Fotoskola
Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem.
Utrustningen
Stark värme kan skada utrustningen på många olika sätt. Allt från att objektiven kan tappa i prestanda till att batteriets livslängd förkortas eller att gummigreppen på själva kameran lossnar. Lufttemperaturer på runt 30 grader är inte något egentligt problem. Men en kamera som ligger framme i solen kan bli mycket varmare än 30 grader. Och ännu värre blir det om man till exempel glömmer innanför rutan på en bil. Då kan kameran blir så varm att allt från smörjmedel till gummiförseglingar förstörs. Tänk på att en del interna detaljer hålls på plats med lim som bryts ned av stark värme.
Att utsätta en kamera för stark värme, eller för den delen, för stark kyla, gör dessutom att olika delar av den utvidgas (eller krymper, i kyla) olika mycket. Vilket dels gör att saker kan lossna eller hamna skevt, men också att du får glappkontakter mellan olika delar. Glapp i elektronik leder i bästa fall till att något i kameran tvärt slutar fungera. I värsta fall får ett sådant där irriterande fel som kommer och går med ojämna mellanrum och som är extremt svårt för en verkstad att diagnosticera.
Sedan har du mer udda problem med stark sol. Som att ett objektiv med lite otur kan fungera som ett brännglas och skada innandömet i kameran. Varken sensorn eller den tunna och känsliga slutaren mår bra av den intensiva hettan som ett brännglas kan skapa. Det här har ibland uppfattats som lite en myt, men det händer, även om det är sällsynt.
I bilden ovan kan du se resultatet när en Nikon D70s blev liggande på ett soffbord en solig dag med objektivet, ett Sigma 30 mm f/1,4 riktat uppåt utan främre objektivlock. Du kan se tydliga brännmärken på spegelns underkant och strax ovanför dem kan du se brännskadorna på slutaren. Det avlånga brännspåret på slutaren beror på att solen vandrade över himlen.
I en spegelreflexkamera skyddas slutaren ändå ganska väl av spegeln. Man måste ha otur som i vårt bildexempel om ljuset skall smita förbi spegeln. Men i en spegelfri kamera är riskerna större där sensorn oskyddad rakt innanför objektivet.
Men även objektiven själva kan påverkas av sol och värme. Faktum är att de räcker med en rätt måttlig temperaturförändring i ett stort teleobjektiv för att du skall bli tvungen att finjustera fokus. Tänk då vad en rejäl temperaturhöjning kan göra. Linselement är monterade med en enorm precision, och ett objektiv kan tappa rejält i prestanda om det blir för varmt och interna avstånd ändras eller om linselement tappar sin centrering. Dessutom kan du få fenomen som att flyttbara grupper av linselement blir någon bråkdels millimeter större och börjar kärva vilket kan sluta med en sönderkörd fokusmotor. Motsvarande saker kan förstås också hända vid stark kyla, alla former av extrema temperaturer är farliga för utrustningen.
Många stora teleobjektiv är målade ljusa. Det här hjälper faktiskt för att hålla dem en smula svalare. Det har historiskt varit mer viktigt för vissa märken än andra (inga namn nämnda), vilket har med de olika tillverkarnas val av glaskvaliteter att göra. Vissa typer av högpresterande glas är mer värmekänsliga än andra. Idag, när glasutvecklingen kommit längre, är sannolikt det behovet lite mindre. Men i grund och botten är det ändå en bra idé att i synnerhet objektiv med stora glaselement är ljust färgade.
Fotografen
Vi nordbor är ju vana vid och har en hälsosam respekt för kyla. Det är självklart att skydda till exempel fingrar eller fötter mot förfrysning eller att inte bli nerkyld i största allmänhet. Men vi är mindre vana vid ihållande och stark värme och kan nog underskatta de problem det kan ge.
Sol och värme kan, förstås, inte enbart skada utrustningen utan också fotografen. Fotograferar du något riktigt intressant kan du lätt bli lite överfokuserad. Vilket innebär att du kanske inte märker att du är på väg att bli rejält solbränd, att du tappar din vätskebalans eller att du helt enkelt blir överhettad.
När man är ute och fotograferar ser man många fotografer som tydligt lagt stora belopp på väldigt bra utrustning och som är noga med att sköta den. Men som samtidigt är rätt slarviga med att sköta om den andra halvan av utrustningen: Fotografen. Hur bra kamera eller objektiv du än har hjälper inte det mot den bristande koncentration eller de långsamma reaktioner du får av vätskebrist, huvudvärk eller av att du lider av solbränna.
En solhatt med mjuka brätten är ofta bra, dels för att det skuggar ansiktet, men den gör också att du får mindre solstrålar i ögat du har i sökaren. Något som både stör koncentrationen och är orhört tröttsamt för ögat.
Bilderna
Varm luft kan förstöra bilder. Varför? Främst av två skäl. Varm luft rör sig vilket kan ge optiska fenomen och varm luft kan innehålla mer fukt vilket fungerar som mikroskopiska prismor som får ljus att studsa runt i alla riktningar. I synnerhet i kombination kan de här två sakerna gör att du får kontrastlösa och rent av suddiga bilder oavsett hur bra utrustning du använder.
Problemet blir förstås värre ju längre avståndet är, det innebär ju mer luft mellan dig och motivet. Men även fotografers normala instinkt att fota från en låg position kan plötsligt bli skadlig. Värmedaller är som mest märkbart nära marken och avtar snabbt och det kan göra stor skillnad bara att stå upp istället för att sitta ned.
Ring Knutstorp, 2013-07-06. D800 + AF-S 800 mm f/5,6E FL ED VR, 1/4000, f8, iso 1000.
Konkret exempel: Bilden ovan är tagen med ett 800 mm teleobjektiv under sportvagnsracing på Ring Knutstorp i Skåne. Fotografers normala instinkt innebär att man vill ha en låg position och fotografera längs marken. Men den här dagen gick det knappt att få bra bilder på det sättet, i alla fall inte medan solen gassade. Kombinationen av varma avgaser och värmedallret över asfalten gjorde det snudd på omöjligt att få skarpa bilder i den här låga vinkeln. Notera hur bilarna längre bort ser ut så anar ni vidden av problemet.
Just den här bilden hörde till de kanske 10 procent av bilderna från den positionen där bilen i fokus faktiskt blev skarp. Varför? Den är tagen under en av de korta stunder när moln gav lite skugga mellan mig och bilarna. Ni kan anar molnskuggorna på marken. Men i 90 % av bilderna som togs när solen stekte för fullt blev skärpan riktigt dålig. Det såg ut som man använt en 20 år gammal medioker telezoom, inte ett av de skarpaste teleobjektiv som säljs.
Några konkreta tips
Håll både dig själv och grejerna i skuggade så gott det går. Måste du sitta framme i solen, använd solkräm, solhatt och täck kroppen. Har du utrustning liggande på marken bredvid dig ute i solen, täck den med en jacka eller något. Lämna, förstås, inte grejer i en bil eller innanför ett fönster. Ha vätska med dig. En del fotografer fäster ett paraply vid enbensstativet när de skall sitta länge och fotografera i regn, men samma lösning fungerar bra vid starkt solsken (jodå, författaren har provat).
Fotar du med långa telen, kolla att inte fokus behöver finjusteras och använd en högre position än du annars skulle göra. Alldeles i synnerhet om du fotograferar över vatten, som inom fågelfoto.
Och på tal om fågelfoto. Just djur- och fågelfotografer hanterar ofta varmt väder smartare än många andra. Helt enkelt eftersom de oftast undviker de värsta temperaturerna och fotograferar när djuren är som mest aktiva - i gryning och skymning.
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Varm luft innehåller förvisso mer fukt, men det är i form av vattenånga som jag inte tror kan bryta ljus i någon större utsträckning.
Vattendroppar kan nog bryta ljus, men för att det ska finnas vattendroppar i luften så måste lufttemperaturen var densamma som luftens aktuella daggpunkt så att dimma bildas, alltså en aerosol som består av vattendroppar.
Att vattenånga kondenserar runt partiklar är förvisso sant, men hur mycket beror också på daggpunkten.
Värmedaller ställer definitivt till med problem men jag skulle vilja hävda att det inte beror på vad termometern visar utan på hur stor temperaturskillnaden är mellan solvarma ytor och omgivande luft. Det ställer till trubbel redan en kylig vårdag när solen brassar på..
https://petapixel.com/2018/07/20/p-is-for-pariah-the-nikon-500m-f-4-p-lens-on-a-sony-a7r-ii/
Skribentens fru hade tydligen tankar om objektiv som böjer sig... :)
Folk i södra Europa måste vara Übermenschen allihoppa ;)
Mina fem tips hittar man här: https://johanlindqvist.com/wedding/blog/?post_id=9&title=fem-tips-infor-brollopsfotografering-i-stark-varme
Det har väl varit väldigt tydligt nu med Canons nya R5 och överhettningsproblemen att det kunde ha varit en ide att måla husen vita i stället av det skälet. Ett svart överhettande hus ute i sol kan ju förmodligen bara det trigga en överhettning.
Halva tiden bor jag i Eilat och den andra i Arjeplog, bägge orterna tillhör 50-klubben. Arjeplog med mer än 50 minus och Eilat drygt 50 varmt.
Kan inte påminna mig att någon kamera eller glugg farit illa eller gått sönder pg av kyla eller värme. Den gnutta sunt förnuft jag har räcker tydligen långt, för det är klart att alla faktorer som anförs teoretiskt skulle kunna sabba mig och utrustningen.
Just nu är jag i Israel och det som ställer till med mest problem är damm som inte har 😭 i ryggen.
reagerar på temperatur. För länge sedan läste jag att det var bra att förvara dem i kylskåp så då gjorde jag det. Här har jag läst att det vid kallt väder är bra att förvara extrabatteriet nära kroppen för att hålla det varmt vid kallt väder. I denna artikel skrivs att batteriets livslängd förkortas i värme. Verkar vara en normal temperatur som är bäst, d.v.s. undvika extremerna? Batteritypen spelar förmodligen också en roll.
Vid användning gör kylan att man inte kan få full kräm. Därför håller man batteriet nära kroppen direkt innan användning.
Vid laddning är det direkt skadligt om man gör det i minusgrader.
https://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/varmluftsoskarpa.htm
Det blir svettigt rätt fort. Jag använder absolut torr på "kamerahanden" och det fungerar klockrent. Finns att köpa på apoteket och dutta in hela handen och mellan fingrarna också, låt vara över natten. Sen är det bara att tvätta bort det på morgonen.