Fånga händelser. En av de saker som gjort 70-200/2,8 till ett slags universalverktyg för allt från pressfotografer till fotoentusiaster är att det är så effektivt för att snabbt fånga lite oväntade situationer. Här kan man för övrigt se exempel på lite orolig oskärpa i högdagerblänken. Bilddata: 146 mm, f/2,8, 1/2000 sek, ISO 200, Canon 5D Mark III.
 
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Att banta vikt ökar priset på många sätt: Ser vi till chassit så måste du använda dyrare material, dyrare tillverkningsmetoder, lägga mer tid och arbete på designen. Ser vi till det optiska handlar de också om att välja olika tunga glassorter, att optimera den optiska designen så man får så många små linselement som möjligt, och så få stora som möjligt. Detta komplicerar konstruktionen och kan leda till att man får använda mer exotiska glastyper (t.ex. fler lågspridande element).
/Stephan
Om man kikar på högdagerblänket i lampan snett bakom killen i den undre bilden så ser man vad det största problemet är. Att högdagrar i oskärpa ser ut så där är tyvärr ganska vanligt hos högupplösta zoomar, och det här objektivet hör ändå till de bättre i den kategorin.
Tamrons motsvarande 70-200 verkar inte alls ha samma spökkonturer i bakgrundsoskärpan och en betydligt mer harmonisk bokeh av de bilder jag sett.
Här kan man ju ofta se en stor skillnad på fasta objektiv i samma brännviddsomfång - de får ofta mycket lugnare oskärpa med högdagrar.
Nu vet jag inte riktigt vilken version av Tamron 70-200 du har, men G2 som jag testade nu senast är inte så annorlunda än det här Sigma-objektivet sett till högdagrar i oskärpan. Se t.ex. på närbilden på fågeln sist i den här:
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-tamron-sp-70-200-2.htm