Högupplöst och skarpt. Nikon Z 24-70 mm f/2,8 S levererar hög upplösning och mycket bra skärpa, och detta redan vid maxbländaren. Den här bilden är tagen vid 70 mm, där objektivet är som minst imponerande, det är som skarpast i vidvinkeländen, upp till runt 50 mm. Bilddata: Z 24-70 mm f/2,8 S vid 70 mm och f/2,8, 1/80 sek, ISO 800, Nikon Z6
 
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Enkelt uttryckt: om ett motiv för att bli rätt exponerat ger f/2,8 och 1/125 sek vid iso 100 kommer detta gälla oavsett hur stor eller liten sensorn är.
Vårt intryck, och jag uppfattar det som om många instämmer, är snarare det motsatta: att det blir förvirrande när man bara säger att "2,8 är alltid 2,8". Men när man jämför vad man bildmässigt uppnår mellan olika sensorformat (mest uppenbart blir det ju med kompaktkameror) så får man ju likafullt skillnader (brus, DR, skärpedjup m m) som om man haft en annan bländare. Vilket är varför vi uttrycker saken på det sättet.
Det är alltså helt korrekt att säga att f/4 på småbild är ekvivalent med f/2,8 på APS-C. Vilket ISO-tal man använder är egentligen helt irrelevant på en digitalkamera eftersom det knappt går att definiera vad ISO 100 är. Det är en tolkningsfråga, lustigt nog. Bättre att räkna fotoner:-)
Ljusinsläppet till sensorerna är enligt min mening relativt orelevant numera då sensorgenerationen till ganska stor del spelar större roll än sensorstorleken.
Att f4 på FX ger samma skärpedjup som f2.8 på DX är nog det enda man bör hugga i sten, om man nu tycker det är roligare än att vara ute och fotografera.
Själv använder jag mest en Z6 med 24-70/f4, mest för att det är en förbaskat lätt och smidig kombination att släpa omkring.
Så om man jämför någorlunda jämngamla systemkamerasensorer, alltså sådana som dykt upp de senaste 7-8 åren, så är sensoryta i hög grad relevant för vilka prestanda du får.
Panasonic och andra kom med sina lång zoomar kameror på över 400mm, hur var det möjligt tyckte man till en början, då kom sensor storlekar och debatten i gång.
Jag har märkt att många gånger så har ett ljussvagare objektiv bättre motjusegenskaper än ett dyrare ljusstarkare objektiv.
Ni skriver att 2,8 har mycket bra motljusehemskaper medans f4 få bra. Har ni bilder som visar att 2,8 är bättre ?
Jag är rätt övertygad om att f4 är bättre på det området.
Vi har haft kontakt med vår italienska tidningskollega inom EISA kring MTF-test. Men problemen är att de tar så lång tid att gör att de inte hinner med att testa alla intressanta objektiv.
https://petapixel.com/2013/10/11/perfect-lens-test-either/
Med det sagt, jag hade gärna haft en MTF-mätningsutrustning som den som till exempel Lens Rentals har, så fixar du fram en miljon eller två så kanske Fotosidan kan köpa en sådan :)
Om motljus: Ja, det är korrekt att ljussvagare objektiv väldigt ofta har bättre motljusegenskaper. Men jämför du de här två så är f/4-varianten bra men f/2,8-varianten faktiskt lite bättre. Hur vi testade? Jag har tagit mycket bilder i olika typer av motljus och har helt enkelt bedömt resultaten. Om du nu är övertygad om motsatsen så får du gärna beskriva exempel på de ljussituationer då du anser att f/4-varianten klarar motljus bättre. För jag utgår förstås från att din övertygelse kommer från att du har provat dem bägge? :)
Men som sagt, jag är lite allergisk till skärpeuttrycket då det kan betyda lite olika saker beroende på vem som använder det.
Men när man diskuterar skärpa hos objektiv tror jag ändå att de flesta syfta på ungefär samma saker: en sammanvägning av upplösningsförmåga, kontrast, frånvaro av aberrationer och oskärpeteckning (och hur gränsområdet mellan skärpa och oskärpa ser ut) för att ta huvudpunkterna.
Bra utförda MTF-mätningar är verkligen oerhört hjälpsamma, men ofta är de mätresultat man kan få tag i starkt förenklade (ofta bara två frekvenser) och inte sällan (när de kommer från tillverkare) snarare datorsimulerade än faktiskt konkret uppmätta i en mätrigg. Nu kan det sägas att jag aldrig stött på några datorsimulerade MTF som senare vid mätningar visat sig vara missvisande, men de är ju som sagt ofta väldigt förenklade.
Jag frågade dig om hur ni jämförde motljuset ? Samma sak där, vinklar du kameran minsta olika eller solen flyttat på sig, eller blivit lite svagare påverkar det faktiska resultatet.
Har du bilder att visa upp där motljuset ser ut bättre med 2,8 optiken?
Exakt likadant tagna i samma ljus, samma vinkel ?
Nej jag har inte testat dom men brukar få ut optik av nikon i Solna om jag vill prova.