Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Artiklar>Enkel guide: Nya drönarregler från 1 januari
Enkel guide: Nya drönarregler från 1 januari
Lag och rätt
Från den 1 januari gäller nya EU-anpassade regler för att flyga med drönare i Sverige. Bland annat måste man registrera sig och i många fall ta drönarkort.
Som tidigare behövs särskilt tillstånd för att få flyga utom synhåll och högre än 120 meter över marken. Man får inte flyga på ett sätt som utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.
Drönare får olika indelning beroende på risknivå för flygningen; öppen, specifik eller certifierad kategori.
I korthet innebär de nya förändringarnanya krav på registrering av de som ansvarar för flygning med drönare, så kallade drönaroperatörer. Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör. En operatör kan vara antingen en person eller en organisation. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten har rätt kompetens. Fjärrpiloten är den som utför själva flygningen med drönaren.
Från den 10 januari blir det krav på att fjärrpiloter måste ta drönarkort om drönaren väger 250 gram eller mer. Kortet tas genom ett onlinetest som baseras på det utbildningsmaterial som är publicerat på transportstyrelsen.se/dronare.
Den 4 januari öppnar Transportstyrelsen upp för att ta drönarkort.
För drönare upp till 25 kilo krävs inga tillståndfrån Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll. Då är det max 120 meter över marken som gäller, och man får inte flyga över människor.
Däremot kan tillstånd från andra komma att krävas, till exempel Lantmäteriet när det gäller spridningstillstånd av bild och film. Det kan också krävas tillstånd av flygtrafikledningen vid närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.
Exakt, du får ange om det är privatperson eller företag samt hur o till vad dom ska användas. Enkelt att ladda upp. Tillståndet tar oftast 2-3 dagar. Någon enstaka gång upp till 5 dagar.
Det finns några få undantag som man inte måste söka spridningstillstånd för. Grundregeln för dom är oftast att dom är tagna typ rakt ner o att du inte ser himmel eller över träd. Finns exempel bilder på lantmäteriets sida för undantagen.
@Petter: Fast detta handlar mer om modification av gamla design för att de ska överensstämma med CE, i samarbete med tillverkaren. Tänkte mer på modifikation som oavsiktligt bryter mot dem.
Efter att ha kört TSs interaktiv verktyg några gånger med olika svar, har jag kommit fram till att CE-märkning behövs bara om man vill utnyttja undantaget för små drönare. Med en hemmabygg flyttas man upp i klass.
Angående hur mycket modifikation tillåts innan CE-märktning blir ogilltig, så är svaret noll om man ska sälja vidare, annars 'oväsentlig'. Man ska alltså kunna berättiga ändringar i eventuella rättsliga instanser.
Den stora frågan är väl om någon idag befintlig drönare (över 250 gram) över huvud taget är godkänd att flyga med då de saknar funktionen "fjärridentifiering"... Från C1 (251 gram) och uppåt förefaller detta vara ett skall-krav.
Kommer man kunna eftermontera detta på exempelvis en Mavic II pro?
Drönare som väger mellan 900 gram och 4kg klassas som C2 drönare. Dessa drönare får flygas med underkategori A3 och måste då hålla ett säkerhetsavstånd på minst 150 meter i sidled till bostads, affärs, industri eller rekreationsområde. Detta gör det i praktiken olagligt att flyga i tätbebyggt område eller stad. Flygs drönaren (0,9 - 4kg) med underkategori A2 licens ska säkerhetsavståndet vara minst 50 meter i sidled.
Då jag frågade Transportstyrelsen vad som räknas som ett rekreationsområde fick jag till svar att det får avgöras i rättslig instans på förekommen anledning. Är till exempel Djurgården i Stockholm ett rekreationsområde? Här borde lagstiftaren vara tydligare.
I dagsläget finns det ingen C klassad drönare att köpa. Detta i sin tur beror på att tillverkarna inte har någon instans att vända sig till för att få sina drönare testade och klassificerade. Denna instans ska starta upp inom de närmsta veckorna och sker troligen på EU nivå. Men det lär dröja ett tag innan en C klassad drönare finns att köpa. Tills dess får alla flyga enligt övergångsreglerna.
Stora vinnaren i detta lär bli drönare med en vikt under 250 gram. Där är regleringen betydligt snällare, i alla fall än så länge!
Får se om jag fattar...Om drönaren väger under 250 gram, så får man flyga utan tillstånd, förutsatt att man inte överskrider 120 meter upp, eller utom synhåll?
Hej!
Håller med om att reglerna inte är lätta att ta till sig. För att få flyga C0-klassade drönare och drönare som väger under 250 gram krävs ingen utbildning och det finns inte heller någon åldersgräns. Om drönaren är utrustad med sensor som kan fånga personuppgifter (t.ex. kamera) krävs att man måste registrera sig som operatör (källa: Transportstyrelsens utbildningsmaterial för drönare A2 sista stycket på sidan 12). Ska försöka mig på att ta drönarkortet inom den närmaste tiden och det ska bli intressant att se vilka frågorna blir. Vänligen Dag
Har den ingen kamera och är under 250g så kör man på utan varken tillstånd eller körkort vad jag kan utläsa:
Vem ska registrera sig?
Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus
väger minst 250 gram, eller
kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller
är utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor, eller
tillhör flygning i kategori specifik.
För att registrera sig som operatör och därmed få ett Operatörs-ID, så måste du som privatperson vara minst 18 år och folkbokförd i Sverige. En organisation ska ha sitt säte i Sverige.
Det här blir ett problem för barn som nu kör med billiga drönare som kan väga lite mer. Nu får barn inte längre köra drönare. Beklagar Lisa men din drönare väger 290g, nu får du inte köra den enligt ny lag. Du måste vänta till du är 16 och tar körkort.
Försökt att logga in hela dagen för att registrera mig, men det funkar inte. Finns information om störningar på Transportstyrelsens webbplats. Upplever detta som frustrerande då det funnits lång tid att bygga och provtrycka systemet.
Svajade absolut en del, men jag har utan större dramatik reggat operatör, gjort provet och fått kortet under dagen. Blev bättre efter lunch upplevde jag.
Med tanke på belastningen under dygnets timmar då de flesta är vakna, pröva att avlägga provet på natten som jag var tvungen att göra istället för dagtid.
Jag körd mitt inatt kl 01. Inga som helst problem. Så testa antingen tidigt eller sent. Dom flesta försökte nog på en gång så nu kommer det nog funka när som helst.
Från den 10 januari blir det krav på att fjärrpiloter måste ta drönarkort om drönaren väger 250 gram eller mer.
- Jag behöver alltså drönarkort
- Längre ner i texten läser jag..
För drönare upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll. Då är det max 120 meter över marken som gäller, och man får inte flyga över människor.
Kan jag då lugnt fortsätta flyga min DJI Phantom 4 Pro som väger 1,4 kg så länge jag inte flyger över människor och håller mig under 120 meter??
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
35 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det handlar om begränsningar av prestanda och funktion samt tydlig klassning.
Men svårt att säga hur egna byggen ska hanteras. Om det vara är att själv klassa dem korrekt. :/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/tillverkning-och-forsaljning-av-dronare/
Jag hittade ingenting som förbjuder hemmabyggen.
Angående hur mycket modifikation tillåts innan CE-märktning blir ogilltig, så är svaret noll om man ska sälja vidare, annars 'oväsentlig'. Man ska alltså kunna berättiga ändringar i eventuella rättsliga instanser.
Kommer man kunna eftermontera detta på exempelvis en Mavic II pro?
Då jag frågade Transportstyrelsen vad som räknas som ett rekreationsområde fick jag till svar att det får avgöras i rättslig instans på förekommen anledning. Är till exempel Djurgården i Stockholm ett rekreationsområde? Här borde lagstiftaren vara tydligare.
I dagsläget finns det ingen C klassad drönare att köpa. Detta i sin tur beror på att tillverkarna inte har någon instans att vända sig till för att få sina drönare testade och klassificerade. Denna instans ska starta upp inom de närmsta veckorna och sker troligen på EU nivå. Men det lär dröja ett tag innan en C klassad drönare finns att köpa. Tills dess får alla flyga enligt övergångsreglerna.
Stora vinnaren i detta lär bli drönare med en vikt under 250 gram. Där är regleringen betydligt snällare, i alla fall än så länge!
Håller med om att reglerna inte är lätta att ta till sig. För att få flyga C0-klassade drönare och drönare som väger under 250 gram krävs ingen utbildning och det finns inte heller någon åldersgräns. Om drönaren är utrustad med sensor som kan fånga personuppgifter (t.ex. kamera) krävs att man måste registrera sig som operatör (källa: Transportstyrelsens utbildningsmaterial för drönare A2 sista stycket på sidan 12). Ska försöka mig på att ta drönarkortet inom den närmaste tiden och det ska bli intressant att se vilka frågorna blir. Vänligen Dag
Vem ska registrera sig?
Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus
väger minst 250 gram, eller
kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller
är utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor, eller
tillhör flygning i kategori specifik.
För att registrera sig som operatör och därmed få ett Operatörs-ID, så måste du som privatperson vara minst 18 år och folkbokförd i Sverige. En organisation ska ha sitt säte i Sverige.
Kan man någonstans se vilka frågor man bommade?
Också att den där projektledare går ut och skryter hur bra servern är
Från den 10 januari blir det krav på att fjärrpiloter måste ta drönarkort om drönaren väger 250 gram eller mer.
- Jag behöver alltså drönarkort
- Längre ner i texten läser jag..
För drönare upp till 25 kilo krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll. Då är det max 120 meter över marken som gäller, och man får inte flyga över människor.
Kan jag då lugnt fortsätta flyga min DJI Phantom 4 Pro som väger 1,4 kg så länge jag inte flyger över människor och håller mig under 120 meter??
Sen kan det även behövas spridningstillstånd från lantmäteriet och godkännande från närmsta flygledning.
Här får du vägledning: https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/