Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Gäller detta även med joysticken? Detta är en av dom största missarna med A9 som jag irriterar mig på i princip varje gång jag fotograferar sport, det och den lilla "laggen" i hanteringen som finns när man avbryter fokuseringen för att flytta fokuspunkterna/området.
Har ni fått chans att testa hur AF fungerar i lite dunkade ljusförhållanden jämfört med första versionen? Där upplever jag att A9 hittills inte alls levererar i nivå med konkurrenterna på DSLR-sidan.
Nej, vi hade inte möjlighet att jämföra de två A9-versionerna sida vid sida, och mitt intryck är att fokusprestanda i svagt ljus möjligen är lite bättre. Om de sedan beror på att de specifikt jobbat med prestanda i svagt ljus, eller bara att AF i A9 II generellt är lite rappare och mer exakt är svårt att säga. Här skulle vi behövt testa under en längre period, något jag hoppas få chansen att göra senare under året, och då gärna i samband med att köra A9 II, 1Dx III och D6 sida vid sida. Något vi sannolikt har svårt att få till förrän efter sommaren (och OS).
Kan tycka att Sonys AF ibland blir lite väl okritiskt hyllat jämfört konkurrenterna vid svårare förhållanden. I bra belysta sammanhang fungerar det (A9) absolut världsklass men tycker att när ljuset blir en bristvara så bromsar AF in klart mera än motsvarande DSLR (referens i 1DX2) där teknologin med ansikte/ögonfokus inte riktigt klarar att göra jobbet och mycket av AF-systemets fördelar försvinner.
https://m.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4
/Stephan
Att bygga en slutare är inte trivialt, i synnerhet om den skall vara snabb (och därmed inte som många elektroniska, ge upphov till rörelsedistorsion), hålla för hundratusentals exponeringar med bibehållen precision (där en 1/500 fortsätter vara just 1/500 +/- några procent) och dessutom varken låta för mycket, ta för mycket plats eller dra för mycket effekt.
Så det tog Sony ett tag att bygga en som var hyfsat snabb och som de kunde passa in de ultrakompakta kamerahusen de har. Där har ju Canon och Nikon en fördel i att - för motsvarande kameror - ha mycket mer utrymme.
Jag är lite förvånad att Sony kör med SD-kort i tuffaste proffskameran. De känns så ömtåliga (men historier om hur de klarar en omgång i en tvättmaskin florerar på nätet) jämfört med lite större kort. Har någon här något hum om tåligheten hos SD jämfört med t.ex. CFexpress?
Det är inte heller något plus att de har exponerade kontakter, det gör dem lite mer utsatta för kortslutningar från statisk elektricitet i fingrar och annat. Sist men inte minst finns det ett potentiellt kylningsproblem, till skillnad från CF-, CFast och XQD/CFexpress-kort så har de inte metallhölje och har därmed drastiskt mindre förmåga att leda bort värme. Och kort kan bli rejält varma under ihållande skrivning.