Foto: Corentin Fohlen, France, Fedephoto 
Foto: Riccardo Venturi, Italy, Contrasto 
Foto: Olivier Laban-Mattei, France, Agence France-Presse 
Foto: Seamus Murphy, Ireland, VII Photo Agency 
Foto: Daniel Berehulak, Australia, Getty Images 
Foto: Mike Hutchings, South Africa, for Reuters 
Foto: Adam Pretty, Australia, Getty Images 
Foto: Ed Kashi, USA, VII Photo Agency 
Foto: Ed Ou, Canada, Reportage by Getty Images 
Foto: Feisal Omar, Somalia, for Reuters 
Foto: Martin Roemers, The Netherlands, Panos Pictures 
Foto: Joost van den Broek, the Netherlands, de Volkskrant 
Foto: Kenneth O'Halloran, Ireland 
Foto: Andrew McConnell, Ireland, Panos Pictures for Der Spiegel 
Foto: Daniele Tamagni, Italy 
Foto: Reinhard Dirscherl, Germany, for Mare magazine 
Foto: Thomas P. Peschak, Germany/South Africa, Save Our Seas Foundation 
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tycker nästan alla bilder ser redigerade ut på ett eller annat sätt, men det spelar väl ingen roll i detta sammanhang.
Man får inte ta bort eller lägga till något så långt är jag med! Men om en bild justeras så att ljuset känns konstlat så är väl det också att ta dra bilden bort ifrån det som ses som dokumentärt?
Varför är detta tillåtet vissa gånger, men då t.ex han som ändrade kontrasterna på bilderna från vulkanutbrottet på island blev stämd så var det inte tillåtet. Betyder det att ingen av dessa WorldPress-bilderna skulle få publiceras av Reuters (som i nämnda fallet var de som stämde fotografen).
Jag själv har haft grymt svårt med att veta vad jag får göra åt bilder jag eventuellt tänkt skicka in till tidningar.
Var det inte årets bild för ett par år sedan som en fotograf (nordisk) diskades från en tävling eftersom himlen över en fabrik hade mörkats till den grad att juryn ansåg att ingreppet förändrade helhetsintrycket? Kan inte hitta länken, men minns bestämt att det var så.
Har också för mig att någon dansk fotograf blev diskad för en bild i en afrikansk kåkstad. Den var inte manipulerad, däremot kraftigt färgbehandlad.
Jag måste säga att jag även tycker att välrenommerade fotografer som Paul Hansen (DN) ibland ligger på gränsen av vad som borde vara okej inom nyhetsjournalistik. Hansens färghantering kan kännas onödigt drömsk. Men jaja, det är en ”signatur”.
Detta är för övrigt en väldigt intressant diskussion. En ny generation fotoentusiaster växer upp, och kameran och datorns gemensamma möjligheter har gjort manipulation till vardagsmat.
I framtiden lär fotoutbildningarna behöva lägga avsevärd energi på att ”avprogrammera” fotoeleverna i bildhantering. :)
http://www.google.se/imgres?q=Chan+Kwok+Hung&hl=sv&sa=X&biw=1680&bih=959&tbm=isch&prmd=imvnso&tbnid=8yNiNs3FJ4V6VM:&imgrefurl=http://starshooterblog.org/2010/09/15/2010-photo-contest-winner/&docid=df1KqRG1bEZDpM&w=1400&h=921&ei=7_d6Tsi2DuKQ4gTjkvWqDQ&zoom=1&iact=rc&dur=511&page=1&tbnh=131&tbnw=199&start=0&ndsp=35&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=99&ty=55 som den här bilden? Den är helt fantastisk men är den godkänd som en dokumentär bild? Jag frågar för att jag inte vet!
Välja papperskontrast, skugga och efterbelysa är i grunden bara att hjälpa papperet att visa bilden. Och lägga intresset där man avser med bilden. Det är den gamla traditionen från mörkrummet.
Det brukar väl accepteras även nu? Rätta mig om jag har fel.
Flytta, ta bort och lägga till bildelement är däremot inte accepterat.