Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon Z6 II och Z7 II lanseras 14 oktober

Nikon Z6 II och Z7 II lanseras 14 oktober

Det är snart dags för ett generationsskifte för Nikon spegelfria Z-serie. De nya modellerna kommer att heta: Nikon Z6 II och Z7 II.

Nikon Z6 II och Z7 II kommer att lanseras den 14 oktober klockan 18.00.

Eftersom den enklare modellen Z5 har fått dubbla minneskort kan vi räkna med att Z6 II och Z7 II också får det. Troligen blir det en plats för CFExpress (som är XQD-kompatibel) och en plats för SD UHS-II-kort.

Nya kameragenerationer bjuder alltid på mer kraftfulla processorer. Det här kan ge möjlighet till snabbare serietagning, förbättrad autofokus och bättre videoprestanda. Troligen får vi se 4K/60p i någon av modellerna.

Det är också troligt att Z7 II får en högre upplöst elektronisk sökare.

När Z6 och Z7 lanserades fick Nikon kritik för att det inte fanns något batterigrepp som tillbehör. Den här missen gör knappast Nikon om. Så till Z6 II och Z7 II får vi säkert se ett batterigrepp med alla knappar och rattar som behövs.



Publicerad 2020-09-29.

67 Kommentarer

lonian 2020-09-29 19:56  
En flipskärm som kan vridas så man kan se sig själv hade vart skoj.
martinot 2020-09-30 09:45
Hatar flippskärmar!

Hoppas att det blir främst en *fotokamera* - och inte en vloggarpryl!
lonian 2020-10-03 02:25
Den kan användas för båda delar om en flip skärm finns.
martinot 2020-10-10 11:37
Skall man främst fota, så föredrar jag dock en "normal" och snabbt vinklingsbar skärm.

Gillar inte alls flippskärmen på tex. XT4. Hoppas att Nikon inte tar efter detta.
esbtse 2020-09-29 20:58  
Z6ii bör få en flip screen för att locka till sig V-bloggare från Fuji, enligt vad jag hört får den det inte och där missade Nikon igen ett öppet mål.
Makten 2020-10-01 09:05
Sånt kan annars skrämma bort fotografer som vill använda skärmen för att fotografera från höfthöjd. Själv kommer jag inte köpa Sony a7C av den anledningen, vilket jag annars gjort. Funkar ju inte om man måste vinkla ut skärmen och vrida den 180° för att se bilden bakifrån. Skärmen bör vara placerad mitt bakom objektivet, inte vid sidan av.

Förresten, har du nånsin skrivit nåt positivt om någon produkt?
esbtse 2020-10-01 23:46
Tror Zeiss 135mm/2.0 och Zeiss 15mm/2.8 och Zeiss 85mm/1.4 är bra linser. Men jag väntar tills jag köp dessa och provat på en FF kamera med minst 45 Mpixel innan jag uttalar mig.
Tror även D850 är en någorlunda ok kamera men jag väntar tills jag har köpt kameran innan jag uttalar mig.

Linser som jag tycker är ok är Zeiss 18mm/3.5, Zeiss 35mm/2.0, Zeiss 100mm/2.0, Nikkor 24mmPc/3.5, Nikkor 45mmPC/2.8,Nikkor 85mmPC/2.8, Nikkor 200mm/2.0, Nikkor 300/2.8, Nikkor 60mm/2.8 Macro, Hasselblad CF 80mm f/2.8 Hasselblad CFI 50mm/4, Hasselblad CF 180mm f/4.

Kameror Fuji GW 690III och Hasselblad 503 CW tycker jag är bra.
Anders F. Eriksson 2020-10-02 20:22
Ah, har du alltså testat de objektiv du listar här på en FF-kamera med minst 45 megapixlar eftersom du kan uttala dig om dem?
lonian 2020-10-03 02:24
Jag förstår inte vad du har för problem med en flip skärm.
martinot 2020-10-10 11:42
Håller helt med Martin H.

Gillar inte alls flippskärm - hatar det. Själv har jag vägrat att köpa XT4 av enbart den anledningen, vilket jag annars gjort.
vilden 2020-09-29 21:18  
Det experimenteras och utvecklas så ofantligt många tekniska lösningar att den egna kreativiteten i fotokonsten riskerar att bli lidande.
För att inte tala om hur mycket en bild kostar idag och då menar jag priset för en "fullteknisk" kamera. ( 30.000 eller mer för ett kamerahus och ett lika dyrt, eller dyrare objektiv på det).
Jag menar inte att "gnälla" utan bara funderar på om jag , över huvud tagit, kommer att ha råd att fota i en snar framtid?
ha de gôtt
Svar från froderberg 2020-09-29 21:34
Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Om du redan har en kamera så tillkommer nästan inga kostnader, man behöver ju inte köpa det senaste.

Vad det gäller kreativiteten så har det väl i långa tider funnits teknik som kanske kan ge en slags konstgjord kreativitet. Jag tänker t ex på stjärnfilter, filter som ger orangefärgade himlar eller liknande digitala effektfilter som funnits i digitalkameror i många år.
esbtse 2020-09-29 21:39
Utrustning har inget med kreativitet att göra. Jobba med den utrustning du har och slutför projekt samt studera konst. Under tiden du jobbar med projekten märker du vad som behöver komlitteras i utrustningen. En fördel med digitalt är korta ledtider och man slipper dyra filmkostnader så en kostnad på 20-30 tkr för en kamera spar man in på några år. Dock håller jag med att det blir svårare för vanligt folk i Sverige att spara ihop pengarna på grund av Globaliseringen tar bort stora delar av medelklassen.
Anders F. Eriksson 2020-09-29 21:57
@Thomas: Hur resonerar du egentligen? Du skriver kommentarer i nästan alla nyhetstrådar där du klagar på att de nya prylarna som kommer inte är tillräckligt bra på ett eller annat sätt, och samtidigt skriver du t.ex. i den här tråden att utrustningen inte har med kreativitet att göra och att man fortsätta med sina gamla prylar ...
martinot 2020-09-30 09:58
@anders;

Mycket bra reflektion över dessa "gnällspikar" som väldigt ofta dessutom säger helt emot sig själva!

Avser dock ingen enskild person, men ett märkligt fenomen jag känner igen på Fotosidan från och till i olika nyhetstrådar. Varför klaga på att nya produkter kommer, om man samtidigt ändå säger sig vara helt ointresserad av nya produkter?

Ologiskt.

Bara att skippa att läsa om produktnyheter om man inte är intresserad. Enkelt! 😊
A I Nikolis 2020-10-02 20:50
Sture: Din kommentar är helt obegriplig av två anledningar: 1) Försvinner din nuvarande kamera bara för att nya kommer? Nej. 2) Varför skulle det bli svårare att vara kreativ? Att göra det grundläggande med en kamera är ju lika lätt som alltid oavsett hur många nya funktioner de får. Och tro det eller ej, nya funktioner kan också medföra ny kreativitet, som t.ex att IBIS möjliggör handhållet fotande i mörka miljöer där det skulle vara lönlöst annars.

Kika bara på Leica som är avskalade kameror utan extra funktioner. Är dem billiga? Nej.
vilden 2020-10-03 17:33
Precis det jag menar. När den kamera jag har är slut, för det kommer den att bli, så har jag förmodligen inte råd att köpa en ny. Med all "lullull" blir den alldeles för dyr och jag får "fota" med mobilen.
MattiasL 2020-10-03 23:37
Men nog ska väl en sådan kamera hålla ett decennium eller så iallafall?
MattiasL 2020-10-04 12:41
Sedan får man väl snarare säga att digitalkameror blivit förhållandevis riktigt billiga. En D100 kostade väl också runt 30000 om jag inte minns fel.
ztenlund 2020-10-04 12:50
https://www.fotosidan.se/cldoc/news/priset-faststallt-pa-nikon-d100.htm

"Det rekommenderade cirka priset på nya Nikon D100 kamerahus, inkl uppladdningsbart batteri och laddare, är fastställt till 29 990 kr inkl moms."

"Denna attraktiva prisnivå gör Nikon D100 till ett mycket spännande alternativ för den avancerade fotografen som ännu inte har gett sig in i den digitala spegelreflexvärlden."

:)
MikaelSB 2020-09-29 23:00  
Vad jag hoppas på är snabbare uppdateringsfrekvens på sökarbilden. 100-120hz hade gjort en väldigt stor skillnad. Gärna tillsammans med en högre upplöst panel.

En funktion jag saknar i Z6:an är att förminska sökarbilden till en mindre centrerad bild. Lämpligt när man har glas- eller solglasögon på sig. Vill minnas att Fuji XT-2 hade den funktionen. Väldigt fiffigt.

Med sina brister så tycker jag ändå Nikon gått in starkt med sin första omgång spegellösa småbildskameror. Lite polering och lärskap från de två senaste åren så tror jag systemet kommer att utvecklas starkt nu när de fräckare objektiven sakta är på väg in.
Bengf 2020-09-30 07:22  
Nikon har nog för bra spegelreflex kameror, och en stor kundkrets där att ta hand om. Tidiga 1tums spegelfria ville inte riktigt ta fart för Nikon, man var på gång med släpp av 3 stycken nya kameror, men avbröt lanseringen helt plötsligt. Nikonägare är nog som antytts mera konservativa förmodligen.

Man släppte dock en ny APS-C Z50 den får väl konkurrera med Fujifilm i så fall och selfie klarar den också.
light 2020-09-30 09:26  
Vad är det för mening med att blåsa upp en sådan här nyhet så stort på förstasidan? Det ges ju inte ett kommatecken av fakta.

Som dpreview skriver: "Absolutely no information is given about the Z7 II and Z6 II cameras aside from their respective names...".

Kunde ni inte ha väntat två ynka veckor tills de presenterats?
Anders F. Eriksson 2020-10-02 20:30
Om Nikon skickar ut en pressrelease att de kommer att berätta mer om kommande kameror om två veckor är det ju självklart att ALLA fotosajter publicerar det. Det är precis som med allt annat; Om x dagar visar Apple sina nya lurar, den 31 februari presenterar Volvo sin nya vätgasbil etc.

Det skulle snarast vara tjänstefel av Fotosidans redaktör att inte skriva om detta, och som synes är det rätt många som är intresserade (har du klagat hos dpreview också, förresten?) ;)

FS publicerar sällan eller aldrig rykten om nya produkter, men det här är ju bara en förhandsinformation om att det kommer att komma. Om du inte är intresserad så är det ju bara att skrolla vidare ...
light 2020-10-02 22:00
Om Anders vill försvara och omfamna Nikons helt tomma och innehållslösa marknadsföringstrick, så varsågod. Jag för min del vidhåller min kritik och tycker FS borde ha hållit huvudet kallt och inte bjudit Nikon på gratis mastodontreklam utan istället på sin höjd nämnt om händelsen kort i en mening utan bild.

Att kommentarerna här har kommit upp till ett visst antal visar tyvärr bara att Nikons marknadsföringsstrateger har lyckats i sitt manipulativa uppsåt. Känn er blåsta!
ztenlund 2020-10-02 22:15
"Att kommentarerna här har kommit upp till ett visst antal visar tyvärr bara att Nikons marknadsföringsstrateger har lyckats i sitt manipulativa uppsåt. Känn er blåsta!"

Gå genast till spegeln utan att passera gå. ;)
PMD 2020-10-02 23:10
Ragnar skrev:
"Om Anders vill försvara och omfamna Nikons helt tomma och innehållslösa marknadsföringstrick, så varsågod."

Då är det väl snarare Nikon du ska klaga på/hos än på Fotosidan och Anders?
sears 2020-09-30 09:45  
Håll tyst och ta mina pengar!

MvH
Johnny
Jan Rönnlund 2020-09-30 10:38  
Ja nu har det vaknat en viss nyfikenhet i alla fall.
Hade tänk köpa några D850 men nu finns det anledning att avvakta och titta på de båda husen.

Julklappen kan komma tidigt i år ;)
Behöver 2 st hus så kanske ett av varje då.

Gissar att man måste ha varit riktigt snäll i år för kalaset blir nog dyrt?

Äntligen Nikon är vi på väg ikapp lite med Canon/Sony m.m.

Jag förstår att Nikonanvändare inte tagit steget till spegelfritt då vi sitter med fantastiska hus/objektiv i DSLR.
Ja med massor av fina objektiv i både Nikkor och en del fina piratmodeller.

Nyfiken väntan då
esbtse 2020-09-30 12:18
D880 kommer inom ett år. Jag väntar på den.
Jan Rönnlund 2020-09-30 12:32
Vad är det för spec på den? ja ryktesvägen förståss ;)
esbtse 2020-10-01 20:52
Har inte set någon spec. ännu från Nikon men samplat av yrkesfotografer på Youtube. Det finns två svar, det förväntas antagligen en 60 Mpix eller en uppdaterad D850. Oavsett vad det blir så räcker upplösningen en D850 för mig men om det blir 60 Mpix och behåller dynamiken någorlunda inom 1 till två steg av D850 så är det också ok.
Jag behöver en kamera till mina gamla Zeiss och Nikon optik men funderar på att skaffa en digital mellanformat på 50 Mpix inom några år då det passar mitt fotograferande bättre och jag har tröttnat på Nikon som inte kommer att stödja F i framtiden.
Anders F. Eriksson 2020-10-01 21:42
Men ... Utrustning har ju inget med kreativitet att göra så då borde det väl fungera med det som finns tillgängligt idag? Nikon har ju för övrigt inte övergett F-fattningen eftersom det finns en utmärkt adapter för det som inte alls är dyr. Att den inte fungerar med äldre objektiv med skruvfokus (som oftast är klart sämre än de nyare gluggarna) kan förstås vara en nackdel ...
lonian 2020-10-03 03:04
Nackdelen med ftz adapter och om du ska ha kameran monterad på stativ så går det inte så lätt att byta objektiv från ett F mount till ett Z mount då ftz adapterns fot är i vägen. Önskar det kom en till ftz adapter som är helt rund utan fot.
cardazio 2020-09-30 10:40  
Kör z50 m ftz adapter till de släpper en fullformat i samma behändiga hus. Gärna ibis och 1/8000s, men ej nödvändigt för min del.

Z gluggarna är bättre på många punkter men efter man lagt 20-30k på objektiv sitter man där med bara två till tre objektiv totalt. Hur kul är det? Var finns de prisvärda objektiven? *Syrsor*

Kräver att man nyttjar adapters eller trissvinst för att få ut nyttan med systemet just nu.
esbtse 2020-10-03 18:27  
Synd att det fortfarande är 20 Mpix på Z6II. Den har varit mer intressant för mig med 24 eller helst 26 Mpix då jag fotograferar landskap. D7II köper jag inte då jag kommer köpa en D850/D880. Kvar är då Z8 men det beror på priset. Om Z8 kommer kosta 60 tkr så går jag över till Fuji GFX 50R med en Normal Zoom eller köper den senaste digitala bakstycket till Hasselblad 503C/M. som också är på 50MPix.
Anders F. Eriksson 2020-10-03 20:16
Ser du skillnad på 20 och 24 Megapixlar i en utskrift? I så fall är du nog tämligen unik.
ztenlund 2020-10-03 20:23
I det här fallet krävs att man ser skillnad på 24 MP och 24 MP, eftersom Z6 har det antalet pixlar, vilket höjer svårighetsgraden ytterligare.
Anders F. Eriksson 2020-10-03 20:49
Ja, då blir det förstås ytterligare en nivå på dumheterna :)
MikaelSB 2020-10-04 10:06
Nikon Z6 är 24.5MP. Tvåan förväntas ha samma sensor.
esbtse 2020-10-04 14:37
Du har rätt . Jag såg 20 Mpix på en länk. Då blir det ett mer realistisk alternativ för mig som backup kamera om Z8 är är dyr.
esbtse 2020-10-04 14:38
Saknar man argument går man på person
Anders F. Eriksson 2020-10-07 20:22
Ett alternativ om man inte har några bra argument är att hänvisa till youtube ;)

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar