Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I de nya E-objektiven och objektiven till Z-serien är överföringen elektronisk och all styrning av bländaröppningen sker via små elmotorer.
Att göra så brukar ofta kallas "elektronisk bländare" även om själva bländarbladen och deras koppling till motorerna i sig själva är mekaniska.
En bländare är ju med nödvändighet mekanisk i och med att det är flera blad som flyttas för att göra bländaröppningen större eller mindre, åtminstone tills någon tillverkar någon slags LCD eller liknande som kan göra ogenomskinlig eller genomskinlig på lämpligt sätt för att variera en bländaröppning. Om det senare blir verklighet så kan man tala om enbländare som inte alls är mekanisk (dvs utan rörliga delar).
Jag tycker att en bättre term för den slags bländarmekanism som Z-kamerorna har (och som väl Canon var pionjär för med EOS?) är "elektriskt styrd bländare", eller kanske "elektromekanisk bländare" (men det sistnämnda blir kanske svårt att få acceptans för :-).
Om man ska vara petnoga med terminologin så är överföringen elektrisk, bländaren mekanisk och styrsignalerna beräknas med elektronik.
F.ö. så glömde jag att tacka för en intressant artikel om de nya kamerorna. De verkar vara riktigt bra och gör förmodligen att en Nikon-ägare inte längre kommer att snegla på ett annat märke vid övergången till spegelfritt.
Det är som så ofta i språket, vi gör snabbt, kanske ibland lite för snabbt, bekväma kortformer av saker. Som att mekanisk styr bländare blir förkortat mekanisk bländare. Eller elektronisk styrd till elektronisk. Jag tror ändå att den övervägande majoriteten inte har något problem med det - tills den dag det dyker upp en i alla bemärkelser verkligt helelektronisk bländare, den dagen blir vi tvungna att vara mer exakta. Men så länge det inte är ett problem kommer nog i alla fall jag hålla mig till en bekvämare kortform :)
När det gäller Z fattningen, är det någon risk att tredjepart får göra större förändringar inne i objektivet med linser och så, eller är det i princip att byta ut tex en Canonfattning till Z? Även om Nikon skulle tjäna mer pengar på objektiven om de gjorde det besvärligare för tredjepart, så är det troligen dumt i längden då man kanske inte väljer ett sådant system
Jag kan inte se att det tvunget måste behöva bli några stora förändringar. Men det kan bero på bristande optiska kunskaper från mitt håll :) Men om vi specifikt tar fallet EF-objektiv så tror jag att det om något borde bli enklare. Så vitt jag förstår är det nog enklare att anpassa en konstruktion gjord med en fattning i åtanke, till en annan, men vidare, fattning. Snarare då att ett sådant objektiv sedan kan vara bökigare att anpassa till en smalare fattning - som den gamla F-bajonetten.
Men, sedan har vi faktorn att man kan vilja utnyttja "bekvämligheten" med ett kortare registreringsavstånd för att få en enklare optisk design. Så man kommer troligen vilja anpassa objektiv specifikt framtagna att passa DSLR-fattningar (med sina stora registreringsavstånd) , så att de utnyttjar det kortare registreringsavståndet hos t.ex. Z-bajonetten. Men samma där, det är så vitt jag förstår svårare att anpassa ett objektiv designat för ett kort registreringsavstånd till ett längre, däremot trivialt att göra de motsatta (fast man då inte till 100 % utnyttjar fördelen av det kortare avståndet). Så där kan det bli så att man "nöjer sig" med att utgå från det längsta registreringsavståndet bland spegelfria småbildskameror (just nu då Sonys E-bajonett) och låter det styra designen av tredjepartsobjektiv för Z-bajonetten.
Sist men inte minst, det jag skriver ovan gäller i första hand vidvinklar och upp till normaler ungefär. Teleobjektiv är enklare, ju längre ett tele är, ju mindre skäl har man att göra några fattningsspecifika designval.
När är det rätt att välja vad?
Inte så att nya priset är uppenbart oskäligt, men jag upplever det inte som samma "första fixen är gratis"-pris.
(Det är inte en slump att saker prissätts precis under nästa större tal...)
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/vi-provar-sony-rx100-vi.htm
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/vi-provar-fujifilm-x-h1.htm
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/vi-provar-sonys-nya-zoomar.htm
https://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/vi-tittar-narmare-pa-fujifilm-gfx.htm
Och när det kommer större nyheter som vi bedömer kan ha lite effekter på marknaden brukar vi ganska ofta ta med lite funderingar kring vilka de effekterna kan bli.
Med tanke på de intensiva diskussioner (en mild underdrift) som med jämna mellanrum bryter ut i forumen kring spegelfritt i allmänhet, och om, när och i så fall hur Canon och Nikon skall lansera spegelfria modeller för entusiastmarknaden, och vad det i så fall kan få för effekter ... Så har vi gjort det antagandet att det är ett ämne som intresserar en del av våra läsare :)
Jag som är van vid att ha AF punkten i mitten och snabbt komponera om, missade massor av bilder. . Man kan genom att ett tryck på mitten av multiväljaren återställa AF till mitten.Men ej låsa den där om man föredrar det. Märkligt nog har multiväljaren och joysticken samma funktion bredvid vararandra. (två gaspedaler bredvid varandra) Kontaktade Nikon om problemet, och att låsa AF till mitten, men det var inte aktuellt för dom.
På Sonyn går det naturligtvis att låsa AF till mitten, om man nu som jag föredrar att själv välja och inte min jacka, vad AF punkten ska befinna sig.
För övrigt tyckte jag kameran var bra. Trevlig läsning.
/Bengt H.