Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotosidan på vernissage

Fotosidan på vernissage

Färgfabrikens stora utställningslokal fylldes med en strid ström besökare under lördagen när Jens Assurs utställning ’I Can See the World From Here’ hade vernissage.

Foto: Maria Mattiasson©
Foto: Maria Mattiasson©

Jens Assur tillbringade ett par veckor i början av året i en studentkorridor vid Umeå universitet. Utrustade med den enklaste av pocketkameror gick han för att delta i och dokumentera studentlivets alla sidor. Allt sågs, från tentaångest, tinade pommes och hamburgare i korridorsköket till fina middagar med professorer i frack och långklänning.

Resultatet är en utställning med okonstlade bilder, med oväntade kompositioner och ofta med blixt rätt på. Det finns ingen ansats att försköna eller förställa, istället har strävan varit att låta besökaren se och uppleva universitetsvärlden som den är, rätt upp och ner.

Bilderna väckte tankar och funderingar hos de besökande.
- Den visar att studenter går sina egen väg. Att de skapar nya vägar och inte låter konventionen hejda dem, sa en besökare eftertänksamt om bilden av cykelspår över snötäckt gräsmatta innan hans sällskap vandrade vidare mot nästa bild.

Foto: Jens Assur©
Foto: Jens Assur©


Foto: Jens Assur©
Foto: Jens Assur©

Foto: Jens Assur©
Foto: Jens Assur©

Foto: Jens Assur©
Foto: Jens Assur©

Utställningen visas på Färgfarbriken i Stockholm mellan den 17 mars och 8 april

Publicerad 2007-03-28.

39 Kommentarer

bolojen 2007-03-28 14:55  
var det denna bildserie det var snack om för att han fick så jättejättemycket betalt för det?
tycker bilderna har kvalitet om än okonventionell sådan.
alf109 2007-03-28 17:15  
Kanske har bilderna en kvalitet som ligger över min nivå, men personligen tycker jag att de mest ser ut som halvtaffligga "familjealbumbilder" uppdragna till jätteformat. Tycker också detta med sneda horrisonter och avklippta huvuden blivit ett maner för att ge bilder någon form av autencitet, lite på samma sätt som vidvinkel, avtonat gråfilter och blöta klippor innom naturfotografin. Mina högst personliga refflektioner naturligtvis.
Westerberg 2007-03-28 22:06  
Först fotboll i brazilien och nu studenter i Umeå. Plågsamma frontalkrockar båda två. Jag hoppas att Jens har tjänat ihop tillräckligt med pengar för att ha råd att följa sin passion istället för att göra det han gör nu.
afropavo 2007-03-29 00:04  
Jag ska också blåsa upp mina bilder i jätteformat... förutsatt att jag kan hitta några som var tillräckligt "okonventionella" (usla). Ni får ursäkta men det är dom!! Jag tycker att det är bedrövligt tråkigt att man ens spenderar en sekund att titta på sådant här! Nu kom på var jag senast såg en samling bilder av samma kvalitet! Det var på ONOFF, där jag av någon anledning bläddrade igenom bilder tagna med en av visningskamerorna... De var snäppet bättre...
afropavo 2007-03-29 00:07  
Och Emma, din förklaring hjälper inte riktigt. Att det tog flera månader och att det var ett stort projekt gör ju nästan att man skäms å Herr Assurs vägnar!
Mikael Ångström 2007-03-29 09:48  
"...visningskamera på ONOFF..." Moa ha ha... *asg* Den var faan i mig bra! :-D Shit, ber om din tillåtelse (Andreas) att få använda den liknelsen i fortsättningen! ;-)

Personligen så tilltalas jag inte sådär värst av bilderna...vardags-realism liksom... Kan väl fungera, men inte just idag för mig iaf...
Johan Pihl 2007-03-29 11:17  
Jag förstår inte riktigt den hårda kritiken här! Jag tycker att det verkar vara en fin dokumentation av dagen studentliv! Jag menar, bilden på tjejen som sitter och äter och ser på TV, med fjärren sidan om tallriken och drycken i en petflaska, den säger ju en hel del! En jättefin bild, liksom de övriga tre som visas här!

Vad jag heller inte förstår är varför Jens måste blåsa upp bilderna så himla stort? Det verkar vara ett signum för honom! Själv tycker jag inte det finns någon anledning att blåsa upp en bild större än 30X40, det räcker för att man ska kunna se alla detaljer och samtidigt få ett bra helheltsintryck!
matissen 2007-03-29 22:17  
Jag har tidigare varit mycket imponerad av Jens arbete. Har några av hans böcker och han är grymt bra som fotograf. Just därför blev jag väldigt förvånad över dessa bilder. Jag håller med flera föregående kommentarer att det ser ut som blixtbilder från kompaktkamera, helt utan finess. Tråkiga bilder helt enkelt. Nu skall dock sägas att jag inte sett alla utan 5-6 stycken.

Vad jag förstått så fick Jens bra betalt, mycket bra betalt. Och detta samtidigt som Universtietet i Umeå varit i fullfjädrad strid med Svenska Fotografers Förbund och fotograferna i Umeå efter att universitetets kontrakt med fotograferna varit helt orimliga. Ett kontrakt dom försökt framhandla för att spara pengar. Som tur var har fotograferna i Umeå enats och inte godtagit kontraktet.
matissen 2007-03-31 17:49  
Emma S - jag vet inte vilka uppgifter du har om ersättning men jag har från säkra källor att det handlar om drygt en halv miljon kronor för uppdraget på Umeå Univsersitet.
BigHair 2007-04-01 00:11  
Är själv student i Umeå - lånade ut min kopakt under en fest och fick inte tillbaka den förrens dagen efter. Hade väl ungefär några likande bilder liknandes dessa fyra på den då, tagna under fyllan och villan av olika glada människor.
Om jag skulle kunna bevisa att den hade kommit i Jens händer någon gång under kvällen kanske jag skulle kunna sälja bilder för ett par tusen...
Annars är det nog bäst att bara radera bilderna... Inget att ha...
matissen 2007-04-01 10:19  
Emma S - Faktum kvarstår att Jens fick över en halv miljon kronor för uppdraget. Hur han väljer att disponera pengarna minskar inte det beloppet. Och med tanke på hur populär och duktig han är lär han väl även tjäna en slant på boken som kommer senare.
Olaf Lindström 2007-04-01 22:50  
Visst, bilderna visar väl på sätt och vis en students liv men jag tycker inte det på något sätt är unikt och går i linje med de flesta övriga här. Den bästa bilden i artikeln är ju Marias som visar uställningslokalen!
Freddie 2007-04-02 10:36  
Är det inte typiskt "svenskt" att i första kommentaren prata om hur mycket Assur fick betalt? Fy fan för alla talangfulla människor som har vett att ta betalt - landsförvisas ska dom!
matissen 2007-04-02 17:03  
Freddie - Jag håller visserligen med om svenskar och pengar, men jag tror ändå det mesta diskussionen handlar om är bilderna, och i ett led av detta beloppet i förhållande till vad folk tycker fotografen presterat.

Och sedan finns sidan av att Umeå universitet försökt förhandla helt värdelösa kontrakt med fotografer i Umeå samtidigt som de inte har några ekonomiska problem med Assurs uppdrag. Nu är det ju sant att det mer är ett PR jippo än något annat , och att bilderna för Umeå universitet kanska inte är lika viktigt som all uppmärksamhet dom fått. Kanska har t.o.m. den typen av bilder (som många anser dåliga) givit UU mer "airtime" än om folk inte retat sig på att bilderna ser ut som om tagna av en amatör utan finess alls.
Joakim K E Johansson 2007-04-02 23:07  
Jag tycker bilderna är väldigt bra och genomtänkta. De lyfter ut detaljer, känslor och miljöer som jag förknippar med min egen studenttid. Något Jens gör på ett väldigt finurligt sätt. Ta bara cykelspåret i snön. Hur många mil satt inte jag på min cykel som student? Eller tjejen som äter något som ser typiskt ”studenskt” ut. Rummet påminner mig dessutom om de kala, sterila och färdigmöblerade studentkorridorsrum som jag själv bodde i.

Det är inga bilder som slår en i magen för att de är häftiga eller balla, snarare har de en känsla av igenkänning som smyger sig på. De andas väldigt mycket studentliv enligt min mening. Jens har helt klart gjort ett bra jobb.

/Joakim
afropavo 2007-04-03 00:20  
Faktum kvarstår, och jag kan sätta hela min kamerautrustning som insats...! Hade Jens Assur under synonym Kalle Svensson lagt in bilderna på fotosidan.se så hade han vänligen men bestämt ombets att lämna siten! Så kom inte dragandes med genomtänkt och bra kvalitet... Det gyllene snittet och andra bildkompositionsregler är inte en modefluga som är på väg att dö ut. Det är något som följt konstens utveckling sedan vi målade älgar på grottväggarna. Jens Assurs alster är inte en evolution utan snarare en konvulsion. Fanns det en tanke bakom bilderna så misstänker jag att den tanken var flyktigare än dryckerna serverade under en studentikos fyllefest på UU.
Dessutom hade man ju faktiskt kunnat skicka hela fakulteten från UU på en fotokurs samt givit dem en kamera utrustning och ändå sparat pengar. De hade sedan kunnat ta sina egna bilder, vilka säkerligen hade varit av häpnadsveäckande högre kvalitet!
Epson-Stylus 2007-04-03 07:22  
Jag har aldrig vart student och får ingen "magkänsla " när jag ser dessa bilder. Däremot så vill jag veta mer! Jag vill se det jag inte ser och det skapar ett intresse hos mig, är det inte det fotografering går ut på? Tyvärr verkar hans ersättning vara av störst intresse och jag håller med Freddie när den svenska avundsjukan lyser rätt igenom. Tråkigt.

/Fredrik
janne_j 2007-04-05 11:52  
Personligen gillar jag utställningen, inte minst på grund av bildernas "skabbighet" och rakt-på känsla. Tycker att studentlivet får en god presentation. Konstigt med alla männsikor som stör sig på vad han fått betalt, att konventionella fotoregler inte följs etc. Helt irrelevant enligt min mening så länge man får en känsla av bilden.
Sonnar 2007-04-06 19:42  
Bilderna säger inte mej nåt heller. Jag deltar inte i studentlivet i Umeå, eller nån annanstans. F.ö kan de vara tagna var som helst på vilken ungdomsklubb som helst och av vilken som helst. Hoppas att det var meningen med bildprojektet; att opretientiöst visa vissa människors vardag, på ett vardagligt sett. Annars är det inget speciellt med bilderna, inget speciellt Assur över dom eller speciellt konstnärligt eller brott mot bildkonventioner, inte heller upprätthållande av dom. Jag anser att han tagit, medvetet, bilderna som vilken aspackad student som helst skulle tagit dom.// Tomas
Sonnar 2007-04-06 19:44  
Ge mej en flaska Virre så avslutar jag projektet åt han.// T
incus 2007-04-07 13:56  
Mmm.. verkar inte som det är bilderna som betyder nåt utan det är själva utställningen. Att man som besökare SKA betrakta och fundera. Det är där poängen ligger. Bilderna i sig är inte bättre än t ex många berömda och dyra tavlor som även dem är ren nonsens. Läs bara den avancerade och djupa påståendesatsen om hjulspåren i snön. Givetvis i sådana här sammanhang hänger allt på vad konstnären heter, ty annars skulle detta naturligvis direkt hamnat i papperskorgen. Men vad gör man inte för att verka kunna förstå en känd konstnär? ;)
Sonnar 2007-04-07 15:25  
Bilderna från färgfabriken visar ju bara själva vernisagen och inte Assurs bilder. Vernisagebilderna kan ju lika gärna vara tagna av mej, efter Virre flaskan. Min lilla kommentar tidigare är baserad bara på de tre bilder som visas här. Annars; klart grabben kan fotografera!! TB
Joakim K E Johansson 2007-04-08 13:10  
Den svenska avundsjuka och småaktighet som ventileras här under är något av det mest patetiska jag vet. Hur många kunniga, duktiga och framgångsrika människor drabbas inte av denna destruktiva kraft. Jag har dessutom kollat in nedanstående kritikers egna bilder. Och ingen av dom kommer ens i närheten av det Jens Assur presterar när han är som sämst. Faktum är att samtliga är ytterst mediokra. Något som gör hela saken ännu fånigare.
gunnar_berg 2007-04-10 14:59  
Jag har ganska ofta svårt att förstå de moderna bildspråket och jag måste säga samma sak om dessa bilder. Det hade varit roligt o läsa Jens egna ord där han mera i detalj beskriver tankarna bakom bilderna. Jag är övertygad om att en så pass duktig fotograf har tänkt igenom projektet noggrant, sedan behöver det givetvis inte finnas en tanke bakom varje bild, men det viktigaste är att helheten stämmer överens med projektets inriktning. Men bara det att bilderna skapar/väcker så många åsikter visar att det finns "dynamik" i bilderna.
KalZoom 2007-04-11 02:45  
Jämfört med den enorma mängd kitsch som fotosidan översvämmas i, så känns det här enormt uppfriskande. Jag pluggar i Umeå och jag tycker att Jens lyckas fånga studentlivet, och att han berättar något. Till skillnad från all tom estetik som fotosidan översvämmas i.
mats lindfors 2007-04-11 10:38  
Bilderna ger mig en väldigt splittrad upplevelse. Jag har tittat på alla som finns för detta uppdrag på hans hemsida. En del är mycket enkla och okomplicerade. Och i detta sammanhang så gillar jag dom bäst. Andra utstrålar en mycket hög grad professionalism. Jens har sett många formmässiga sammanhang som de flesta skulle ha missat. Men den blicken tycker jag han skulle ha kopplat bort helt inför detta uppdrag. Det gör att helheten blir haltande. Jens har bara lyckats till hälften.
Adam Haglund 2007-04-12 18:14  
Jag intervjuade Jens tidigare i våras, och vi pratade då en del om just dessa bilder och dess anti-estetik. Intervjun kommer att publiceras i sin helhet på min blogg www.adamhaglund.se/blogg i sommar (delar av intervjun kommer först att publiceras i en artikel i Kamera&Bild).
Freddie-S 2007-04-14 20:55  
Många konservativa här. Många teknikfixerade medelåldersmän blir det om jag också ska börja generalisera. Tycker Jens Assurs bilder är intressanta och realismen bör accepteras som en konstform.
KenNeth 2007-04-22 13:56  
Tittade på Jens Assurs bilder .Dom stämmer till 100% om mina fördommar om studenter.
Första bilden Spåret i snön.Man cyklar över gräsmattan för det är närmast.
Andra bilden.Mer än hälften är ansiktslösa.
Tredje bilden.Hon äter det billigast man kan få tag i.Lite ketchup på så går det ner.Tittar samtidigt på TV.
Fjärde bilden.Jättebra nyskapande.
Det vet de flästa att ungdommar är prototyper av äldre mogna människor.Så har det alltid varit.Dessa ungdommar ska bli advokater,departementsråd,läkare och annat.Då skaffar dom sig hus,bil och fru med barn och blir som oss och får fördommar om morgondagens ungdommar.Kenneth
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar