Prylnytt
Sony lanserar tre kompakta och lätta FE-objektiv i G-serien med fast brännvidd.
Alla objektiven är lika små: 64 x 45 mm och har 49 mm filtergänga. De tre objektiven är:
Objektiv |
Närgräns |
Vikt |
Maxbländare |
Sony FE 24 mm f/2,8 G |
0,18 m |
162 g |
f/2,8 |
Sony FE 40 mm f/2,5 G |
0,23 m |
173 g |
f/2,5 |
Sony FE 50 mm f/2,5 G |
0,21 m |
174 g |
f/2,5 |
Objektiven har sju-bladig bländare och asfäriska linselement som reducerar optiska fel. Alla är vädertätade.
Objektiven kostar 7.700 kronor styck inklusive moms. Motljusskydd ingår.
28 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det man undrar nu över är väl vem Sonys alla 2,8:or är för när dessa objektiv kommer ut på marknaden. Varför gjorde man inte dessa direkt, istället för att ödsla tid på 2,8:orna.
Om de är bra rent optiskt så kanske jag som gillar små objektiv borde skaffa ett 50mm som komplettering till mitt pluttiga och lätta lilla SZ 35mm/2,8.
Varför har bara Leica klarat av detta tidigare? ....och kom inte och säg att det är för att det beror på att Leicas M varit manuella och att AF, OSS eller nåt sånt ju tar en del plats för vi vet ju att även Sony klämt in både AF, OSS och motorzoom i den pyttelilla gamla pannkakan 16-50.
De som har kompakta lilla A7c är bara att gratulera. Oj vilken kombo det kommer bli! Undrar jag om det är en A7c Mk II på G samtidigt med A7 IV. Vilket streetfotokit A7c kan bli med 40mm objektivet. Då kan jag t.o.m. ersätta min gamla Pentax ME med SMC-M 40mm/2,8 pannkakan och ändå känna mig helt hemma - och tänka sig t.o.m. en riktig hederlig gammal bländarring!
Dessa nya Sony-objektiven väger mellan 162-174g och alla har en filtergänga på 49mm. Nikon-objektiven ligger alla på mer än dubbla den vikten och några nära eller över 3ggr vikten av Sony-objektiven.
Så det återstår väl att se när Nikon kommer med en uppsättning verkligt kompakta och lätta objektiv. De finns inte än som jag ser det i alla fall även om 1,8:orna säkert är jättebra optiskt de med och säkert mer kompakta än motsvarande DSLR-objektiv.
Exempelvis är ju Sonys 24 1.4 GM till och med aning mindre och lättare än Nikons Z 24 1.8S.
Det finns en 28 och 40 av mer kompakt art i objektivplanen, även om exakt ljusstyrka inte är angiven. De ska inte vara "S-line", men får säkert rätt bra prestanda ändå. Tittar man på 24-200 som inte heller är S-line så är det en av de bästa superzoomar som finns och betydligt bättre än liknande kreationer till F-fattningen.
Angående Nikon AF 35/2D som nämns ovan så är den ju optiskt inte på samma planet som 35/1,8 till Z-fattningen och även väsentligt sämre än AF-S 35/1,8G. Jag har tagit massor med bilder med AF 35/2D, men i ärlighetens namn tycker jag att den ofta är att betrakta som 35/2,8. AF-S:en som jag också har är betydligt mer användbar vidöppen, om än inte perfekt.
Sedan känns det väl lite som att Sony suttit och tittat på vad Sigma, Samyang och Tamron hållit på med när man ser de här objektiven, och då särskilt Sigma med tanke på utseendet.
De släppte fler i den serien för ett tag sedan, men det där var det första som kom ihop med Sigma FP. De finns med både L- och (F)E-fattning.
https://www.sigma-global.com/en/special/i-series/
Designen på Sonys är mer än lovligt lik, vilket var vad jag syftade på med att peka ut just Sigma. VIkten varierar lite i serien i och med att även ljusstyrkan gör det.
Att jämföra Sigmas 40/1,4 med dessa objektiv blir ju bara löjligt, eftersom det är helt olika objektiv. Det blir lite som att gnälla över att valfritt 800/5,6 är stort och tungt jämfört med Canons 800/11.
Det är ju samma designspråk, med funktionalitet och finish, som övriga nya G objektiv, bara mycket mer kompakta.
Precis som man skulle förvänta sig att ett kompakt G objektiv skulle se ut.
Vi pratar om två helt skilda typer av 40mm objektiv här och det är väl rimligt att göra den jämförelsen då det ofta är så att man letar objektiv just efter brännvidd och ljusstyrka. Vikt och storlek har däremot i det tunga DSLR-arvets tecken ofta fått flyga under radarn även i den spegellösa världen. Det är ju faktiskt först nu efter att i princip alla andra önskemål kring objektiven är uppfyllda och alla andra hål är täppta som Sony nu äntligen tagit fram de objektiv som många av oss väntat på. Hade de tagit fram dessa för längesedan så hade de även täckt in de viktigaste hålen för A6XX-serien. Det var väl först när A7c kom för något år sedan som det blev uppenbart att 2,8-seriens objektiv faktiskt inte alls var optimala vare sig för A6XX-serien eller A7c.
Som sagt, de pyttesmå gamla Sigma-objektiven var aldrig aktuella för FF. De jag tänker på var alla gjorda för A6XX-serien och de var definitivt inte heller särskilt lika i designen som Sonys objektiv.
https://www.sonyalpharumors.com/japanese-market-share-analysis-sony-and-fuji-on-the-rise-canon-and-om-digital-decline/
"What’s really worth to be noted: Nikon is far behind all of those companies. Quite worrisome!"
Nikon räknar med att gå med vinst 2022. Gunden till det är dels att de då fått ut mer Z-produkter på marknaden och att effekterna av de stora besparingarna kickar in. Men också att Nikon tar mycket av sina förluster 2021, de sprider inte ut dem över tid.
https://www.dpreview.com/news/6880586255/nikon-expects-profitability-plans-to-release-more-z-mount-lenses-by-2022
Om jag försöker tolka diagrammet så har Sony 34%, Canon ca 22,5, Fuji ca 21 och Oly ca 12. Totalt blir det 91,5 och 8,5 att dela på för alla andra som Nikon, Pentax och Panasonic m.fl.
Det jag tycker är lite otippat är att inte Canon gått om Sony ännu och att inte Nikon kunnat försvara sina marknadsandelar bättre.
Tycker också det vore intressant med globala siffror. Japan är ju inte världen trots allt.
"Kompenserar Z ens på långt när för tappet på DSLR-sidan??"
Vilken annan väg finns det? Nya produkter brukar stimulera till köp. En del skulle inte köpt nytt kamerahus om det inte varit för att de vill prova ett spegelfritt. Och även om inte alla byter ut alla sina objektiv med en gång så ger bytet till spegelfritt och ett nytt utbud av objektiv en lust att handla.
Varken Canon eller Nikon har lanserat några nya spegelreflexobjektiv på närmare två år. De sista var objektiv, supertelen, som är attraktiva även på spegelfria hus.
Canon och Nikon lägger nästan all kraft på att ta fram spegelfria kameror och matchande objektiv. Det verkar dessutom som att Nikon ska öka utvecklingstakten på objektiv.
Det kom nya siffror :
The Japanese website Sankeibiz.jp unveiled the camera production numbers for 2020
2020 Mirrorless production
Gross domestic product … 3.26 million units
Sony … 1.15 million units
Canon … 1.05 million units
Nikon … 250,000 units
2020 Digital SLR production
Gross domestic product … 2.39 million units
Canon … 1.71 million units
Nikon … 650,000 units
So as you see Canon is still ahead of Sony if you count the total DSLR+Mirrorless production. Nikon is the company really struggling at the moment.
via DClife
Så Nikon tillverkade nära 3ggr så många DSLR:er som spegellösa under denna tid och exv. Tony Northrup lyfte detta med transitionsproblemen för både Nikon och Canon. Särskilt kommer det drabba försäljningen av nya objektiv för spegellösa. I transitionen kommer en del att fortsätta köpa äldre objektiv därför att dessa kan användas till båda systemen men de nya kan bara användas på exv. de nya Z-husen och som vi ser så säljs det förhållandevis få sådana.
Jag har ingen aning om hur andra gjorde men mig tog det nog 3-4 år att komma fram till det tillfälle då jag packade de två Sony A-mounthus jag hade då med x-antal A-objektiv och adapters i en låda som jag skickade iväg till en kille som betalat 2500 spänn för allt. Jag ville bara bli av med det och börja med de nya grejorna istället och det beslutet har jag inte ångrat. De flesta Canon och Nikon-fotografer kommer säkert inse även de att Z och R-grejor faktiskt är bättre än objektiv som faktiskt inte är tillkverkade för spegellöst.
"ärskilt kommer det drabba försäljningen av nya objektiv för spegellösa. I transitionen kommer en del att fortsätta köpa äldre objektiv därför att dessa kan användas till båda systemen men de nya kan bara användas på exv. de nya Z-husen och som vi ser så säljs det förhållandevis få sådana."
Hur kan detta vara ett problem för Canon eller Nikon? De behåller ju kunderna inom märket, om de sedan köper ena eller andra fattningen spelar ju ingen roll. De tjänar ju pengar i vilket fall.
"Särskilt kommer det drabba försäljningen av nya objektiv för spegellösa. I transitionen kommer en del att fortsätta köpa äldre objektiv därför att dessa kan användas till båda systemen men de nya kan bara användas på exv. de nya Z-husen och som vi ser så säljs det förhållandevis få sådana."
Magnus: "Hur kan detta vara ett problem för Canon eller Nikon? De behåller ju kunderna inom märket, om de sedan köper ena eller andra fattningen spelar ju ingen roll. De tjänar ju pengar i vilket fall."
Det är klart att Nikon har rätt stora problem p.g.a. transitionen. Om jag inte missminner mig så kom Nikon ut lite före Canon med spegellösa FF. Trots det säljer Canon nu över 4ggr (4,2ggr) fler hur 2020 än Nikon. Detta trots att Nikons första Z nog var tekniskt bättre än Canons första R men även de första Z togs emot rätt svalt, fast AF exv. var bättre än Canons första försök och blev än lite bättre med ny FW. Många jämförde både batteritiden och AF med D850 och dessutom fanns bara en kortplats och nästan inga objektiv. Sedan satsade man först på 1,8-objektiven som möjligen inte helt imponerade på DSLR-folket.
Canon däremot drog lärdom om kom sedan med R5 som är en fantastiskt bra stillbildskamera och trots en usel start genom att man fastnade i videoträsket och överhettningsdiskussioner, så upptäckte folk hur bra den kameran faktiskt är och den går väldigt bra vad jag förstår. Även Nikon har släppt gen II av Z-husen men de hamnade helt i skuggan när Sony släppte A1 och den och R5 jämfördes.
Nikon säljer fortfarande 650 000 DSLR:er mot sina 250.000 spegellösa medan Cans siffror är 1 700.000 mot 1,05. Hatigheten i transitionen kan kanske uttryckas så att Nikon fortfarande säljer 2,6 ggr fler DSLR:er än spegellöst medan Canons relation än 1,6. Canon har ett helt annat momentum och med bara 250 000 sålda hus där många desssutom föredrar att använda gamla objektiv istället för att köpa nya, så är det nog riktigt tungt att få någon affär i att sälja nya Z-objektiv. Det är Z som ska vara framtiden men man sitter på rumpan fast under tyngden av en DSLR-marknad som riskerar att rätt dramatiskt krympa medan man har att göra stora investeringar i marknad och objektiv under 2021 där pandemin fortsatt satt världsekonomin "on hold". Canons R-linje är redan nu på väg att bli en riktig succé men det finns inte särskilt mycket som tyder på att Nikon håller på att lyfta trots alldeles nyligen släppte II:or.
Visst kan man tjäna en del pengar på gamla grejor och det inte minst därför att R&D avskrivits men det är som att pissa på sig. Det blir varmt ett tag men till slut kommer luften gå ur den marknaden och då gäller det att man kommit tillräckligt långt i transitionen för att kompensera det tappet. Det var ju inte så länge sedan Nikon och Canon i princip delade på DSLR-marknaden och se hur det ser ut nu när Canon alltså säljer fler än 4 ggr fler spegellösa än Nikon och ändå är det inte Canon som säljer mest och även det är egentligen en stor märklighet för den ordningen borde väl Canon egentligen återställt redan 2020.
Att sälja en del gamla DSLR:grejor ger heller ingen good will eller ekonomisk dragkraft på den nya spegellösa marknaden. Ingen är faktiskt särskilt intresserade av avvecklingen av gamla dödsbon. De som däremot lanserar nya starka produkter på den växande spegellösa marknaden får en hel del gratis draghjälp av intresserade media av olika slag och det ger reda pengar i kassan i slutänden.
DSLR-marknaden med 2,39 milj. enheter sålda dominerades helt av Canon som sålt 1,71 miljoner och Nikon som sålt 0,65 miljoner. Det gör tillsammans 2,36 av totalt 2,39 miljoner enheter. I andelar hade Canon 71,5% av marknaden och Nikon 27,1% och det är 98,6% av DSLR-marknaden. Man kan med det faktiskt påstå att de enda som sitter kvar på den raskt krympande DSLR-marknaden är just Canon och Nikon. De andra har lämnat den för ett bra tag sedan.
Ser man till den spegellösa marknaden så såldes 3,26 miljoner enheter och det innebär att den marknaden nu ar 36% större än DSLR-marknaden totalt och den skillnaden kommer öka. Om jag räknar med siffrorna vi har fördelar det sig 2020 som nedan:
Sony har 35,2%, Canon 32,2 och Nikon hamnar på 7,7% långt efter Fuji och även Olympus. Det var inte så länge sedan Nikon ägde DSLR-marknaden med Canon och nu har man 7,7% av den marknad som växer och numera är den största. Så sent som 2020 hade man 27,1% av DSLR-marknaden. Det är verkligen ett dramatiskt fall och misslyckande.
Tyvärr verkar ju inte heller det nya flaggskeppet Z7 II riktigt lyfta även om många verkar gilla den fysiska ergonomin, färghanteringen och bildkvaliteten så verkar exv. AF inte vara i par med vare sig Sonys hierarkiska och automatiserade Real Time AF eller Canons motsvarighet. En del skriver rakt ut att det i princip är samma Z7 som kom 2018. Nikon s drag är att sälja den 1000 U$ billigare än R5 och 500 U$ billigare eller som Dpreview skriver:
"The Nikon Z7 II is not a cutting edge camera and it doesn't have many exciting new features to dazzle with, but it's hugely competent, very usable and noticeably less expensive than its peers. "
.... men att behöva sälja den billigt är väl inte vad Nikon behöver nu?
Hur som helst, har Fuji och Olympus gått ut med hur många kameror de sålde/tillverkade 2020?
I de siffror som släpptes nu senast (om vi pratar om samma) så var ju inget av dessa företag nämnda så vitt jag vet. Bara att det utöver Sony, Canon och Nikon skeppats över dryga 800 000 spegelfria kameror. Gissningsvis ligger väl då Fuji nummer tre då men sen är det väl rätt oklart vad gäller fördelningen mellan resten.
Det är en intressant fråga varför inte Nikon Z har tagit fart på samma sätt som Canons R. När de båda precis lanserats så tyckte jag att Nikons erbjudande kändes klart mer intressant. Visst, inte lika spektakulära objektiv men deras Z kameror kändes klart vassare än Canons R. Nu har det vänt i mina ögon, dels för att Canon har lanserat en förbannat bra kamera med R5 som inte bara kom ifatt konkurrenterna men även om på en hel del punkter och så för att de vågat sig på att lansera riktigt intressanta objektiv och lite udda objektiv.
Tror inte det räcker att Nikon ”bara” levererar något som är lika bra som konkurrenterna. Tror de behöver göra som Canon gjorde med R5 och gå för knockout.
Sony hade svårt att få fram både de vanliga standardzoomarna och längre telen i evigheter och det trots att man gjorde detta i en helt annan konjunktur och på en helt annan marknad än dagens. Nikon och Canon har haft mycket sämre förutsättningar än Sony och Fuji har haft.
Nikon satsade främst mot entusiasterna med Z-objektiven och de prioriterade 1,8-primes och Sony gjorde precis tvärtom när de istället prioriterade sina "top of the line GM"-objektiv (för de hade ingen gammal premiumlinje att luta sig mot som Nikon). Sony siktade på att ta fram ett verkligt PRO-erbjudande och de lyckades de också med när de knep AP-affären framför näsan på Canon och Nikon som inte hade några spegellösa FF-plattformar att erbjuda. Men det var få av vanliga Sony-fotografer som hade råd med vare sig kameror eller GM-objektiv.
Sony negligerade både APS-C-användare och de som vill ha bra billigare mindre ljusstarka objektiv. Sonys 1,8:or kom alltså senare än Nikons och de fick vi i princip vänta på ända tills för två år sedan och en del nödvändiga APS-C -objektiv kom än senare. Det verkar som om många Nikon-fotografer inte riktigt sett Z som ett verkligt alternativ ännu till DSLR-plattformen. Så därför har Nikon inte alls hunnit med Canon som lyckats mycket bättre.
Du frågade om hur det såg ut med exv. Fuji och de siffrorna fanns inte i de årssiffror jag hittade för hela årets produktion. Däremot finns det siffror från japanska marknaden och där har följande hänt sett från 2020 till i februari 2021:
Sony har ökat från 26% mars 2020 till 34 2021 i feb.
Canon har minskat från 27% i juli 2020 till 22,5 20221 i feb.
Fuji har ökat från 10% i juli 2020 till 20% 2021 i feb.
Olympus har minskat från 27% 2020 i juli till 12%
Fuji är det bolag som ökat mest och snabbast och kommer snart passera Canon i Japan om trenderna står sig.
https://www.sonyalpharumors.com/japanese-market-share-analysis-sony-and-fuji-on-the-rise-canon-and-om-digital-decline/
Bengt, Nikon hade så sent som 2020 nära 30% av DSLR-marknaden. Nu är de nere på 7-8% av den spegellösa marknaden och det var väl ungefär vad Konica Minolta hade när de tog ner skylten innan Sony tog över. Jag har undrat säkert mer än ett år varför Nikon helt verkar ha fallit bort ur alla diagrammen. Jag tycker det skulle var synd om de inte klarar detta men det blir allt tydligare att det är Canon och Sony som kommer kommer dominera spegellösa marknaden och det är de tillverkare som tillverkar egna sensorer. Det är nog de som gör det som kommer definiera vad som kommer hända på den spegellösa marknaden de närmaste åren.
Du skriver: "Canon kom med småbild tidigt och mera pixlar. Dessutom fungerade deras EF-objektiv alldeles galant med adaptrar till Canons R kameror, inte alls samma tidiga krångel som Sony hade när allt skulle skruvas på som fans i objektivväg till A7:orna."
Jag vet inte vad du menar där Bengt. Jag har haft LAEA2 och 3 och jag har aldrig haft några konstigheter med vare sig NEX 7 eller mina tre A7:or och de A-mounts jag haft. De har ju inte varit sämre än på mina gamla DSLR-hus, snarare tvärtom eftersom de spegellösa haft mikrojustering, vilket ingen av mina KM eller Sony DSLR:er haft. Om du menar Canon-objektiv på Sonyhus med Matabones så är ju inte det riktigt detsamma. I en del fall har det ju faktiskt varit så att Sigma-objektiv med Canon-fattning monterade på A7:or varit klockrena i fokus medan samma objektiv ofta felfokuserat på de Canon-DSLR:er som de faktiskt tillverkats för.
Jag vet inte om ens Nikons användare är mer nöjda med D850:s AF än de nya II:orna men jag tvivlar. Vad jag vet så täcker väl exv. inte D850:s fokuspunkter hela motivytan som exv. Z II:orna nu gör. Däremot är det tydligen fortsatt så att Nikon tycker man ska mickla med olika AF-program istället för att göra som Canon och Sony och erbjuda en smart hierarkisk automatik. Att de missat det tycker jag låter förvånande. Det har ju funnits länge nu och ända sedan A6400 kom.