Prylnytt
Arri Alexa 65 är värstingkameran i spelfilmsbranschen - en ny 6K-videokamera med mellanformatssensor. Objektiven delar optisk konstruktion med Hasselblads HC/HCD-objektiv.
Cmos-sensorn i Arri Alexa 65 kallas A3X och påstås vara den största sensorn för spelfilmsvideo på marknaden. Den aktiva ytan är 54 x 26 mm vilket är något större än motsvarande 65 mm filmformat (ex. med Arri 765). Sensorn levererar videofilmer med dimensionerna 6560 x 3102 pixlar.
Videofilerna lagras i okomprimerat råformat, 20-27 bildrutor per sekund och 6800 Mbit data per sekund. Ett lagringsminne på 480 GB räcker till 11 minuters film. Det dynamiska omfånget uppges vara större än 14 steg.
Objektiv med brännvidderna 24 till 300 mm och optisk konstruktion från Hasselblad.
Hasselblads optikexpert Per Nordlund har hjälp till med anpassningen för Alexa 65-systemet. Arri använder sitt eget system för lagring av objektivdata. Det går även att bygga om äldre Arri 765-objektiv så att de passar kameran. Fattningen kallas XPL.
Från januari kommer det att gå att hyra kameran med en uppsättning objektiv.
Läs mer om kameran här.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.arrirentalgroup.com/alexa65/
Skämt åt sidan. Spelfilmsbranschen jobbar i projekt och då är det praxis att hyra det mesta när man drar igång ett nytt filmprojekt. Då får man moderna servade prylar och bokföringsmässigt har det säkert sina fördelar. Det produktionsbolag som skulle köpa in en sådan här kamera skulle riskera att den står ovanvänd i ett halvår i väntan på nästa film. Då kan kostnaden per projekt bli högre att köpa än att hyra.
Ett annat exempel på detta är en liten firma som ligger 100 meter från Leicas fabrik i Wetzlar och som modifierar vanliga Leica-M-objektiv för filmning som ett lågprisalternativ till Leicas dedikerade filmprojektiv.
http://gmpphoto.blogspot.se/2014/06/the-other-companies-at-leitz-park.html
*Vad som anses naturligt ligger nog i vad man är van vid, en yngre generation kommer aldrig sakna det.