med honom och man har en enorm kapacitet den mannen så han brukar svara och har man något vettigt att diskutera så har han varit intresserad. Jag frågade honom om han ändrat sitt fokus när han började producera även Fuji-manualer och han svarade då (det här var när systemkameramarknaden dök) att han behövde bredda sig då volymerna på marknaden sjunkit så pass att han var tvungen till detta. Så det var nog förklaringen att även Fuji kom att få samma fina expertstöd. Dessutom meddelade han att han konstigt nog inte var särskilt vippad av Sony (han har två gånger klagat över det faktum att vi i Europa och lilla Sverige fick våra Sony långt före USA, vilket försvårade hans arbete.

Rätt korkat av Sony om du frågar mig. Om det var jag som ägde en kamerafabrik och någon som Gary ville skriva manualer så skulle jag nog gjort tvärtom och stöttat den mannen fullt ut.
Sten-Åke Sändh 2022-11-05 01:41
Anders:

Visst Anders, det kan man tycka att det är konstigt att man behöver skaffa sig kunskap om hur man kan konfigurera sin kamera och vilka funktioner som finns. Kanske är det ännu konstigare att Sony så notoriskt haft en böjelse för att gömma en del verkliga pärlor till funktioner i menyerna utan att på något sätt försöka hjälpa användarna. Så har det varit både med Eye Focus, Auto ISO Min. Shutter Speed och DMF (Direct Manual Focus, bara för att nämna några.

.... men vad är alternativet?

Förr på 90-talet när Windows och Macarnas grafiska gränssnitt etablerades och folk till dessa köpte Word, Excel och PowerPoint som sedan kom att ingå i Office, så följde ett gäng manualer med som inte gick av för hackor. Det var i princip lika tjocka som dåtidens telefonkataloger i papper. Eftersom jag var produktchef då för alla Microsoft-produkterna på Sveriges och senare Nordens största distributör av IT-grejor och vi hade support så läste vi dessa från pärm till pärm då det var huvudprodukter som man bara skulle kunna.

Sedan när pappmanualerna fasades ut och böcker och hjälp kom på fil så fasades både läsandet och kunskapen ut i stor utsträckning.

När jag sedan började jobba som IT-koordinator, utvecklare och teknisk projektledare i Stockholms Stad så upptäckte jag att alla förväntades kunna använda både Word, Excel, PowerPoint och rent av databasen Access utan att få någon som helst utbildning. Alla fick alltså tillgång till dessa mjukvaror men väldigt få använde mer än de 5% av funktionerna, som Microsoft själva kommit fram till genom undersökningar. Det var det som ledde fram till att man gjorde om Office-gränssnitten med Ribbons och guider som skulle hjälpa folk med mer komplexa uppgifter.

Så hur bra var det att köpa all den mjukvara till kanske 30 000 användare där mycket få verkligen kunde använda produkterna. Enormt kapaitalmissbruk om du frågar mig. Det samma tycker jag man gör sig skyldig till om man köper en A7r V för 50 000 spänn eller säg en A1 för 75 000. Vill man inte åtminstone om man nu själv slantar upp dessa summor att man ska få valuta för pengarna??

Detsamma gäller inte minst de datorprogramvaror vi köper för efterbehandling. Jag har i princip varit med sedan Windows-eran startade på allvar (i praktiken de första åren på 90-talet) med version 2.21. Redan då fanns exv. Photoshop som länge kostade en förmögenhet och väldigt många såg till att firman bjöd på ett ex. många gånger utan att de vare sig behövde det eller kunde använda det ordentligt. Jag tycker det är att kasta pärlor till folk som inte förstår att uppskatta dem och fullt utnyttja dem. Utbildning i dessa fall gör en enorm skillnad men jag var aldrig med om under mina sju år på Stadsmuseet att folk fick gå Office-kurser. Man försökte med att lägga ut program för "Computer Based Training" även i Office men jag har inget minne av att något brydde sig om dessa och jag har aldrig sett att kommunen kollade upp om dessa kurser verkligen kom till användning. Istället fick någon 1/4-lärd hjälpligt hjälpa de som var ännu mer okunniga. Fascinerande.
Sten-Åke Sändh 2022-11-05 02:03
Lennart:

Du skrev: "En sak får man inte heller glömma.
Det går faktiskt att låta bli de flesta moderna funktionerna, och i princip använda kameran som en gammal analog SLR. Och i många fall ger det också bra bilder, betydligt bättre än med en gammal SLR och plastfilm.
Den typen av testverksamhet har jag utfört under flera år"

Visst Lennart men vi pratar fortfarande om en fotomaskin med nypris kring 40 000 spänn eller så. Det är väl ändå långt bättre att försöka komma fram till vilka funktioner man själv anser är ett måste eller optimala för ens eget sätt att fotografera och åtminstone försöka få till dessa så man kan använda dem.

Det finns ju mängder av bra videos där man kan få exempel på hur erfarna fotografer konfigurerat sina kameror. Video är ju skitbra ibland om man vill snabbt få vettiga tips!

En del företag - jag tänker exv. på Capture One som tillverkar en av marknadens mer avancerade RAW-konverterare som dessutom är känd för att ha en ordentligt hög inlärningströskel, har ju byggt mycket av sin användardialog runt webinars och Youtube-videos och det funkar faktiskt ganska bra, så du kanske borde börja där?
Bengf 2022-11-05 07:54
Bäste Lennart. alltid intressant att läsa dina inlägg, just denna tråd blir dock allt bökigare att leta fram varje gång, på kort tid så har ju fotosidan redan informerat om flera nya kameror, Canon, Fuji bland allt annat smått och gott. Afe har skapat en tråd som heter " kan kameran bli för bra på att ställa in sig själv" använd den tråden Lennart, du behövs bland alla superduktiga fotonördar som är otroliga med sina kunskaper, själv brukade jag beskriva mig som en div 3-4 fotograf, ( tyckte det passade med fotbollssymbolik då alla inte kan ta plats i högsta serien liksom )- StenÅke tillhör gruppen allsvenskan och då på den övre halvan.
Sten-Åke Sändh 2022-11-05 12:48
Bra Bengt. Du har rätt att det nog är bättre att köra vidare i Anders tråd.

Snällt att du har höga tankar om mig Bengt men det är ju mer komplext än så. Det är väldigt mycket jag inte har särskilt bra koll på även i min kamera idag helt enkelt beroende på att jag sållat bort de funktionerna för att koncentrera mig på de jag tycker är oumbärliga för mig.

Något jag dock verkligen har koll på är konfigureringsmöjligheterna eftersom de är så väldigt avgörande för mina kamerors verkliga praktiska ergonomi.

Kom också ihåg Bengt att skapade bilder och uppnådd bildkvalitet i allra högsta grad är beroende av hela bildskaparplattformen vi rör oss i - kameror, objektiv, skrivare, datormjukvaror som exv. videostabiliseringsmjukvara som Sony Cathalyst Browse och Sonys gravt underskattade konverterare Imaging Edge - om vi nu talar bara Sony. Sedan sitter detta ekosystem ihop med både plattor och mobiler genom just Imaging Edge som finns i både plattor och telefoner. På Fotosidan är det lätt att det blir lite för mycket fokus på just kameror och objektiv - hårdvaran.

Jag själv upplever mig som rätt mycket av novis just nu då jag bestämt att lägga DXO och Photolab 6 lite på hyllan och istället återgå till Capture One efter ett antal år med Photolab. Den funktionskomplexitet många tydligen tycker är jobbig med exv. Sonys nya high end modeller är absolut ingenting om man jämför med en verklig high end konverterare som Capture One.

.... men det finns en stor likhet också och den ligger i att det finns stora vinster och stor tillfredställelse att hämta om man anstränger sig för att läsa in sig på sina verktyg för att bättre kunna utnyttja dem. Jag ser ju att jag får mer detalj och precision i mitt arbete med Capture One (som helt enkelt är fantastiskt) än med det effektiva men delvis betydligt mindre utvecklade Photolab exv. när det kommer till "Local Adjustment"-precision och lagerhantering. Idag älskar jag Capture Ones utmaningar och möjligheter och min nya skrivare och de resultat man kan få ut ur dessa men jag har för länge sedan insett att själva kamerornas bidrag till slutresultaten faktiskt är mycket mer marginellt än jag länge trott. Det hindrar dock inte att jag tror att just AF i A7r V mycket väl kan komma visa sig vara något av en historisk vattendelare för hur man fotograferar med systemkameror.
Bengf 2022-11-06 07:42
Jag började fota på 60-talet med en Instamatic kamera, bytte till en modell där man kunde ställa tex symbolen mörkt moln, industriskola med 3kr/timme och 15 år. Äldste brorsan sålde sin Konica med 3 objektiv till mig för 1500 kr, när man tryckte av den lät det som ett tröskverk mini, ända fram till 20000-talet så var det 10X15 och Dia bilder som dominerade, ofta med bländar val och många gånger 1/30 del för att lyckas ta några bilder med ASA 64 Kodak film, så för mig när man kunde skruva in ISO 800 med A77 och också RX100 från 2012, så var det en stor framgång för mig. Jag var mest en dag-fotograf sällan ute i mörka november kvällen om man säger så, vad folk gör i sina menyer förstod jag aldrig riktig ens under A77-tiden. Jpeg skruvade jag in ett bra medelvärde som jag provade fram första halvåret, tipset från Nilsson på Foto att ställa vitbalans på sol fungerade fint för det mesta, AEL knappen justerade jag till att växla mellan jpeg och Raw enda konfigurering jag har behövt gjort, sedan körde jag mellan bländare och Tid, var nästan aldrig inne i några menyer, som sagt ingen mörkerfotograf rent generellt, nu knäpper jag med mobilen för att den är med hela tiden.
Gamle Svarten 2022-11-06 08:43
Sten-Åke och Bengt.

Medan ni skrev inlägg här igår, var jag iväg på Vårgårda Naturfotofestival.
Föredrag med bildvisningar i mörklagd lokal, ungefär som om man var på bio.
Utställning av bilder, utskrivna och stora, med ett flertal olika fotografer.
Utställningshall med representater för tillverkare, återförsäljare, tryckeriföretag, mm.
Besökare av "kött och blod", som man kunde växla några ord med.
Det var säkert mest digitalkameror som hade använts, men resten var väldigt "analogt", om man säger så.
Jag trivdes jättebra. Lite oroande var dock den höga medelåldern på deltagarna - där kommer det inte samma ström av nya modeller, och de byts tydligen inte lika fitigt som kamerorna.

Sten-Åke. Du skriver att:
"Visst Lennart men vi pratar fortfarande om en fotomaskin med nypris kring 40 000 spänn eller så. Det är väl ändå långt bättre att försöka komma fram till vilka funktioner man själv anser är ett måste eller optimala för ens eget sätt att fotografera och åtminstone försöka få till dessa så man kan använda dem."

Jämför med Canons nya spegellösa APS-c kamera.
Där har de sparat in på nästan allt, men den kameran har samma fina AF-system som deras dyrare kameror.
Sony har väl inte kommit med så mycket nytt i APS-c, men principen är väl samma där. Samma typ av AF och "datamöjligheter", till betydligt lägre pris.

I någon av de utländska rescensionerna av Sony A7R5 läste jag att den är 400 dollar dyrare än vad Sony A7R4 var när den lanserades.
Då har den bl.a. fått den finaste sökaren, sensorkylning och en ny sorts skärmupphängning. Förutom förbättringar i AF och mer AI.
Med nedåtgående försäljningskurva, får dessutom utvecklingskostnader tas ut på färre modeller.

Så, Sten-Åke.
"Datoriet" betalar man relativt sett inte så mycket för, så om man inte använder så mycket av det, ska nog inte ens plånbok gråta för det.

Bengt.
Som fotbollsälskare gillar jag din liknelse.
Sten-Åke spelar i allsvenskan.
Du spelar i division 3 eller 4.
Och jag spelar korpfotboll.
Så är det med mitt fotograferande, och så var det när jag spelade fotboll.
Vi var några kompisar som bildade/hade ett lag i lägsta divisionen av Lerums-korpen. Ingen elitsatsning där inte.
Och så är det med mitt fotande. Bara för nöjes skull.

Min hjärna tröttas av att förska lära sig nytt, och min nacke värker av att sitta vid datorn.
Jag har dock bestämt mig för att göra ett försök att lära mig att använda modern teknik, för att fota flygande fjärilar och insekter, föratt få dem skarpa.
Annars, som sagt, att fota med en gammal SLR-kamera med en upplösning på motsvarande 61 MP, skulle faktiskt duga långt det också. Och några moderna funktioner använder jag faktiskt redan.......

De som spelar i allsvenskan ska givetvis ha den bästa utrustning som finns.
De ska inte behöva springa omkring i skor som de inte är nöjda med.
Och, läser man vad Sten-Åke skrev, så "skaver" skärmen på hans A7-4 på honom.
Dessutom tycker han att "AF i Sony A7R5 kan vara något av en historisk vattendelare"
Kanske dags för honom att prova en högupplöst sensor, och experimentera med 240 MP bilder och fokusstacking, eller bara använda APS-c läget med 26 MP, och lättare APS-c objektiv, när han är på resande fot.

För egen del tänker jag som så, att va tusan, jag är gammal, man vet inte hur länge till man får vara med, och en sådan här kamera blir ju inte helt värdelös direkt, så jag överväger faktiskt att köpa den ...... till våren/sommaren i så fall.
Mitt problem är snarast min bristande ork.
Känner att jag behöver vila ut mer efter gårdagen .....
Men, man måste försöka leva medan lever, så mycket det går!!!
PMD 2022-11-06 15:36
Lennart,
Syftar du på fotograferandet eller på fotbollsspelandet med "fotande"? :-)
Gamle Svarten 2022-11-06 16:58
Den var bra Per!!!!!
(Att jag som Göteborgare, fotbollsfantast och naturfotograf inte tänkte på det själv, skyller jag på hjärntrötthet.)
Men, för att ge ett svar på din konkreta fråga.
Jag syftade förstås på korpfotande.
Gamle Svarten 2022-11-06 17:30
Sten-Åke.

Jag har observerat att den här diskussionen lett till en diskussionstråd, men jag vill gärna försöka avsluta här.

Jag har kollat en bokhandel, och där finns Friedmans bok om A7R3 både som tryckt bok och som e-bok. (A7R5 har inte fått någon bok där än)
Angivet utgivningsdatum är i samma tidsområde.

Nu är det som så att kameran som jag senast köpte heter A7R3A.
Och en del kameratillverkare kommer ju med uppgraderade versioner av mjukvaran. En del verkar t.o.m. tillföra nya funktioner.
Sony är kanske inte mest frekvent med uppdateringar, men, visst förekommer det hos Sony också.
Hur är förhållandet mellan mjukvaruuppdateringar och Friedmans handböcker?
Vad händer när det kommer en ny "variant" av samma kamera, typ en A-version? (minns jag rätt hände det även med A77-1)
Uppdateras de digitala böckerna?
Har han kompletterande information på sin hemsida?
har du någon uppfattning om hur vanliga och stora mjukvaru-uppdateringar är hos Sony (rörande samma modell)?
Hur gör du med uppdateringarna?

Det var många frågor.
Och du ska få två till.
Herr Söderberg är ju mer intresserad av bilar än av kameror, och beträffande andra kameror än Canons, tycker han att folk ska köpa Canons istället.

En bra kameratestare bör ha ett genuint intresse, och helst väl känna till föregånde modell från den aktuella tillverkaren.
Skulle du kunna tänka dig att vara "testassistent" åt FotoSidan för Sony A7R5?

Inför att Martin skulle testa Nikon Z9, fick FotoSidans deltagare möjlighet att ställa frågor, och efteråt fördes en dialog här.
Det var mycket lyckat och uppskattat. Det utnyttjade de fördelar som FotoSidan har, dvs dess aktiva medlemmar, dialog, mm.
Skulle du kunna tänka dig att medverka i något liknande med Sony A7R5?
(Jag skulle uppskatta det, och är beredd på att sponsra din medverkan med bidrag till respengar etc.)
PMD 2022-11-06 17:54
@Lennart: 😎
Sten-Åke Sändh 2022-11-06 23:36
Nä Lennart, Jag ska inte vara med i någon testning av A7rV. Jag har stort förtroende för att Martin eller Magnus kommer göra ett bra jobb med det. De har ju sin podd också att utveckla diskussionen kring A7rV och AI stödd AF t.ex.

Bra att du hittat en Friedman manual till din kamera. Det går ju inte att uppdatera pappersmanualen men jag tror säkert att Gary uppdaterar sina manualer om något skulle tillkomma.

Du frågar om Sony brukat uppdatera FW och svaret är ibland. Man kan ha olika syn på om det är något bra eller det rent av är ett svaghetstecken om en tillverkare ideligen kommer med nya uppdateringar av FW. Jag har nämnt det förr att jag en gång hade en kombinerad Garmin GPS och ekolod och det var skärmsida efter skärmsida med buggfixar och faktiskt en del viktiga uppdateringar. På kartongen visades att den stödde CHIRP som är en ekolodsteknik som visar botten ungefär som en fotografisk bild men grejen var att min fysiska manick helt saknade detta stöd innan jag uppdaterat FW. Även sladdar behövde jag byta ut och koppla på ett lite annat sätt. Så Garmin lät sina användare vara Beta-testare och fixade sedan löpande alla dessa fel och brister istället för att deras egen R&D göra det innan man släppte produkten.

I Sonys fall så var de viktigaste FW-uppdateringarna till min A7 III bl.a. att den efter den första fullt ut stödde alla nya fokusmetoder som Eye Focus m.m. även för gamla objektiv på Sonys LA-EA3-adapter (väldigt viktigt även för mig då). Den andra var när den nya hierarkiska AF-metoden som infördes med A6400 även infördes i alla andra Sony-kameror som var tillräckligt moderna för att orka med att driva denna nya teknik. Processorerna måste vara tillräckligt kraftfulla och det har ofta varit det som satt gränserna.

Jag tror inte att jag kommer köpa någon A7rV för jag kan inte på något sätt motivera detta egentligen. Jag är verkligen hemma nu med min A7 IV och är glad åt de fler pixlarna jag fick med den. Jag älskade min gamla A7r med sina 36 och 33 räcker bra - ja faktiskt ofta 24 rent av så den kompromissen är inte alls så dum. Jag har ju printat en del äldre både NEX 7 och A7 II -bilder med min Epson P900 A2-skrivare och 24 MP blir alldeles strålande på den bara det. P900 har dock i sitt bästa läge fått avsevärt högre upplösning än föregående generation och använder på det variabel droppstorlek, så det kan möjligen gå att se med mikroskop att 60MP betyder men jag tror betraktningsavståndet betyder mer och vilken konverterare man använder.
Gamle Svarten 2022-11-11 17:16
Sten-Åke.

Man ska nog inte likställa Martin och Magnus som kameratestare.
Jag tycker att Martin är seriös, och gör ett gott arbete. Det kan dock vara en fördel om en person som är van användare av det aktuell kamermärket medverkar.
Synd att du som dessutom är så tekniskt duktig, inte har lust att medverka i något sådant. Min gissning är att också Martin skulle ha uppskattat det.

Det är främst en sak som intresserar mig.
A7R5 har ju både "Multumupplösning" och Fokusstacking.
Vid båda inställningarna tas en serie bilder, antingen med en minimal förskjutning av sensorn, eller med lite olika fokusavstånd.
Sedan ska dessa bilder sammanställas till en bild, i ett speciellt program, i datorn.
Det nya inför lanseringen av A7R5 är att kompetent AI används i efterbearbetningen. Om t.ex. blad rört sig i vinden, så blir de skarpa i den sammansatta bilden i alla fall.
Detta sägs gälla för de superupplösta bilderna, men, jag hoppas att det gäller även vid fokusstacking.

Fokussstacking är inte användbart bara vid makrofotgrafering, utan även vid t.ex. landskapsfotografering, när man vill ha ett "totalt" skärpedjup.
Se t.ex. på Erkan Gunes fina bilder. De har han åstadkommit med tiltobjektiv. Han har sagt att det inte fungerar så bra med fokusstacking just pga rörelser, vilket ger väldigt arbetsamma efterbearbetningar.
Kanske är det en ny situation med det nu.
Jag skulle vilja veta hur det blir i praktimen, hur mycket och hur bra rörelser kan tas bort.

Jag har talat med kamera-experten som lärde mig digitalfotografering.
Han hade bara gott att säga om herr Friedman, mycket gott.
Jag ska defintivt skaffa Friedmans bok.
En fördel med e-bok är att den kan översättas till svenska.
Problemet är att AI inte tycks ha nått så långt där.
De tjänster jag använt., översätter bara till sk "förortssvenska".
Lite sämre ordförståelse, konstiga meningsuppbyggnader, och, när det gäller kameror, ett väldans "skjutande". Det "skjuts" på i princip varje sida.
Så det tycks luta åt den tryckta boken.

Tack för den hjälp du givit mig (och andra som läst.)
Sten-Åke Sändh 2022-11-16 00:42
Lennart:

Ursäkta att jag missat detta!

Martin Agfors och jag har träffats vid några tillfällen och jag tycker han är toppen både privat och yrkesmässigt. Vi har inte många i detta land som har sådan koll på fototekniken och marknaden som han. Det är tur för oss att han är så jäkla intresserad och nyfiken för det kan inte vara lätt att jonglera allt han och Magnus gör för FS och tidningens räkning. Har stor respekt för det och det måste få vara OK att inte ha koll på varenda liten detalj i varenda teknikpryl de förväntas täcka med recensioner och annat engagemang. Jag och andra kompletterar väl det ändå i trådar som dessa så det funkar väl rätt bra ändå trots att de inte råkar var specialister på alla Sony-grejor. Är det någon som förväntar sig det på allvar?

Focus stacking som du tar upp är bara en av alla intressanta saker man kan göra med multiexponeringar.

Jag såg Erkan Gunes stora fina norrlandsbilder bl.a. från Rapadalen tror jag det var på Hotell Lydmar tidigare när jag hade en timma att slå ihjäl när jag väntade på min båt till Vaxholm och de imponerade verkligen på mig. Jag tror faktiskt det var då jag egentligen bestämde mig för att köpa min Epson P900 A2-skrivare istället för att köpa en ny A3-skrivare igen. Större format ger ofta verkligen en helt annan och djupare upplevelse än mindre format.

Angående manual i bokform eller på fil så finns det ju en annan finess med filerna och det är ju att eventuella innehållsförteckningar kan vara klickbara och det är verkligen skitbra och väldigt effektivt när man behöver hjälp med att fatta något.

Lycka till med din kamera - särskilt om du skulle skaffa dig en A7r V. Den är en väldigt stark uppgradering mot tidigare modeller. Jag avundas de som nu kommer in nya och ska skaffa sig nya systemkameror. Med det utbud som nu finns från Canon, Sony och även Nikon, så slipper de som oss genomleva 15 år av stegvis utveckling innan vi nu till slut kan leva i en utrustningsvärld som verkligen fungerar nu. Det har faktiskt varit lite si och så med det under många år tidigare.
Sten-Åke Sändh 2022-11-16 03:16
Martin och Magnus är lika mycket testare som i princip alla andra. Det var skillnad då jag först började läsa recensioner när DXO:s normaliserade sensor och objektivanalyser fanns. Innan dess fanns det många som fuskade i det med. Nu har "testandet" delvis fått en annan funktion mer som ett komplement till DXO, som är mer "empiriskt vetenskapligt".

Jag vet inte minst efter att pratat med Martin att de ofta har jäkligt kort tid att ta sig an sina recensioner och tester, så det ska man också ha förståelse för.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar