Fotografer
Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror.
Kamerorna placeras ut på olika ställen längs banan. På en del av ställena skapas kluster av kameror så att samma vinkel kan täckas med flera olika brännvidder samtidigt.
Här kan du se ett bildspel med rörliga bilder skapade av stillbilder från de många kamerorna runt banan.
På bilden ovan visas alla kameror som Bill Frakes använde på tävlingen, förutom den han höll i handen när han tog bilden. Förutom kameror och objektiv behövs också sändare och stativ. De flesta kamerorna var fästa i en Manfrotto magic arm, så packningen innehöll 35 sådana armar. Till det kommer ett antal trebensstativ och en rejäl hög med superclamp-fästen.
Vad har man då för kameraväska för att få plats med allt detta? Jo en hel minibuss, berättar Bill Frakes.
Assistenten Laura Heald tillsammans med packningen. Foto: Bill Frakes.
Här kan du se ett annat reportage från tävlingen som Bill Frakes gjort.
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag frågade honom om varför han inte tog betalt av Nikon trots att de använder honom i sin reklam. Han svarade att han tyckte att det blev pressetiskt besvärligt. Sen sa han också med ett brett flin. "Jag gillar att ha en hållhake på dem. Den dagen jag vill låna 50 kamerahus till OS-finalen på 100 meter så kan de inte säga nej".
Och här har man gått omkring och inbillat sig att man tillhör kategorin pryl-galningar - men i den gruppen skulle man ju inte uppnå blåbärs-status ens...
Tack för att ni visar hur de fungerar i den lite smågalna verkligheten.
Ps sen kan man ju alltid tänka sig att ha några objektiv från Bill Frakes uppsättning.
Det mest imponerande i hans samling är nog hans två Nikkor 300/2. Ett objektiv som bara gjordes i cirka 300-400 ex. http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/telephotos/300mmedif20/
Sen kanske han har några specialbyggen som är gjorda av Sports Illustrated. Jag vet att de gjorde egna kameror för att få unika bilder.
Ja en imponerande uppställning.
Gissar att Nikon är nöjd med sin ambassadör.
Även 6K-video, som tycks vara runt hörnet, kan nog duga till högupplösta stillbilder i vissa fall.
När man går in och ser hans bilder på hemsidan, så inser man att det är inte bara teknik. Vilken sportfotograf!
Ha det bar
Bob
Bara hyran för utrustningen skulle gå lös på 150000 kr.
Vad skulle själva ni offerera på detta gig?