Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men det är min åsikt och spöa mig gärna för den.
Det finns för övrigt många mycket mer närvarande dokumentärfotografer än Tunbjörk. Sådana som skildrar riktiga människor. Och dessa är viktiga, såväl människorna som fotograferna.
Vill dock betona, något motsägelsefullt, att jag ändå kommer att köpa denna boken. Och då för att jag tycker hans bilder är snygga. Dock ser jag dom inte som dokumentära, inte ett dyft.
(edit, två minuter senare:
jag har nu beställt den från Adlibris, kostade ju bara 284 kr, ett fynd i sammanhanget. Dock sålde jag Kontor för något halvår sedan. Snacka om trist dynga.)
På vilket sätt är Tunbjörks bilder inte dokumentära? Varför? Hänger det på (anti-)estetiken?
Är tex James Nachtweys bilder mer dokumentära, trots sin (snygg-)estetik?
Hur ser "riktiga" dokumentära bilder ut?
/Adam
www.adamhaglund.se/blogg
Nu har jag ju inte gått på fotohögskolan eller konstfack och förstår mig kanske inte på sånt här, och då ber jag om ursäkt.
Mina tankar går till den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=774086
Tekniskt perfekt är inte detsamma som en bra bild.
Och, man kan fråga sig: Vad är det alla som gillar Tunbjörk ser i bilderna?
Våga utmana dig själv! Se! betrakta! Det kanske finns något bakom det skenbart dåliga.
Bo: Vad har mina bilder med denna diskussion att göra? Jag har verkligen aldrig påstått att jag är någon lysande fotograf. Men så har jag heller inte varken vernissage i stora salen på Galleri i Kontrast, stipendier eller fina bokkontrakt. Du får hemskt gärna kritisera mina bilder, men gör det då under de bilderna. Här ber jag vänligen att du håller dig till sakfrågan. Jag ställer samma fråga till dig Bo som till Adam, du kanske kan dela med dig varför bilderna ovan är så bra?
Som jag sa tidigare, bilderna kanske blir kraftfullare i sitt sammanhang, men det framgår ju i så fall verkligen inte här.
Om någon, utan ett känt namn, skulle lägga upp dessa bilder i bildkritikpoolen, vad för sorts kommentarer skulle de då få? Jag tror knappast att de skulle få beröm för vare sig tekniken, det kraftfulla budskapet eller något annat. En stilla undran bara, Bo och Adam, vilka kommentarer skulle ni ge om ni såg dessa bilder, utan Tunbjörks namn under, ärligt talat?
Se bilderna, strunta i namnet.
Om jag själv ska ge någon analys av de bilder som visas här på sidan skulle det bli såhär: I den översta bilden kikar lejonet in genom ett fönster. Det får en att undra vem som stängt in vem. Är det vi som sitter i en bur och låtsas vara fria? Eller tittar lejonet på de exotiska växterna och längtar hem till friheten?
I den undre bilden syns en ödslighet som är litet tryckande. Varför står två bilar så långt ifrån varandra på en helt tom plan? Varför går människor bara förbi? Är det någon mässa som inte börjat? Eller är det Borås nöjesliv som skildras?
Fler analyser efterlyses!
"återvänder Lars Tunbjörk till bildmaterialet som låg till grund för debutboken ”Landet utom sig”. Med nya ögon och nya frågor får vi nu se bilder som var för fula, för vackra eller bara för konstiga för att platsa i debutboken"
För mig säger det att när man nått vissa kunskapsnivåer vill man vidare. Då kan man ta till mer abstrakta / konstnärligare / djupare dimmensioner av fotograferandet.
Se på tex Terje Hellsö (hittar inte rätt ö) Han är outstanding på naturbilder, men vad gör han i dag? Han har gått till nästa dimmension... Nu gäller inte artbeskrivningarna längre, nu gäller känslan.
För "oss vanliga" som fortfarande kämpar med att lära oss alla "regler" för att ta den korrekta bilden blir det till "irritation" att de stora mästarna inte gör så som vi försöker lära oss...
OM vi kommer till deras kunskapsnivå någon dag, kanske vi också börjar "leka mera" och bryta mot reglerna för att uppnå och försöka förmedla en känsla... istället för att visa ett motiv. Först då kanske vi till fullo förstå vad de pysslar med.
Bara mina tankar om hela diskussionen...
Vad menas med tekniskt perfekt?? Ett ingenjörsmässigt skarpt, (med korrekt återgivande av färgernas våglängder), negativ? Eller när fotografen lyckas med sin strävan att återskapa Sin Egen syn på den sk.verkligheten, genom att kanske sätta på ett gammalt piratobjektiv från 1962 på dyra Leican? Sedan är det ju med foto som med musik, man gillar det eller spyr på det (oavsett om det är symfonikerna som spelar)! I övrigt bara för att en genrer definieras som dokumentär betyder inte det att det är en absolut sanning som visas. Det viktiga här är vilka reflektioner man gör som betraktare på bildvalet- motivet, bildens estetik , känner man igen sig i någon situation? Det är olyckligt om kvaliteten jämföras med hötorgskonst eller bilder från företagens olika konstföreningar.