Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nya proffsobjektiv från Nikon: Z 14-24/2,8 S och Z 50/1,2 S

Nya proffsobjektiv från Nikon: Z 14-24/2,8 S och Z 50/1,2 S

Nikon har lanserat två nya proffsobjektiv i sin nya Z-serie: en ljusstark normal och en extrem vidvinkelzoom.

Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2,8 S väger 35 procent mindre än sin motsvarighet med F-fattning, AF-S 14-24/2,8G. Vikten är 650 gram.

Att använda filter brukar vara ett problem med så här extrema vidvinklar eftersom frontlinsen är kraftigt välvd. Nikon har löst det med en extra filterhållare för den ovanliga filterstorleken 112 mm. Närgränsen är 0,28 meter.

Dimensionerna är 89 x 125 mm. Den optiska konstruktionen består av 16 linselement i 11 grupper, varav 4 linselement är gjorda av högbrytande ED-glas. Linsytorna har dubbla antireflexbehandlingar, Arneo och Nano Crystal. Bländaren har 9 blad. 

Proffstrion med ljusstyrka f/2,8.

Liksom övriga proffsobjektiv från Nikon i Z-serien har objektivet omfattande vädertätning och det finns en liten LCD-skärm som bland annat kan visa fokusavstånd.

Det rekommenderade priset är 29.900 kronor inklusive moms. Leveranserna startar senare i år.

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,2 S är en rejäl pjäs. Vikten är 1,090 gram, vilket är tre gånger mer än föregångaren Nikkor 50 mm f/1,2 AI-S som väger 360 gram. Det ljussvagare alternativet Z 50 mm f/1,8 väger 415 gram.

Det nya ljusstarka normalobjektivet har 17 linselement i 15 grupper, varav 2 linselement är gjorda av högbrytande ED-glas och 3 linselement är asfäriskt slipade. Linsytorna har dubbla antireflexbehandlingar, Arneo och Nano Crystal. Bländaren har 9 blad. 

De många linselementen bildar tillsammans en symmetrisk optisk konstruktion som ska minimera uppkomsten av aberrationen, vilket i sin tur ger hög skärpa över hela bildytan vid alla bländaröppningar.

Dimensionerna är 150 x 90 mm. Närgränsen är 0,45 meter och filterdiametern är 82 mm.

Det rekommenderade priset är 26.900 kronor inklusive moms. Leveranserna startar senare i år.



Publicerad 2020-09-16.

25 Kommentarer

Vao79 2020-09-16 10:41  
Najs, ska bara sälja en njure och ta ett sms-lån innan köpet.
pdahlen 2020-09-16 11:28
Jo men precis, säkert bra objektiv men det känns som man får leva med begagnade objektiv med F-fattning livet ut. Ska dock bli spännande att se vad Tamron och Samyang kan erbjuda i Z, de har gjort några spännande objektiv till SonyE, som ligger i ett pris så att man kan behålla iaf några organ
esbtse 2020-09-16 13:39
Inget fel på F-optik. Jag funderar dock på Z6s + 24-70/2.8S kombinationen för att ha i lågt ljus sammanhang eller en begagnad D5.
horvendile 2020-09-16 11:11  
Vikt och storlek på 50/1,2 ligger ganska nära Sigma 135/1,8 som jag kört en del på FTZ-adaptern på Z-kameror. Sigman känns fullt rimligt balanserad, inte alls besvärlig att jobba med. Förhoppningsvis blir det samma sak med 50/1,2.

...i någon framtid när det är en rimlig ekonomisk prioritering för mig att skaffa det.
Erik Schalin 2020-09-16 11:25  
Vem är intresserad av en LCDskärm på objektivet?
horvendile 2020-09-16 11:48
Jag skulle vara intresserad om de angav skärpedjupet på ett tydbart sätt.
ztenlund 2020-09-16 12:11
Den som vill se en fokusskala, manuellt inställd bländare eller brännvidd. Brukar du ställa samma fråga om objektiv som har en mekaniskt kopplad fokusskala? Gillar du inte skärmen så kan du köpa objektiv utan, eller köpa ett objektiv med och stänga av den. ;)
Erik Schalin 2020-09-16 21:07
Det handlar inte om om jag gillar LCD eller inte.

En LCD gör dessa dyra objektiv ÄNNU dyrare, de drar mer ström och blir dessutom känsligare.
O jag har ingen nytta av informationen så jag ser det bara som en korkad gimmick.
MikaelSB 2020-09-16 21:27
Jag ser inte heller att skärmpanelerna uppfyller någon funktion. Samtidigt tror jag att kostnaden är minimal i och med att det kostsamma i konstruktionen torde vara glasens tillverkning och all utvecklingstid som krävs att få allt redo för produktion. En liten skärmpanel hit och dit påverkar nog pris och strukturell integritet på ett försvinnande litet sätt.

Men jag förstår förstås vad du menar.
A I Nikolis 2020-09-17 01:04
Erik, jag har ingen nytta av dragkrok på en bil, betyder det att jag tycker det är en onödig gimmick? Nej, för jag kan tänka utanför mig själv och inse att andra personer har andra behov än mig.

Kostnaden för den lilla skärmen är garanterat helt försumbar. Och om du tappar objektivet så är det 100 saker som kommer gå sönder långt innan den lilla skärmen gör det.
Erik Schalin 2020-09-17 13:14
Nä men du skulle bli jävligt förbannad om besiktningen tvingade dig att byta dragkrok vart 5:e år för att den är av dålig kvalité.

Fast analogin blir mer tydlig om du jämför med bilens vindruta.
Tyvärr du får skrota bilen eller köra utan vindruta för vi har inte längre vindrutor som reservdel till den här bilen för den har varit ur produktion i 8 år.
Anders F. Eriksson 2020-09-17 20:08
Zeiss Batis som funnits flera år har också en liten OLED-skärm på objektiven. Det drar extremt lite ström och jag har inte hört någon som haft problem med dem (och den går att stänga av om man inte vill ha den).

Jämförelsen med vindrutor på bilar är ju fullständigt befängd ...
Erik Schalin 2020-09-17 21:49
Om skärmen sitter kvar blir jämförelsen med en dragkrok helt ok.
Om skärmen ramlar loss och det inte längre finns reservdelar att få tag i så blir jämförelsen med en vindruta betydligt bättre.
Det regnar in!
martinot 2020-09-18 16:30
Skulle misstänka att en sådan pytteliten LCD så talar vi om ca 10-20 kronor i komponentkostnad för Nikon.

Effekten lär vara helt försumlig i sammanhanget. En sådan skärm kan drivas i åratal på litet batteri.

Det som drar effekt i objektiven är fokusmotorn (kan ha riktigt stor påverkan på kamerans batteri).

Inget jag tror att jag direkt saknat, men inte heller något jag bryr mig om finns där.
A I Nikolis 2020-09-29 01:09
@Erik Schalin: Har du tänkt på en sak? Alla proffsobjektiv genom tiderna som haft små plastfönster som man ser fokus-skalan igenom, du vet dessa: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Canon_EF_lens_distance_scale.jpg
Brukar dessa små fönster falla av? Brukar du klaga på att dem finns för att det är en till sak som kan gå sönder? Förmodligen inte. Och det finns ingen konkret anledning att tro att den lilla displayen på de nya objektiven skulle falla av eller gå sönder lättare. Detta visar ju verkligen hur ogrundad ditt klagomål är.
Erik Schalin 2020-09-29 14:29
Om det är en skärpedjupsskala som Dan föreslog så finns det en nytta med den.
Jag kan inte komma på att det finns varken på mitt 24-70 eler 70-200. Vet inte hur det är med 17-35an.
Däremot har nog mitt gamla 85/1,8 AF ngn genomskinlig plastbit.... kanske.
Erik Schalin 2020-09-29 23:02
Jo djävlars du!
Varenda ett har avståndsfönster....
Har jag nog aldrig använt...
Hans Österlind 2020-09-16 12:53  
Ja....var det mer kameror och objektiv man ville sälja är detta nog lite fel väg, tror jag......min andel av m4/3 utrustning känns allt mer relevant trots sitt underläge i vissa avseenden, som för övrigt överdrivs anser jag. Tror dessutom mina AF-D gluggar får surra några decennier till ;-) framtiden får utvisa.
Svar från froderberg 2020-09-16 13:00
Nikon och flera andra tillverkare har frångått att satsa på hög volym och låg marginal till låg volym och hög marginal. Det har visat sig mer lönsamt nu men digitalfoto-boomen är över.

Sigma visade med sin Art-serie att objektiv som är väldigt bra även om de är stora och tunga. Det har branschen tagit efter och raden av normalobjektiv i enkilosklassen är lång, du har Canon, Nikon, Panasonic, Tokina, Pentax, Leica, Zeiss med flera. Sigma 50/1,4 Art ter sig numer som en mellanviktare.

Nikon har ett Z 50/1,8 S som är betydligt mindre och billigare, men samtligt ändå mycket skarpt. Det ger mycket bildkvalitet för pengarna.
Hans Österlind 2020-09-16 14:26
Hej! Jo så är det. Jag har fotat med nikon sedan mitten av 90-talet och tyckte det var genialiskt med 24/2,8; 35/2; 50/1,8 alla med 52 mm filterfattning till min F801s. Lyckan var oändlig;-) Sedan kom D70 hajpen och med det kom nya glädjeår fram till nånstans D800/10 då stannade det liksom av tills Z-kamerorna kom och Sigmas segertåg fördes vidare/anammades på det vis du beskriver.

Dem här klumparna och priserna kommer knappast locka nya osnutna finniga ungdomar till fototräsket, Z50 som gateway-kamera tvivlar jag på så fort man inser nästa steg upp i pris och att gluggarna fortfarande saknas eller aldrig kommer eller egentligen inte är anpassade till sensorstorleken. En trio f/2,8 pannkisar och ett svar på A7c skulle vara en killerkombo.

För mig passar m4/3 rätt bra map balansen mellan storlek o prestanda o pris. Ekonomiskt för tillverkaren, Pana/Oly, kanske prisbilden är ohållbar, jag har inte den informationen men det verkar vara så mtp försäljningen av kameradivisionen senare i höst/vinter.
A I Nikolis 2020-09-17 01:08
Hans, du borde kika på Fujifilm. Tror deras system kommer närmast att likna din tidiga uppsättning med 24/2.8 mfl. Deras små fasta objektiv som t.ex 35 1.4 har fantastisk kvalitet i sin lilla storlek och är inte särskilt dyr.
Hans Österlind 2020-09-17 19:37
Tja!
Jag är väl ensam på jordklotet att ”ogilla” retrostilen på kameror så tyvärr går fuji bort redan från start, men nog har jag stått och glott på Fuji 35/2,0; 23/2,0; 18/2,0 alltid.
Valet föll på dock 14/2,5; 17/1,8; 25/1,7 och en GX80, förövrigt den ultrakompakta lumix 35-100/4-5,6 är ju en riktig otippad pärla. Sakerna ovan är ju nästan gratis i jämförelse med det som nämns ovan i artikeln särskilt som det finns gott om det i beggat och mer eller mindre nyskick.
Kameran med någon av linserna ovan går in i en jackficka eller i värsta fall stor jackficka, det är riktigt bra!
esbtse 2020-09-16 13:37  
Bra att vidvinkel Zoomen kan ta filter. Tyvärr ej Lee standardhållare för 100*150mm ND grad utan deras största filter serie vilket blir dyrt. Inte ens Zeiss 15mm/2.8 klarar av filter utan en special hållare. vilket medfört att jag endast har Zeiss 18mm/3.5..
martinot 2020-09-18 16:27  
Nu har jag ingen Z-kamera (ganska nöjd med de system jag har för tillfället, även om Z5 lockar), men det nya Z 14-24/2,8 ser ju verkligen ut som ett superintressant och grymt trevligt objekt att försöka titta närmare på.

Hoppas att ni testar detta!
cardazio 2020-09-19 16:30  
Riktigt besviken på Nikon att man siktar på dessa priser med sin 50 1.2. Hade hellre sett ett 50 1.4 i rimlig prisklass nu när det är brist på bra 50-58mm med autofokus i rimlig prisklass inom f mount (med af-s) dvs man kan inte täcka gapet via ftz adaptern om man inte gräver djupt i plånboken. 15 k för 58 f1.4G t.ex. är ju dumheter.

Sålde min z6a i veckan och går nog tillbaka till f mount ett bra tag. Visst är objektiven bättre men ska folk köpa mer än ett objektiv till sin kamera så får de tänka om. Man blir inte så nöjd med systemet om man sitter fast med en brännvidd utan någon vidare andrahandsmarknad.
Svar från froderberg 2020-09-19 20:52
Det låter som att du missat att Nikon har en utmärkt Z 50/1,8 S som är väl värd sina slantar.

Att Nikon satsar på en 50/1,2 är inte så konstigt. Det är ett objektiv som längtar länge efter att kunna göra då Canon har stor framgång med sin motsvarighet. Det kommer säkert ett S 85/1,2 också med tiden.
cardazio 2020-09-19 21:58
Inte alls, men 50 1.8 är inte riktigt tillräckligt för aps-c och då är det tunnt med utbudet då 58 f1.4g kostar 15k

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar