Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Pentax 645D får CMOS-sensor

Pentax 645D får CMOS-sensor

Visa bildspel

Fotomässan CP+ i Japan kommer Pentax att visa upp en ny version av 645D med CMOS-sensor. Pentax visar också en ny telekonverter med vädertätad K-bajonett.

Pentax kallar kameran för 645D 2014, men det inte säkert att det blir det slutliga namnet.

645D 2014 kommer att innehålla en helt ny CMOS-sensor istället för den befintliga CCD-sensor. Med största sannolikhet har den nya sensorn ett nära släktskap med CMOS-sensorerna som finns i de nya modellerna från Phase One och Hasselblad.

Vi kan vänta oss att den nya sensorn ger bättre bildkvalitet vid höga iSO-värden.

Pentax 645D 2014 får även en vinklingsbar skärm. Lansering sker senare under våren.

Senare kommer en vidvinkelzoom för Pentax 645D.

Filmduplikator

På CP+ passar Pentax också på att berätta om några nya kommande tillbehör. Det kommer ett telemakro till Q-serien och och en filmduplikator för att fotografera av negativ och diapositiv i småbilds- och mellanformat med en digital spegelreflexkamera. Filmduplikatorn kommer att ha en inbyggd blixt.

Vädertätad telekonverter

Pentax vill vara kameramärket för friluftsmänniskor. Det har saknats en telekonverter som matchar de vädertätade objektiven och vädertätade kamerahusen.

Nu kommer HD Pentax-DA AF Rear Converter 1,4X AW. Telekonvertern fungerar oavsett om objektivet har egen AF-motor eller eller använder kamerans AF-motor.

Kamerornas firmware måste vara uppdaterade till de senaste versionerna och objektiven måste ha en ljusstyrka på minst 4,0 för att autofokus ska fungera. Kompatibla kameror är: K-3, K-50, K-500, K-30, K-5 II, K-5 IIs. K-5, K-01, K-7 och K-r.

Telekonvertern ger 1,4 gångers förstoring. Det innebär att ett 200/2,8 blir ett 280/4 i praktiken. Linselementen i konvertern har Pentax nya antireflexbehandling HD.

Pentax Rear Converter 1,4x börjar levereras i mars och kommer att kosta cirka 4.200 kronor inklusive moms.



Publicerad 2014-02-07.

23 Kommentarer

Mr Davidson 2014-02-07 12:35  
Kanske har jag läst illa, finns det någon info om sensorns upplösning respektive fysiska mått?
Svar från froderberg 2014-02-07 12:49
Eftersom det troligen är samma sensor som i Hasselblad och Phase One borde det bli 50 megapixel. Pentax uppger inget officiellt.
leff44 2014-02-07 14:28
de är samma sensor som Hasseblad har Sonys på 50 megapixel en cmos sensor på 44x33mm
Makten 2014-02-07 23:56
Den sägs ha samma sensor som H5D-50c, och eftersom den är en uppföljare till en kamera med 36,7x 49,1 mm-sensor så lär den inte bli mindre än så antar jag. Alltså ganska mycket större än nuvarande Pentax 645D.

Fortfarande en bra bit kvar till "FF" 6x4,5 dock, som håller 41,5x56 mm.
Der Steppenwolf 2014-02-07 13:03  
Om den har någorlunda liknande pris som förra generationer hade gentemot sina konkurenter så borde Phase One och Hasselblad skita iskuber !
fotografmanuelek 2014-02-07 14:47  
Återstår att se om den nya versionen gör skäl för att byta bort min D800E, den gamla gjorde det då inte.
Narreh 2014-02-07 16:14  
Spelar ingen roll hur många megapixlar den får, hur bra ISO-prestanda den har, hur skarpa objektiven är och så vidare.

Att kameran har en högsta blixt-synk på 1/125s är dess största problem, så det enda Phase One och Hasselblad kommer att göra är att skratta åt Pentax och hur missriktad denna modell är.
Den är typ bara användbar för landskapsfotografer och klumpig street-fotografering. För de som kräver hög upplösning och skärpa för sina landskapsbilder finns dessutom D800E för en femtedel av priset som ett alternativ.

Vilket lämnar en målgrupp, vilsna tekniktokar, typ.
MattiasL 2014-02-07 20:40
Riktigt så illa är det väl inte. En del av oss använder ju även befintligt ljus för porträtt t ex. Och för de som inte gör det finns det några centralslutar-objektiv.
Narreh 2014-02-07 23:20
Ja, det finns säkert några som aldrig någonsin använder en blixt. Men klart som fasen att Pentax tappar hela den marknaden (typ 97% av MF marknaden) med två stycken gluggar med leaf shutter.

Inte många kommersiella fotografer klarar sig med endast en 75mm och en 135mm, om man inte specialiserar sig på just porträtt.

Hoppas verkligen de släpper en zoom med centralslutare som tävlar med Hasselblads 50-110mm, då kan jag tänka mig att Hasselblad börjar skaka lite!
Fredrik Klintberg 2014-02-10 10:20
Blev lite nyfiken igen på en gammal outsider...

Det verkar finnas en massa gluggar:
http://www.ricoh-imaging.co.uk/en/medium-format-digital/lenses/645D.html

Tester mot Nikon 800e finns, Pentax är dock äldre men intressant ändå:
http://www.pentaxforums.com/reviews/nikon-d800e-vs-pentax-645d/conclusion.html

Vad jag fattar av konceptet verkar Pentax inriktat sig på budget mellanformatare för tuffa förhållanden. Kameran verkar robust och ska tåla regn och snö bra. I så fall kan en uppdaterad version ligga bra till hos friluftsfotografer med höga krav. Ganska stor marknad men kanske inte i Sverige men ärligt talat ser jag hellre Hasselbladare på marknaden oberoende ägandeförhållande.
Benganbus 2014-02-07 19:19  
Fråga om mässan CP+
E det här en stor/viktig mässa att visa upp sig på?
/B
x-country 2014-02-08 18:33  
Det kryllar verkligen av "experter" på Fotosidan. De gör oftast avtryck i kommentarsfälten under kategori "prylnytt".
ankarback 2014-02-08 19:55
Ja precis... Alla nya produkter döms ut som fullständigt värdelösa innan dom ens kommit ut på marknaden :) Det är förresten inte bara här utan på alla fotoforum. Fotografer måste vara bland dom mest negativa människor som finns.
Makten 2014-02-08 20:22
Vilka är "experterna" du syftar på och varför vågar du inte citera deras inlägg, om de stör dig? Sjukt tröttsamt med folk som bara skriver "ni har fel" utan att precisera vad som är fel eller vem som har fel.

Ditt inlägg är oändligt mycket mindre värt än alla tidigare inlägg.
Narreh 2014-02-09 08:15
Det kryllar dessutom av massa "experter" som påstår sig vara mycket bättre än de andra "experterna", utan att uttrycka ett enda argument.

Antar att en av dessa kommentarer Johan och Jörgen stör sig på är någon av mina två. Skulle också gärna se ett motiverat svar med hur ni då tycker att mina påståenden är felaktiga. Jag har väl all rätt i världen att klaga på en produkt som jag tycker är ofullständig och missriktad, inte bara för min skull utan också för attupplysa andra om dess brister.

Om det jag skriver nu är så fel, upplys mig gärna om fördelarna!
x-country 2014-02-09 09:04
Jag är så trött på alla negativitet på Fotosidan. Jag pekar inte ut någon utan syftar på allmänt på det rådande klimatet. Jag säger inte att någon har rätt eller fel. Jag agerar bara motpol till alla negodiler som dominerar denna webbplats. Om jag lyckas reta någon så har jag lyckats.
Narreh 2014-02-09 10:00
Vilken trevlig värld det varit om vi mottagit allt positivt, oavsett som det är bra eller ej.

Tycker helt ärligt inte att det varit så mycket negativitet i denna tråd. Jag ser inget som helst problem med att folk öppet argumenterar för och mot produkter när de lanseras, det är bara hälsosamt för communityn att information som inte framkommer i artikeln kommer fram på andra sätt.

Tycker helt ärligt att du tillfört mest negativitet i denna diskussionen än så länge genom att ironiskt kalla alla som ifrågasätter en produkt "experter".
Makten 2014-02-09 12:04
Jörgen: Det enda du skrivit är ju negativt. Snacka om att kasta sten i glashus.
Jottas 2014-02-09 19:24  
Jag tycker det är kul med lite fler alternativ på mellanformatsmarknaden. Pentax har nog aldrig varit det märke man haft främst i studion och därför kan jag också reagera på att det enda kriterier man har är att den ska vara suverän i studiomiljö. Det finns fler motivområden och fler typer av fotografer som kanske är mer den målgrupp som avses med kameran rent prismässigt och funktionsmässigt som fler påpekat. Kan tänka mig de som har gamla Pentaxobjektiv blir glada för uppdateringen. Naturfotografer väljer kanske denna. Arkitekturfotografer kanske en Alpa, sportfotografen en CaNikon... Varför måste allt vara lika och enformigt? Det finns gott om alternativ för det motivområde man vill syssla med så jag kan också stämma in i den "negativa" skaran och önska ett lite bredare och sakligare diskussionsklimat.
Calle S 2014-02-09 21:52
Ja, tror säkert den kan fylla ett område. Hasselblad är ju fantastiskt fin, men kostar en del. Den här kan säkert flirta med yrkesfotografen som kanske inte har den stora omsättningen som krävs för ett dyrare system.

Pentax 67 var mer eller mindre standard bland modefotografer innan det digitala tog över. Och den hade snabbaste blixtsynk på 1/30.
MattiasL 2014-02-10 02:12
Absolut. Jag trivdes enormt med min 645 av 1984 års modell eller så. Blixtsynk på 1/60 och jag kan inte minnas att jag någonsin plåtade med blixt. En del roliga jobb hann jag göra ändå.
bengt-re 2014-02-09 21:31  
Mycket bittra fotonördar här ser jag...
snap01 2014-02-10 00:12  
går inte att använda blixt? David la chapelle körde med pentax 645N analog med studioblixtar o det gick alldeles utmärkt för han ;-) samt pentax 6x7 var en kamera som användes av mängder med stora modellfotografer så du menar på fullaste allvar att den digitala bara skulle kunna användas till landskap ?
pentax har alltid haft trevliga kameror med enkelt snabbt handhavande jag har sparat min 645N med 3 gluggar. pentax har alltid varit ett kamera märke som förut när dom var stora bland yrkesfotografer hade proffskameror för bra priser med utmärkt optik. Pentax 6x7 med 105mm var ingen dålig kombo.
Zoran Ladinek 2014-02-10 06:28  
Påfallande ofta är också dessa negativa "experter" canikonägare. Undrar varför? ;-)

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar