Utställning
För första gången väljer landskapsfotografen Hans Strand att rikta kameran mot landskap som helt skapats av människan. Utställningen Manmade Land på Fotografiska ställer viktiga frågor om monokulturer och rovdrift.
Utställningen innehåller tre serier där landskapsfotografen Hans Strand skildrar landskap som visar tydliga resultat av människans ingrepp i naturen. Vid en första anblick är bilderna oerhört vackra och närmast måleriska, med vid ett närmare betraktande får de oss att rygga tillbaka. Det vi ser är inte naturligt utan "manmade".
"En spejande indian i skogen med förmåga att läsa terrängen, ständigt sökande efter en vinkel", så beskriver Hans Strand sig själv. I utställningen Manmade Land på Fotografiska har den spejande blicken flyttats upp i skyn och vi ser de mänskliga avtrycken på jordytan från ovan fångas i dessa fascinerande geometriska kompositioner.
Ur serien "Monocolture".
– Vi människor förbrukar och förstör så mycket av den mångfald som ursprungligen fanns på jordens yta. Vilket blir så påfallande sett från luften. Du kan sitta i en bil och tänka ”åh, vilket böljande landskap med olivträd” men uppifrån ser du hela bilden som snarare är en tragedi av monokultur utan djurliv, insekter eller annan växtlighet. Och det är denna slags mänskliga förstörelse av jorden som jag försöker fånga, både bokstavligt och bildligt. De mönster som mänsklig påverkan bildar på jordytan är grafiska konstverk i sig som jag vill ska få oss att inse vidden av våra handlingar, berättar Hans Strand.
Den förgiftade floden Rio Tinto i Spanien.
En av bilderna föreställer floden Rio Tinto och är mycket målerisk, nästan impressionistisk. Men vid närmare anblick visar sig bilden föreställda Rio Tintos floddelta som omvandlats till en färgpalett av olika metaller.
– Jag tillhör den gamla stammen som tycker att fotografi är dokumentär så jag vill att bilderna ska se ut som det gjorde när jag såg dem. Att inte förvanska utan återge autentiskt och jag brinner för komplexitet och arbetar gärna med dessa ofta kaotiska motiv där det gäller att finna kompositionen. Som gammal teknisk ingenjör har jag lätt att ta till mig tekniken men fotografi utan komposition har ingen ryggrad.
Ur serien "Farmland".
De tre serierna som visas skildrar resultatet av människans ingrepp i naturen. Hur mycket naturlig natur finns det egentligen kvar? Platser där djurliv, ekosystem och människor lever i harmoni med varandra.
– Hans Strand började sin karriär med att fotografera naturens orörda skönhet, och kom med tiden att inse hur snabbt dessa områden försvann och omformades av mänsklig hand. Med samma konstnärliga språk har han fortsatt att dokumentera vår värld från ett perspektiv få av oss har möjlighet att se, och det bedrägliga i vad som vid första anblick ser vackert ut men som vid närmare granskning egentligen är en konstgjord och nästintill död miljö. Något som inte bara väcker frågor om vad vi gör med vår omvärld, utan även hur vi vilseleder och bedrar oss själva, säger Johan Vikner, Exhibition Manager på Fotografiska.
Utställningen ställer dessa viktiga frågor och vill inspirera vad du som betraktare själv kan bidra med för en mer hållbar hantering av allas våra resurser. Texterna består dels av Hans Strands egna reseberättelser från de platser han fotograferat samt naturgeografen och adjungerade professorn Johan Kuylenstierna reflektioner.
Utställningen Manmade Land öppnar den 6 april på Fotografiska i Stockholm och visas fram till den 27 maj 2018.
2 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Äntligen har en naturfotograf fattat.
Bravo
Bob